Minkälaisiin kahviloihin ja ravintoloihin työntekijät haluavat töihin?

Hyvillä kahvila-ja ravintola-alan työntekijöillä on paikoin mahdollisuus valita minkälaisiin ravitsemusliikkeisiin he haluavat töihin.

Ravintolat ja kahvilat työllistävät paljon henkilöitä..

Ravitsemisalalla vallitsee paikoin työvoimapula

Ravitsemisalalla tuotteet valmistetaan tai pannaan esille menekin mukaan käsin ja tarjoilukin toteutuu pitkälti työntekijöiden toimesta. Näin ollen kahviloissa ja ravintoloissa tarvitaan usein paljon henkilökuntaa tuottamaan laajojen aukioloaikojen puitteissa tapahtuva kokonaisvaltainen palveluelämys. 

Suurissa kasvukeskuksissa, pääkaupunkiseudulla ja Lapin turistikohteissa sesonkiaikaan on pulaa osaavasta ravitsemisalan henkilökunnasta. Paikoin vallitsee todelliset työntekijöiden markkinat eli rautaiset alan osaajat työllistyvät hyvin ja pystyvät usein neuvottelemaan itselleen hyvät työehdot. Ravitsemusliikkeiden kesken vallitsee usein kova kilpailu ja uusia kahviloita ja ravintoloita nousee pahimman Koronapandemian jälkeen taas kuin sieniä sateella. Moni yrittäjä miettii miten saada kahvila-ravintola kannattavaksi?

Kahvila-ja ravintolaherkkujen valmistus vaatii ammattitaitoa.

Toimiva työyhteisö, selkeät säännöt ja tasalaatuisuus 

Koska alalla vallitsee osittain työntekijöiden markkinat, hakeudutaan mieluusti töihin sellaisiin kahviloihin ja ravintoloihin missä kokonaisuus toimii hyvin. Työntekijät arvostavat ennen kaikkea toimivaa työyhteisöä ja hyvää työilmapiiriä.

Miten sitten rakentaa toimiva kokonaisuus? Tärkeää on luoda pelisäännöt, joita yhdessä noudatetaan. Työssä pitää pyrkiä tasalaatuisuuteen eli asiakas saa aina yhtä korkealuokkaista palvelua ja herkullisia tuotteita riippumatta siitä onko työvuorossa omistaja vai osa-aikainen extratyöntekijä. Kaikki tietävät tarkasti mitä tehdä ja miten.

Uusien työntekijöiden perehdytystä helpottavat hyvin laaditut kirjalliset ohjeistukset ja mahdolliset opetusvideot tai verkkokurssit. Näitä pystyn rakentamaan pienille ravitsemusliikkeille helposti yksin ja nyt myös isoille yrityksille yhteistyössä kilpailija-kollegani kanssa.

Kahvila-ja ravintolatyössä on hyvä olla selkeät säännöt ja toimintamallit.

Manuaalin kirjoitus-palvelu ja hinta

Monessa pienessä kahvilassa tai ravintolassa ei ole lainkaan kirjoitettua työn ohjeistusta eli manuaalia henkilökunnalle. Tällöin toiminta on haastavaa, kun työntekijät tekevät asioita eri tavalla. Tasalaatuisuutta ei myöskään saavuteta. Manuaalin kirjoitus on suuri urakka monelle yrittäjälle ja siksi se jää usein tekemättä pienissä paikoissa. Moni ravintoloitsija osaa ajatuksen tasolla sanoa, miten asiat tulisi hoitaa, mutta monen on hankalaa tarttua kynään ja tuottaa kirjallinen ohjeistus. Tässä minä voin auttaa.

Olen kirjoittanut työurani varrella lukusia manuaaleja kahvila-ravintoloihin ja toiminut esimiehenä sadoille työntekijöille. Hanskaan siis hyvin rungon, mitä asioita manuaalista tulee löytyä. Tietenkin jokainen ravitsemusliike on erilainen ja jokaiselle räätälöidään omanlainen versio hyödyntäen jo olemassa olevaa mahdollista valmista dataa. Osaava henkilökunta tulee mieluusti töihin paikkaan, jossa on selkeät ohjeet.

Pääsin konsultoimaan mahtavaa Ylöjärven Liikuntakeskuksen kahvilan liiketoimintaa ja samalla kirjoitin kahvila-ravintolan käytännön toiminnan tueksi kirjallisen manuaalin, josta löytyy kaikki tärkeät asiat. Manuaalia pystytään päivittämään jatkossa itse henkilökunnan toimesta ja se jää siis kahvila-ravintolan ikuiseksi toiminnan työkaluksi.

”Uudistimme Malina Pursiaisen ohjauksella kahvion toimintaa ja loimme työntekijöille tarkan manuaalin työnohjaukseen. Malinan ammattitaidon ansiosta, meillä hyödynnetään manuaalia työskentelyssä päivittäin. Projekti onnistui hienosti ja pysyimme sovituissa deadlineissa. Suosittelen lämpimästi!”

Magdalena Koskela, Ylöjärven Liikuntakeskuksen asiakaspalveluvastaava, Fressi Ylöjärven vt. Keskusvastaava
Ylöjärven liikuntakeskuksessa sijaitsee konsultoimani kahvio.


Manuaalin kirjoitus-palveluni hinta määräytyy pitkälti käytettävään aikaan. Jos palvelu ostetaan minulta kevytkonsutoinnin tai syvällisen konsultoinnin yhteydessä, pystyn tarjoamaan sen luonnollisesti edullisempaan hintaan. Aikaa menee tiedon keräämiseen ja tietenkin itse kirjoitustyöhön. Tarjousta tehdessä laitan aina maksimihinnan asiakkaalleni, näin vältymme mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä myöhemmin molemmin puolin. Jos kiinnostuit uudesta manuaalin kirjoitus-palvelustani, ota ihmeessä yhteyttä.

Olen mieluusti kahviloiden ja ravintoloiden kehittämisen kumppani ja sparraaja.

Henkilökunnan motivointikoulutus ja palkitseminen

Sanotaan, että ravintola-ala on matalapalkka-ala ja alan työehtosopimuksen mukaiset taulukkopalkat eivät ole järin suuria. Aina palkka ei kuitenkaan ole se kaikkein tehokkain työn motivaattori. Henkilökuntaa pystytään motivoimaan työhön ja sitouttamaan kahvila-ravintolaan myös muilla tavoin kuin riihikuivalla rahalla.

Tein Ylöjärven Liikuntakeskusksen kahvila-ravintolaan siis syvällisen konsultoinnin ja muutimme osittain konseptia lanseeraten kokonaan uusia palveluita ja tuotteita. Pidin kahvion henkilökunnalle motivointi-ja muutoskoulutuksen, jossa ”myin” heille uuden konseptin mukaiset toimintamallit ja samalla tsemppasin tuleviin uudistuksiin. Tilaisuudessa kävimme läpi kaikkien ajatuksia ja hyvässä hengessä keskustelimme asioista. Koulutus onnistui täydellisesti ja työntekijät saivat uutta positiivista energiaa työhön.

Yhdessä mietimme myös palkitsemiseen liittyviä asioita, loimme yhteiset tulostavoitteet ja henkilökunnan palkitsemismallin. Jatkossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen ja tämä lisää ehdottomasti yrityksen kannattavuutta pitkällä aikavälillä. Ja mikä parasta, työntekijät saavat hyvän fiiliksen ja uutta intoa. Monet haluavat aidosti olla myös kehittämis-ja ideoitityössä mukana. On tärkeää tunnustaa jokaisen vahvuudet ja antaa kiitosta, kun siihen on aihetta. 

”Malina Pursiainen kehitti Ylöjärven Liikuntakeskuksen kahvilatoimintaa aktiivisella ja innostavalla tavalla! Hän sai porukan todella hyvin mukaansa. Koko prosessi ja siihen liittyvät aineistot ovat selkeitä ja käyttökelpoisia.”

Tommi Alanen, toimitusjohtaja, Arkta Kiinteistöt Oy

Kesäsetelillä töihin kahvila-ravintolaan

Huhtikuun blogikirjoituksessa kerroin viisi vinkkiä kahvila-ravintolan kesätyöntekijöiden rekrytoimiseen. Kirjoitus poiki aiheesta hyvää keskustelua ja monille kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille kerroin mm. kesäsetelistä. Koska osa ei tiennyt ollenkaan mistä kesäsetelissä on kyse, kerron nyt laajemmalle yleisölle aiheesta.

Kesäseteli mahdollistaa monen nuoren ensimmäisen työpaikan.

Mikä on kesäseteli?

Kesäseteli on yleensä alle 18-vuotiaille nuorille suunnattu tuki, jonka yritys tai organisaatio voi käyttää osaan nuoren kesätyöstä koituviin kustannuksiin. Kesäsetelissä on usein arvo ja ehtoja, jotka saattavat muuttua. Kesäsetelin tarkoituksena on parantaa yleensä 9.luokkalaisten nuorten kesätyön saannin mahdollisuutta ja tarjota monelle se ensimmäinen työpaikka. 

Kahvila-ravintolat ovat usein suosittuja kesätyöpaikkoja.

Osa kunnista jakaa kesäseteleitä nuorille

Kesäseteleitä nuorille jakavat vain jotkut kunnat. Kesäsetelien ehdot, arvot ja ohjeistukset vaihtelevat. Kuntavaalit ovat tällä hetkellä jo ennakkoäänestysvaiheessa, joten nyt on aika äänestää ja vaikuttaa tähänkin asiaan. Kunnanvaltuustossa tai kaupunginhallituksessa tehdään usein päätökset palvelu- ja kesäsetelin käyttöönotosta. Itse aion äänestää sellaista kuntavaaliehdokasta, joka kannattaa kesäseteliä kotikuntaani.

Kuntavaaleissa on mahdollisuus vaikuttaa äänestämällä mm. kesäseteliin.

Helsingin kaupungin kesäseteli vuonna 2021

Helsingin kaupunki korvaa 325 euroa työnantajalle, joka palkkaa 2004 syntyneen tai 9-luokkalaisen nuoren töihin Kesäsetelillä 1.6.–13.8.2021 välisenä aikana. Työnantajana voivat toimia yritykset, yhdistykset, säätiöt ja seurakunnat. Työnantajana ei voi toimia yksityinen henkilökunta tai valtio. Työnantajalla on oltava suomalainen y-tunnus ja yrityksen tiedot tarkistetaan verovelkarekisteristä.

Käyttöehdot:

  • Kesäsetelillä työtunteja tehdään vähintään 60 tuntia.
  • Viikkotyöajan on oltava vähintään 18 tuntia/viikko
  • Nuoren bruttopalkka on vähintään 400 euroa 60 työtunnilta. Summa pitää sisällään lomakorvauksen. Lisäksi työnantaja maksaa normaalit työnantajamaksut.
  • Työnantaja voi palkata nuoret myös tuntimäärältään pidemmäksi ajaksi. Tällöin 60 h ylittävältä ajalta kesätyöntekijälle tulee maksaa vähintään alan työehtosopimuksen mukainen vähimmäispalkka.
  • Työskentely voi jakautua useammalle jaksolle Kesäsetelin voimassaoloaikana (1.6.–13.8.2021)
  • Työnantaja voi halutessaan palkata useita Kesäsetelin omaavia nuoria kesän aikana

(Lähde: Helsingin kaupungin kesäsetelin kotisivut www.kesäseteli.fi)

Helsingin kaupungin kesäsetelin arvo tänä vuonna 2021 on 325 euroa.

Nuoret työntekijöinä

Nuoriin eli alle 18-vuotiaisiin työntekijöihin sovelletaan nuorista työntekijöistä säädettyä lakia ja asetusta. Nuorilla teetetyt työt eivät saa vaatia suurempaa ponnistusta kuin nuoren ikään ja voimiin nähden on kohtuullista. Työnantajan on aina ohjattava ja perehdytettävä nuorta työntekijää erityisen huolellisesti.

Nuoren työntekijän vuorokautinen työaika ei saa ylittää yhdeksää tuntia eikä viikkotyöaika 48 tuntia. 15 vuotta täyttäneen työaika on sijoitettava kello 6.00–22.00 väliseen aikaan. Alle 18-vuotiaalle on annettava vähintään 38 tunnin yhtäjaksoinen viikkolepo. Työsuojelulaki 

(Lähde: Helsingin kaupungin kesäsetelin kotisivut www.kesäseteli.fi)

Tutustu nuorten työntekijöiden työsuojelulakiin ja astuksiin.

Hakukanavat ja kesäseteli

Mistä sitten löytää nuoria kesätöihin kesäsetelillä? Esimerkiksi Helsingin kaupungilla on oma verkkosivusto, jonne voi jättää avoimen työpaikan hakuilmoituksen. Kävin ilmoitukset läpi ja vielä siellä näytti olevan avoimia ravintola-alankin kesätyöpaikkailmoituksia. Tietenkin myös kaikki muut kanavat mihin yleensäkin kahvila tai ravintola jättää työpaikkailmoituksen, soveltuvat kesäsetelillä rekrytoitavien nuorten työhakuun.

Vielä ehtii hakea kesätyöntekijöitä eri hakukanavien kautta.

Omat kokemukseni kesäsetelistä

Minulla on ollut viisi kahvila-ravintolaa ja olen monena kesänä palkannut kesäsetelillä nuoria töihin niihin. Omat kokemukseni ovat todella positiiviset. Kesäseteli toimii mielestäni oivana taloudellisena tukena. Näin Korona-aikana kaikki tuki ja vinkit ovat usein tervetulleita ravitsemisalan yrityksille.

Kahviloissani oli aina tehtynä kesätyöntekijöitä varten hyvä kirjallinen opas, manuaali. Näitä kirjoitan tänäkin kesänä omille kahvila-ravintola-asiakkailleni. Vielä jokunen asiakas mahtuu kalenteriini kesälle eli jos on tarvetta manuaalin kirjoitukselle tai muulle konsultoinnille, ota pikaisesti yhteyttä.

Minulla on pääasiassa vain hyvää sanottavaa kesäsetelistä ja nuorista kesätyöntekijöistä.

Viisi vinkkiä kahvila-ravintolan kesätyöntekijöiden rekrytoimiseen

Kesäkausi lähestyy ja kahvila-ravintolat avaavat pikkuhiljaa kesäterassejaan. Nyt viimeistään kannattaa lähteä rekrytoimaan kesätyöntekijöitä. Mitä asioita kannattaa huomioida kesäsesongin kausityöntekijöiden rekrytointiprosessissa?

Kahvilat ja ravintolat avaavat pikkuhiljaa terasseja kesäsesonkia varten.

1. Ole ajoissa liikkeellä

Normaalioloissa suosittelen olemaan ajoissa liikkeellä, koska hyvät kesätyöntekijät napataan yleensä ensimmäisinä. Tämä koronavuosi 2021 tosin pistää aikalailla kaikki ravitsemusliikkeet samalle viivalle hakuajankohdan mukaan. Monessa paikassa vasta nyt ollaan avaamassa ovia pandemiakevään sulkujen jäljiltä ja vieläkin eletään ”viikko kerrallaan”-mentaliteetilla. Valitettavasti sulkutoimien ja rajoitusten uhka on edelleen olemassa.

Arvioin, että nyt on myös saatavilla aiempaa enemmän kesätyöntekijöitä. Ravitsemisalan yrityksiä on kaatunut ja moni on jäänyt ilman työpaikkaa muillakin aloilla. Markkinat näyttäisivät olevan hyvät loistavien kesätyöntekijöiden löytymiseen tällä hetkellä.

Uskon, että nyt markkinoilla on paljon hyviä kesätyöntekijöitä.

2. Valitse rekrytointikanavat oikein

Valitse rekrytointikanavat sen mukaan, mistä uskot potentiaalisten kesätyöntekijöiden löytyvän. Alan oppilaitoksiin voi ilmoitella avoimista kesätyöpaikoista. Kahvilan tai ravintolan omat kotisivut, mahdollinen ilmoitustaulu ja SoMe-kanavat kannattaa valjastaa rekrytointikäyttöön. 

Jos haluat laajaa näkyvyyttä työnhaku-ilmoitukselle, kannattaa käyttää TE-palveluiden mol.fi-sivustoa. Keväällä 2003 hain Koskelan sairaalan kahvilaani Cafe Koskeloon kesätyöntekijöitä. Laitoin hyvin kirjoitetun ilmoituksen mol.fi-sivustolle. Sillä kertaa halusin vain kirjallisia työhakemuksia kotiosoitteeseeni lähetettynä. Lähdin toukokuussa 2003 viikoksi ulkomaille. Kun palasin reissulta silloiseen kotiini kerrostalossa, en meinannut päästä ovesta sisälle. Postiluukusta oli tipahtanut eteisen matolle viikon postit, Hesarit ja yli viisisataa kesätyöpaikkahakemusta. Olin positiivisesti yllättynyt hakemusten määrästä. Ajattelin, etteivät kesätyön hakijat jaksaisi nähdä vaivaa ja lähettää vanhanaikaisesti hakemuksia postilla. Kuinka väärässä olinkaan. Valtaosa hakemuksista oli laadittu huolella, vaivalla ja monessa oli valokuvakin mukana. 

Toimin yrittäjänä Cafe Koskelossa Koskelan sairaalan kahvilassa 2000-luvulla.

3. Panosta hakuprosessiin

On tärkeää tehdä hakuprosessista selkeä ja toimiva. Vuonna 2003 annoin siis selkeät ohjeet, että otan vastaan vain kirjallisia postitettuja hakemuksia tiettyyn päivämäärään saakka. Puhelinnumeroani enkä sähköpostiosoitettani antanut hakemukseen, koska minulla ei ollut resursseja eikä mahdollisuutta ulkomaanmatkani takia vastata mahdollisiin kysymyksiin. Laadin hakemukseni niin selvästi, että kysymyksiä ei lukijalle juurikaan jäisi.

Jos haetaan haastavaan paikkaan kesätyöntekijää tai jos kesäsesongin työntekijältä vaaditaan paljon, voi olla viisasta käyttää rekrytointiin johtaneesta vinkistä palkkiota. Näitä rekrytointipalkkioita näkyy toisinaan kahviloiden ja ravintoloiden ilmoittamina SoMessa.

Haastattelun ja mahdollisten testien on oltava sujuvia ja niissä on noudatettava aikatauluja. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin kutsu työhaastatteluun, jonka aikataulu ei pidä ja haastattelu on huonosti organisoitu ja ilmapiiri kiireinen. Yrityksen on syytä kunnioittaa työnhakijoitaan, vaikka kaikki eivät tulisikaan valituiksi. Minulta voi ostaa myös työhaastatteluun liittyvää konsultaatiota tai koko palvelun. Pyydä ihmeessä tarjous, jos olet kiinnostunut.

Kohteliasta on aina kiittää hakemuksesta ja haastatteluun osallistumisesta. Itse olen monet kerrat soittanut henkilöille, joita en rekrytoinut, ja selittänyt heille tilanteen ja perustellut, miksi he eivät tulleet tällä kertaa valituiksi. Pettymyksestään huolimatta, monet ovat arvostaneet kovasti puheluani ja olleet kiitollisia tavastani huomioida heidät loppuun asti.

Kahvilan herkkujen tekemisessä riittää töitä.

4. Tärkein hakukriteeri on motivaatio

Minulla on kesätyöntekijöiden rekrytoinnista muutaman vuosikymmenen kokemus. Tärkeimmäksi hakukriteeriksi nimeän yleisellä tasolla motivaation. Jos henkilö on aidosti innostunut kahvila-ravintolasta ja haluaa sinne kovasti töihin, tulee hänestä hyvällä todennäköisyydellä hyvä kesätyöntekijä. Nuorilla ei aina ole kovasti kertynyt työkokemusta, mutta jos asenne ja motivaatio ovat kohdillaan, pystyy heidät usein nopeasti opettamaan hyviksi työntekijöiksi.

Motivaatio on tärkein hakukriteeri.

5. Perehdytys helpoksi

Kun kesätyöntekijät on valittu, alkaa heidän perehdytys. Kaikki haluavat töihin sellaisiin kahviloihin ja ravintoloihin, joissa homma toimii ja talon tavat oppii helposti. Niinpä kahvila-ravintoloilla tulisi olla hyvin tehty perhdytysmateriaali, josta selviää kaikki tarpeellinen tieto. Olen kirjoittanut lukuisia kahvila-ravintoloiden manuaaleja ja voin tarvittaessa kirjoittaa teidänkin ravitsemusliikkeeseen loistavan manuaalin työnne ja perehdytyksenne tueksi. 

Kahviloilla ja ravintoloilla on syytä olla hyvät perehdytysmateriaalit.

Jos kesätyöntekijäksi valikoituu yrityksellenne todellinen helmi, kannattaa hyvissä ajoin puhua jatkosta. Ehkäpä syksylle voisi sopia vaikka osa-aikatyöstä. Hyvistä työntekijöistä kannattaa aina pitää kiinni, kehua ja palkita.

Iloista vappua, mukavaa kevättä ja tsemppiä kesätyöntekijöiden hakuun! Yt. Malina <3

Kahvila-ja ravintola-alan trendejä

Perinteisesti näihin aikoihin on järjestetty Messukeskuksessa Gastro Helsinki messut, joka on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja suurkeittiöalan ammattitapahtuma.

Osallistuin Gasto Helsinki 2018 messuille näytteilleasettajana ja silloin ennustin kahvila-ja ravintola-alan tulevaisuuden trendejä. Kolmen vuoden jälkeen voin todeta, että pohtimani trendien suunnat pitävät paikkaansa.

Koronan takia tänä keväänä ei järjestetä mitään messuja livenä.

Luksuksella valittu näyttelypaikka


Vuonna 2018 Gasto Helsinki messuilla miinulla oli ilo ja kunnia olla Suomen parhaan alan oppilaitoksen, Haaga-Helian, luksus-yritysten messuosastolla. Yritykseni oli valittu mukaan Premiumia ja Luksusta-hankkeeseen, jossa kannustettiin pk-yrityksiä erottautumaan huipputason tuotteilla ja palveluilla. Näyttelypaikka 6h61 sijaitsi loistavalla paikalla Vuoden kokki-kilpailuosaston vieressä. Oli mahtavaa olla esillä muiden luksustason yritysten kanssa. 

Gastro Helsinki 2018 messuilla en pelkästään seisonut omalla ständilläni vaan kiertelin aktiivisesti muiden näytteilleasettajien osastoilla, keskustelin ihmisten kanssa, seurasin kilpailuja ja tutustuin tarjolla oleviin tuotteisiin ja palveluihin.


 


Robotiikka ja digitalisointi helpottavat työn tekemistä


Kahvila-ja ravintola-alalla tuotteet valmistaa ja palveluelämyksen tarjoaa yleensä aina ihminen. Yrittäjä tai omistaja maksaa henkilöstön palkan lisäksi myös sivukulut, joten henkilöstökustannukset ovat yleensä suuret. Mitä enemmän voidaan ihmisten tekemää työtä korvata, sitä suuremmat kustannussäästöt syntyvät ja tasalaatuisuus lisääntynee. Toisaalta persoonallisuus vähenee.

Henkilöstökustannukset ovat usein suuret kahvila-ja ravintola-alalla.


Robottitarjoilukärry


Gastro-messuilla 2018 oli esittelyssä robottitarjoilukärry, jonka pystyi ohjelmoimaan haluamalleen kulkureitille. Kärry osasi väistellä ihmisiä eikä ajanut päälle. Kärryn pystyi ohjelmoida kulkemaan niin keittiössä, salissa kuin tavarantoimituksessa. Näen, että tämänkaltainen ihmistyötä avustava robotiiikka tulee varmasti lisääntymään alalla. Pidemmälle rakennetut robotit voivat hoitaa tulevaisuudessa myös asiakaspalvelutehtäviä. Ne voi ohjelmoida puhumaan ja esimerkiksi ottamaan vastaan tilauksia.


Digitaalinen maailma


Digitalisointi tulee lisääntymään. Alalle suunnitellaan jatkuvasti uusia sovelluksia ja ohjelmia, joista jotkut ovat todella toimivia. Omavalvontasuunnitelman voi tehdä jo kokonaan sähköisesti. Varaston seuranta, reseptiikka ja työvuorolistojen suunnittelu hoidetaan myös monessa kahvila-ravintolassa sähköisesti. Ravintolan pöydän varaus etukäteen hoituu mielestäni kätevimmin netissä. Olen ollut ravintoloissa, joissa tilaus on tehty pöydästä itse tabletilla valitsemalla menusta mieluisat ruoka-ja juomavaihtoehdot. 
 

Digitalisointi lisääntyy kahviloissa ja ravintoloissa.


Luomu-, villi- ja lähiruoka palauttavat juurille 


Oli ilo nähdä Gastro-messuilla paljon pieniä kotimaisia tuottajia ja tiloja esittelemässä ylpeinä tuotteitaan. Monet ravintoloitsijat suosivat lähiruokaa ja harjoittavat jopa itse pienimuotoista omaa tuotantoa esimerkiksi hunajaa tuotetaan omaan tarpeeseen kaupunkiravintolan terassilla. Raaka-aineiden alkuperästä ollaan hyvin kiinnostuneita ja tuotteille halutaan antaa tarina.

Lähiruoka on suosittua.


Luonnonmukaisesti tuotettua


Messuilla tarjottiin monessa pisteessä suodatinkahvia ja se oli usein luomua. Luomutuotteiden kysyntä on selvästi kasvussa. Asiakkaat arvostavat yhä enemmän ruuan puhtautta ja ovat valmiita maksamaan luomutuotteista ekstraa. Mielestäni luonnonmukaisesti tuotettujen raaka-aineiden maku on usein huomattavasti parempaa, vaikka koko onkin pienempää. Eettisyyteen kiinnitetään huomiota ja reilua kauppaa kannatetaan.

Luomutuotteiden kysyntä kasvaa.


Metsän ruoka-aarteet


Metsästä löytyviä herkkuja arvostetaan ja käytetään yhä enemmän. Esimerkiksi Suomen gastronomisen seuran Vuoden 2017 ravintolaksi valittu ravintola Grön käyttää paljon metsästä löytyviä kasveja, villivihanneksia. Riistaruoka on suosittua ja sitä voi valmistaa helposti kotioloissakin. Ohessa on reseptini Kyyhkyn fileestä helposti gourmetruokaa. Lisää reseptejä, joissa on hyödynnetty metsän antimia löytyy kirjoittamastani Malinan Syksyn ruokareseptit e-oppaasta. Ruokapuolella palataan siis juurille, suositaan simppeliä ja puhdasta ravintoa.



Ympäristön, perinteiden ja asiakkaan kunnioittaminen


Ympäristön suojeluun ollaan vihdoin herätty. Valmistajat koettavat vähentää pakkausjätettä ja kahvila-ravintolayrittäjät suosivat kertakäyttöastioissa biohajoavia vaihtoehtoja. Kierrätys on kunniassa. Helsinkiin on avautunut jo ensimmäinen ”zero waste”-ravintola, joka pyrkii kierrättämään kaiken tuottamansa jätteen. 

Kierrättäminen on monissa kahviloissa ja ravintoloissa hoidettu mallikkaasti.


Alan ammattilaiset


Asiakaspalvelu-ja ammattitaito tulevat korostumaan entisestään niin keittiössä kuin salin puolella. Palvelun suhteen arvostetaan perinteisiä taitoja kuten vatitarjoilua, dekantointia ja flambeerausta ravintolan salin puolella. Toivottavasti meillä on pian myös tähtikokkien lisäksi tähtitarjoilijoita, tähtihovimestareita ja tähtibaristoja.

”Tähtikonsultin” messulook vuonna 2018.


Asiakas on kuningas


Asiakaspalvelu tulee ennen kaikkea korostamaan jokaisen asiakkaan yksilöllisyyttä. Erityisruokavaliot ja ihmisten omat ruokailumieltymykset pyritään ottamaan entistä paremmin huomioon. Ehkäpä meillä on pian kahviloita ja ravintoloita, jonne voi esittää kokonaan oman toiveensa menusta, esimerkiksi kehonrakentaja voisi tilata runsasproteiinisen ruoka-annoksen täysin omien makumieltymystensä mukaan.

Malinan makumatka Malesiaan

Malesia on ravitsemisalan näkökulmasta loistava opintomatkakohde. Aiemmin olen kertonut miksi kahvila-ravintolayrittäjän kannattaa yleensäkin lähteä opintomatkalle.

Joulukuussa 2017 suuntasin omatoimisille opintomatkalle Malesiaan tutustumaan maan ravintola-ja ruokakulttuuriin. Matkustin pääkaupunki Kuala Lumpuriin, Penangin saaren värikkääseen George Towniin ja Langkawin kauniille saarelle.

Petronas Towers eli kuuluisat Petronasin kaksoistornit Kuala Lumpurissa ovat 452 metriä korkeat.

Minkälaista on malesialainen ruoka? 


Moni on käynyt Thaimaassa ja malesialainen ruoka on hyvin samantapaista kuin thaimaalainen. Malesialaisessa ruuassa onkin paljon vaikutteita thaimaalaisesta, intilaisesta ja kiinalaisesta ruokakulttuurista. Yleensä lämpimään ruokaan kuuluu riisi tai nuudelit. Arkiruoat ovat hyvin yksinkertaisia esimerkiksi kulho riisiä, pari eri curryruokalajia, lisäkkeitä ja kasviksia.

Malesialainen ruoka on usein värikästä.

Maut tasapainossa 


Malesialaisessa ruuassa onnistutaan upeasti tasapainottamaan kaikki viisi perusmakua samassa annoksessa. Ruoista löytyy niin hapokkuutta, karvautta, makeutta, suolaisuutta kuin umamia. Limettä, sitrushedelmiä, tuoreita yrttejä ja kookosmaitoa käytetään paljon. Makuja on runsaasti ja ne tukevat toisiaan. Malesialaisessa keittiössä käytetään roimasti mausteita; chiliä, valkosipulia, sipulia, inkivääriä ja sitruunaruohoa. Ruoka on usein hyvin tulista ja hikikarpalot nousevat usein otsalle ja nenä alkaa herkästi valumaan tottumattomalla. 

Malesialaisessa ruoassa maut ovat ihanasti tasapainossa.


Maitotuotteita käytetään vähän. Kuala Lumpurissa yövyin hotellissa, jonka runsaassa aamiasbuffetissa ei ollut lainkaan nestemäistä lehmänmaitoa tarjolla, ei edes kahvin kanssa. Musta vahva kahvi piti juoda maitopulverin kera, joka oli kyllä suoraan sanottuna aivan järkyttävä makuelämys. Aamiaspöydässä oli hyvin vähän viljatuotteita, ei löytynyt puuroa, ei leipää, ei mysliä taikka muroja, mutta pöydät notkuivat erilaisia lämpimiä riisiherkkuja, vihanneksia, hedelmiä ja kastikkeita.

Malesiassa käytetään paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, mutta vähän maito-ja viljatuotteita.

Malesialaisia perinneruokia 


Tunnetuin malesialainen perinneruoka on varmasti tulinen laksa-keitto, jota on saatavilla monessa paikassa. Jokaisella tekijällä on oma salainen reseptinsä, joten maku vaihtelee hieman. Laksasta löytyy usein chiliä, inkivääriä, limettä, sitruunaruohoa, maapähkinää, ituja, korianteria ja vaikkapa kanaa. Katukojusta ostamani kuuma laksa maksoi George Townissa noin euron. Kokeilemisen arvoinen on myös hyytelömäinen Otak-otak-tahna, joka valmistetaan tuoreesta kalasta, munasta, sipulista, yrteistä ja mausteista.

Laksa-keitto on herkullista.


Ruokailutavat Malesiassa

Ravintolakattauksessa ruokailuvälineinä on yleensä vain haarukka ja iso lusikka. Haarukka otetaan vasempaan käteen ja sillä paloitellaan ruoka, joka sitten syödään oikeassa kädessä olevalla lusikalla. Vasemmalla kädellä syömistä kannattaa välttää. Paikalliset syövät usein ravintoloissa sormin joko suoraan lautaselta tai banaaninlehdeltä. Joissain ruokapaikoissa on tarjolla syömäpuikot.

Paikalliset syövät usein sormin ravintoloissa.


Malesian ravitsemusliikkeet ja ruokapaikat 

Olen hyvin rohkea ruoan suhteen, maistelen mielelläni kaikkea, en pelkää pöpöjä tai murehdi ruokamyrkytystä etukäteen. Parikymmentä vuotta sitten sain Kanarian saarten lomalla salmonellan ja se äityi niin pahaksi, että jouduin lopulta sairaalahoitoon. Bakteeri tarttui minuun todennäköisesti kanakeiton kanssa tarjotusta majoneesista. Ammattilaisena tsekkaan yleisilmeen nopeasti ja teen päätelmäni ruokapaikan hygieniatasosta. Suosin keittiöitä, joissa menekki on kova, näin ruokakin on yleensä tuoretta. 

Tämä ravitsemusliike sijaitsee George Townissa Penengissa.

Hintataso 

Kahviloissa ja ravintoloissa on Malesiassa yleisesti todella edullinen hintataso, tietenkin Kuala Lumpurista ja suuremmista kaupungeista löytyy myös kalliita luksustason ravintoloita, mutta lähtökohtaisesti kaikkialla missä kävin oli halpaa. Malesian rahayksikkö on Malesian ringgit (MYR) ja keskimäärin ravintolalaskuni olivat yleensä noin 3-15 euron luokkaa juomineen. Suomessa tuolla hinnalla ei saisi paljoa mitään, mutta Malesiassa syö jo hyvin. Kansainväliset kahvila-ja ravintolaketjut ovat rantautuneet myös Malesiaan. Niissä hintataso on usein korkeampi, koska konsepti, sisutus ja tuotteet ovat länsimaalaisia.

Hintataso oli mielestäni edullinen Malesiassa kahviloissa ja ravintoloissa.

Tippaaminen 

Malesiassa ei tarvitse tipata, mutta itse jätän aina hyvästä palvelusta tarjoilijalle tippiä. Joissain kalliissa ravintoloissa voidaan laskun loppusummaan lisätä automaattisesti kymmenen prosentin palvelumaksu. Palkkataso on ravintola-alalla Malesiassa matala ja työntekijät tekevät usein pitkää päivää, joten tipit ovat enemmän kuin tervetulleita.

Palkkataso on matalalla ravintola-alalla Malesiassa.


Food courtit 

Rakastan Aasiassa katuruokaa ja olen oppinut, että melkeinpä mitä karumman näköinen paikka sitä parempi ja aidompi ruoka. Suosin etenkin Food courteja. Food courtit ovat isoja paikkoja, jotka ovat täynnä erilaisia ruokakojuja tai pieniä ravitsemusliikkeitä. Niillä on kaikilla yhteinen ruokailualue, jossa asiakkaat syövät. On niin kätevää tilata erilaisia annoksia eri myyjiltä ja syödä samassa paikassa.

George Townissa ihan hotellini vieressä oli aivan mieletön Food court. Kaikki ruoka oli tuoretta ja niin herkullista, ettei tosikaan. Ruokailla pystyi joko ulkosalla tai sitten avoimessa sisätilassa, joka oli karusti sisustettu. Muovituolit, valkoiset kaakeliseinät ja räikyvät mainokset peittivät seiniä, mutta niiden ei kannata antaa hämätä. Kävin myös monessa ostoskeskuksessa valtavan kokoisissa Food courteissa, joissa oli tarjolla lähinnä pikaruokaa.

Food court Kuala Lumpurilaisen ostoskeksuksen sisällä. Tämä oli lähes koko kerroksen kokoinen todella suuri ruokapaikka.


Ruokamarkkinat ja iltatorit 

Aivan omaa luokkaansa ovat ruokamarkkinat, joita järjestetään säännöllisesti. Vierailin Langkawilla iltatorilla, jossa myytiin kojuista kaikkea mahdollista pientä makupalaa. Ostin grillattuja herkkuja, sirkkoja, roteja ja erilaisia makeita hedelmäjuomia. Myös Kuala Lumpurin China Townissa oli päivällä ruokamarkkinat, joista mukaan tarttui erilaisia eksoottisia ruoka-annoksia. Käväisin Kuala Lumpurin keskustassa alueella, joka oli ihan täynnä food truckeja eli ruokarekkoja. Siellä oli tarjolla lisäksi kansainvälistä meininkiä kuten meksikolaista ruokaa.

Langawin iltaruokatorilla herkuttelemassa.

Alkoholin saatavuus 

Koska Malesia on valtaosin muslimimaa, ei alkoholia ole saatavilla joka paikasta. Monet muslimien pitämät ravintolat, kaupat ja kioskit eivät myy ollenkaan alkoholia. Joissain ravintoloissa alkoholi tuodaan kokonaan toisista ravintoloista ja laskutetaan erikseen. Joihinkin paikkoihin voi viedä omat alkoholijuomat mukanaan. Pyrin reissaamaan maassa maan tavalla ja Malesiassa en juonut lainkaan alkoholia. Ruokajuomaksi valitsin usein veden tai tuorepuristetun mehun, joka oli hinta-laatusuhteeltaan usein loistava valinta. Kivennäisvettä en löytänyt kahviloista tai ravintoloista, sen sijaan paikallisia kylmiä tee-ja kahvijuomia oli tarjolla useita sortteja.

Malesiassa alkoholia ei ole jokaisessa ravitsemuspaikassa saatavilla.

Suosittelen lämpimästi Malesiaa matkakohteeksi, sitten kun on taas turvallista matkustaa. Jos haluat tulevaisuudessa itse lähteä reissuun Malesiaan tai muualle, tulen mielelläni kahvila-ravintolaasi sijaisyrittäjäksi siksi aikaa. Jos taasen haluat tuoda kahvila-ravintolaasi hitusen malesialaista ruokakulttuuria, konsultoin mielelläni tässä tai muussa asiassa. Varaa oma kahvila-ravintolayrittäjän sijaispalvelu tai konsultointipaketti ja laitetaan kahvila-ravintolasi uusilla ideoilla kasvuun. 

Malesialainen ruoka on mielestäni todella hyvää.

P.S. On hyvin todennäköistä, että suuntaan taas ensi vuoden puolella Malesiaan. Ihastuin maahan niin paljon.

Millainen kirjanpitäjä on kahvila-ravintolalle paras?

Monilla yrityksillä tilikausi on kalenterivuosi. Näin vuodenvaihteessa kirjanpitäjät ovat hyvin kiireisiä tehdessään useiden kahvila-ravintoloiden tilinpäätöksiä. Nyt on siis ajankohtainen aika pohtia millainen kirjanpitäjä on kahvila-ravintolalle paras.

Tammikuu on monelle yrittäjälle ajankohtainen aika pohtia kirjanpitoon liittyviä asioita.

Milloin hankkia?

Uuden aloittelevan kahvila-ravintolan tulee pohtia hoitaako lakisääteisen kirjanpitovelvollisuuden itse vai ulkoistaako palvelun. Lähes aina suosittelen ostamaan kirjanpito- ja taloushallintopalvelut osaavalta tilitoimistolta, vaikka kyseessä olisi sivutoiminen kahvila-ravintola-alan yritys tai sesonkiluonteinen toiminta esim. kesäkahvila. 

Toiminimi-yrityksillä riittää yhdenkertainen kirjanpito, mutta tilitoimistot tekevät lähes aina kahdenkertaisen kirjanpidon. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisella kirjanpidon viennillä on kaksi tiliä, kaksi puolta. Nämä puolet ovat debet ja kredit. Ilman kirjanpito-ohjelmaa on hyvin haastavaa tehdä kahdenkertaista kirjanpitoa. Muistan hyvin opiskeluajoiltani Haaga Instituutin AMK:sta (nyk. Haaga-Helia AMK), kun pyörittelimme usean laskentatoimen kurssin verran kahvila-ja ravintola-alan yritysten tiliöintiasioita ruutupaperilla.

Olen aina pitänyt laskentatoimesta ja luvuista.

Hyvän kirjanpitäjän ominaisuudet

Hyvä kirjanpitäjä on mielestäni luotettava, osaava ja aidosti kiinnostunut asiakkaansa asioista.

Luotettavuus

Kahvila-ravintola-alan yrityksen on voitava luottaa tilitoimistoon. On tärkeää, että kaikki sovitut mm. lakisääteiset ilmoitukset tehdään määräaikoihin mennessä, maksut ja palkat maksetaan ajallaan. Myöhästymisistä tulee usein heti sanktioita ja lisäkustannuksia. Pahimmassa tapauksessa koko yrityksen maine voi olla vaarassa.

Yrittäjän on voitava luottaa kirjanpidon oikeudellisuuteen. Valitettavasti välillä kokeneetkin kirjanpitäjät tekevät virheitä. Yrittäjän on siis syytä tarkistaa aina huolella tehdyt kirjanpidot. Monilla ravintola-alan yrittäjillä ei riitä osaaminen laskentatoimen asioihin. Minä olen auttanut useita yrittäjiä esimerkiksi ”Tuloslaskelman tunnusluvut tutuiksi”-palvelullani.

Olen auttanut monia kahvila-ja ravintola-alan yrittäjiä tuloslaskelmien tulkitsemisessa.

Osaava

Hyvä kirjanpitäjä on tietenkin osaava ja hän seuraa aikaansa. Valitettavasti monet verotukselliset asiat ja lainsäädännöt tuppaavat muuttua usein. On äärimmäisen tärkeää, että kirjanpitäjä päivittää osaamistaan säännöllisesti. Mitä enemmän kirjanpitäjällä on kokemusta ja osaamista juuri kahvila-ja ravintola-alan yritysten talousasioiden hoidosta niin sitä parempi. Kannattaa myös tiedustella kirjanpitäjän koulutusta, aiempaa työkokemusta ja sitä, onko tilitoimisto mahdollisesti auktorisoitu.

Yritykseni Malifood Oy:n (mukaanlukien aputoiminimeni MaliYogan) koko kirjanpito on sähköinen ja arvostan sitä suuresti. Joka ikinen dokumentti kirjataan sähköisesti ja asiat hoidetaan verkossa. Se on mielestäni tätä päivää ja helpottaa ainakin minun elämääni suuresti. En muistele lainkaan haikeudella aikoja parin vuosikymmenen taakse, kun jouduin aina kuukausittain kiikuttamaan kahvila-ravintoloideni paperiset aineistot silloiselle kirjanpitäjälleni. On siis hyvä tietää etukäteen tilitoimiston käytännöt ja miksei myös arvotkin.

Sähköinen kirjanpito on tätä päivää.

Kiinnostunut

Jos kirjanpitäjäsi on aidosti kiinnostunut yrityksestäsi ja vastaa kysymyksiisi pikaisesti, olet todella onnekas. Aina näin ei valitettavasti ole. Jotkut kirjanpitäjät haalivat valtavasti asiakkaita, joita eivät sitten aina kunnolla ehdikään palvelemaan. Etenkin kahvila-ravintolan perustamisen aikoihin kysymyksiä liittyen kirjanpitoon ja veroihin on usein paljon. Kannattaa ehdottamasti selvittää maksaako jokaisen vastauksen saaminen erikseen vai miten konsultointipuoli on tilitoimistossa hoidettu. Joillain tilitoimistoilla on käytössä uusille asiakkaille ns. kuittikoulu, jossa käydään perusasioita yhdessä läpi.

Kahvila-ravintoloilla liikevaihto voi nousta korkeaksi ja toivottavasti tuloskin. Aidosti kiinnostunut kirjanpitäjä osaa auttaa yritystä myös kannattavuuteen ja kasvuun liittyvissä asioissa ainakin talousasioiden näkökulmasta. Hyvä kirjanpitäjä muun muassa vinkkaa milloin toiminimi kannattaa vaihtaa osakeyhtiöksi.

Kahvila-ravintoloilla on eri hintaisia ja katteisia tuotteita.

Tilitoimiston koko

Yrittäjän tulee pohtia haluaako se ostaa taloushallintopalvelut isolta vai pieneltä tilitoimistolta. Molemmissa on mielestäni puolensa. Isoilta toimistoilta saa usein laajasti asiantuntijapalveluita ja heillä on usein toimiva sijaistus. Pieni tilitoimisto tuntee usein hyvin asiakkaansa. Olen kuullut surullisiakin tapauksia esim. yhden henkilön tilitoimisto on väliaikaisesti lopettanut kokonaan toimintansa kirjanpitäjän sairastuttua vakavasti. Kaikki mahdolliset riskit tulee puntaroida etukäteen.

Olen kouluttanut kahvila-ja ravintola-alan laskelmiin liittyvissä asioissa useasti.

Kohtuuhintainen tilitoimisto

Isot tilitoimistot haluavat usein isoja asiakkaita ja niinpä pienen kahvila-ravintolan kirjanpitokustannukset saattavat joissain tapauksissa nousta kohtuuttomiksi suhteuttaen taloushallintopalveluiden maksut yrityksen liikevaihtoon. Monesti tilitoimistoilla on hinnasto, jossa hinta on sidottu yleensä tuntiveloitukseen tai se on tositeveloitteinen. Veloitus riippuu mm. tositteiden määrästä, käytetystä ajasta ja siitä miten selkeästi aineistot ovat käsiteltävissä.

Markkinoilla on pieniä ja suuria tilitoimistoja ja kaikkea siltä väliltä.

Tilitoimiston vaihtaminen 

Jos et yrittäjänä ole tyytyväinen nykyiseen kirjanpitäjääsi, on syytä harkita tilitoimistojen kilpailutusta ja vaihtamista. Paras aika tilitoimiston vaihtamiseen on mielestäni tilikauden vaihde. Tosin nyt voi olla hankalaa saada edes tarjouksia tilitoimistoilta, koska heistä monet ovat superkiireisiä. Kannattaa kysellä verkostosta suosituksia hyvistä kirjanpitäjistä, puskaradio on ehdottomasti paras markkinointikanava tässäkin asiassa. Minultakin voi kysyä vinkkejä hyvistä kirjanpitäjistä.

Tilikauden vaihtuminen on hyvä aika tilitoimiston vaihtamiselle, jos sille on tarvetta.

Tule asiakkaana, lähde ystävänä!

Kuluva tilikausi lähenee loppuaan ja olen saanut tehdä töitä aivan mielettömän ihanien asiakkaiden kanssa. Nyt on hyvä hetki pysähtyä miettimään syvemmin omaa toimintaa ja arvoja. 

Malifood Oy:n arvot

Yrityksen on hyvä määritellä arvot, joiden pohjalle se toimintansa rakentaa. Asiakkaiden on myös syytä tietää nämä arvot. Usein pienissä palveluja tarjoavissa yrityksissä yritysbrändi ja henkilöbrändi sekoittuvat väkisinkin ja niinpä yrityksen arvot heijastelevat usein pienyrittäjän omia hyveitä. Arvot tulevat esiin toimintatapojen ja käyttäytymisen kautta. Jostain syystä minulla on jäänyt Malifood Oy:n arvot julkisesti listaamatta, joten teen sen nyt. Onko muuten teidän kahvilassa tai ravintolassa mietitty arvot?

Yritykseni arvot pohjautuvat omiin hyveisiini.

Rehellisyys on yritykseni ensimmäinen arvo

Yritykseni ensimmäinen arvo on rehellisyys. Olen suorapuheinen ja puhun totta, vaikka se ei aina mukavaa olisikaan. Asiakkaani arvostavat rehellisyyttäni, koska kanssani ei tarvitse esittää mitään. Yhdessä hyväksymme joskus karutkin tosiasiat ja mietimme miten liiketoimintaa voisi parhaiten kehittää. Haluan olla aito ja avoin.

Luottamus on aina molemminpuoleista ja se tulee ansaita. Jos koen, etten voi täysin luottaa johonkin potentiaaliseen asiakkaaseen, en ota siinä tapauksessa tarjottua konsultointi- tai koulutuskeikkaa ollenkaan vastaan. Minulla on vahva intuitio ja usein näen, jos jonkun henkilön tai yrityksen kanssa on ongelmia luvassa. Kaikkien kanssa kemiat eivät kohtaa.

Tämä koronavuosi on kurittanut monen kahvila-ravintolan liiketoimintaa. Olen jakanut useille vinkkejä, tukenut vaikeuksissa ja auttanut yrittäjiä voimaan paremmin. Vaikka esitän asiat suoraan, pyrin aina tekemään sen hienotunteisesti ja toista osapuolta kunnioittaen. Mikään ei ole kamalampaa kuin ulkopuolinen arvosteleva asenne omaa elämäntyötään kohtaan. 

Omaa liiketoimintaani Korona ei ole juurikaan haitannut. Päinvastoin, se on tuonut minulle uusia asiakkaita, uusia työtehtäviä, uusia toimintatapoja ja olen onnistunut mukavasti kasvattamaan yritykseni liikevaihtoa. Kevään lockdownin aikaan tein onnistuneita kahvilakonsultointeja täysin etänä. Korostan vielä tässäkin, että mitään julkisia tukia, avustuksia tai rahoituksia en ole Koronan takia ottanut henkilökohtaisesti tai yritykseni nimissä. Yritykseni tämän vuoden myynnin olen takonut itse mahtavan verkoston ja ystävien avulla.

Tämä vegaaniruoka-annos oli rehellisesti sanottuna erittäin herkullinen.

Käytännönläheisyys on yritykseni toinen arvo

Asiakkaani kiittävät käytännönläheistä toimintatapaani. Annan heille aina realistisia konkreettisia ideoita, jotka ovat mahdollisia toteuttaa. Toimintatapani perustuvat vahvasti käytännön esimerkkeihin eikä korkealentoiseen teoriaan. Minulla on monista asioista myös omakohtaista käytännön kokemusta, mikä osaltaan lisää luottamusta.

Pyrin viestimään selkeästi. Minulle on tärkeää, että vastapuoli ymmärtää heti sanomani. Välttelen turhia sivistyssanoja ja vaikeaselitteisiä termejä. Koetan puhua ymmärrettävästi. Mielestäni jargonin viljely ei lisää ammattitaitoa tai tuo mitään muutakaan lisäarvoa. 

Käytännöllisyys korostuu kahvila-ja ravintolan-alan päivittäisessä työssä.

Iloisuus on yritykseni kolmas arvo

Suhtaudun elämääni optimistisesti ja olen positiivinen luonne. Niinpä tartutan ihmisiin usein iloisuuttani. Se ei tarkoita, että tekisin työtä kepeästi, päinvastoin. Syvennyn aina antaumuksellisesti asiakkaideni haasteisiin ja ongelmiin, mutta teen sen hymyssä suin. Maailmassa on niin paljon negatiivisuutta ja pahaa, että pieni pilke silmäkulmassa ei ole kenellekään pahasta. Sosiaalisuuteni pääsee kukoistamaan uusia ihmisiä kohdatessani.

Rakastan aidosti työtäni ja siksi hyväntuulisuuteni on aitoa. Minusta on aina ihan mielettömän siistiä lähteä hyvinvalmistetulle koulutuskeikalle tai tapaamaan asiakkaitani heidän kahviloihin tai ravintoloihin. Nautin työnteosta mielettömästi ja olen hyvin kiitollinen, että saan tehdä unelmatyötäni. Joululomalla olen tehnyt kiitollisuusharjoituksia.

Kauniit kukat ja asiat tekevät minut erittäin iloiseksi.

Uusi slogan ”Tule asiakkaana, lähde ystävänä!”

Asiakkaitteni kanssa pääsen yleensä läheiseen suhteeseen. Usein käy niin, että meistä tulee hyviä ystäviä tai ainakin kavereita. Jään usein omasta halustani taustalle seuraamaan asiakkaitteni liiketoiminnan kehittymistä. En siis yleensä häviä heti työn tehtyäni asiakkaitteni elämästä. Kannustan heitä tulevaisuudessakin ja aidosti haluan, että he menestyvät. 

On ihanaa, kun niin monessa kaupungissa tiedän jonkun minulle läheisen kahvilan tai ravintolan, johon voin pistäytyä. Minulle onkin kertynyt laaja verkosto ihan Lappia myöden. 

Jos olet nyt korona-aikana perustamassa ravintolaa tai kaipaat apuani kahvilasi liiketoiminnan kehittämisessä, ota ihmeessä yhteyttä. Sydämestäni uskallan siis sanoa ja toivoa: ”Tule asiakkaana, lähde ystävänä!”.

Ystävät.

Viisi vinkkiä kahvila-ravintolan perustamiseen korona-aikana

Olen tavannut nyt korona-aikana ilahduttavan paljon rohkeita kahvila-ja ravintolayrittäjiksi aikovia. Keräsin tähän viisi yleistä tärkeää asiaa, jotka kannattaa huomioida nyt ennen ravitsemusliikkeen avaamista.

Kesällä annoin viisi vinkkiä toimiville kahvila-ja ravintolayrittäjille poikkeuskesään 2020.

Ravintolan perustamiseen liittyy paljon asioita, joita tulee pohtia monelta kantilta.

1. Tarpeeksi suuri alku-käyttöpääoma

Nyt jos koskaan kannattaa tulevan kahvilan tai ravintolan perustajan varata liiketoimintasuunnitelman laskelmiin tarpeeksi suuri alkupääoma. Myös käyttöpääomaa on hyvä varata monelle kuukaudelle rahoituslaskelmaan. Alkupesämunan olisi hyvä olla suurempi kuin normaaliaikaan. Uusia asiakkaita voi olla haastavaa saada ja lisäksi tulee huomioida mahdolliset ja tulevat rajoitukset. Pahimmassa tapauksessa ravitsemusliikkeet joutuvat taas sulkemaan ovensa ja tähänkin uhkaan pitää varautua.

Lisälainan saaminen myöhemmin voi myös olla haastavaa, jos toimipaikalla ei ole näyttää kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Turvallista olisi siis hakea heti alkuun tarpeeksi suuri laina ja vaikka sopia rahoituslaitoksen kanssa, että sitä kaikkea ei tarvitse heti nostaa, jos kahvila tai ravintola saavuttaakin suuren suosion jo heti alkumetreistä alkaen.

Monille alkaville kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille tuottaa haasteita tehdä liiketoimintasuunnitelmaan hyvät laskelmat. Minä autan sparraamaan jo tehtyä liiketoimintasuunnitelmaa tai halutessa kirjoitan kokonaan uuden.

Liiketoimintasuunnitelmaan tulee yleensä liitteeksi ainakin rahoitus-, kannattavuus-ja myyntilaskelma.

2. Vuokrasopimukseen koronaehdot

Tulevan vuokranantajan kanssa on syytä neuvotella hyvä vuokrasopimus. Jos suinkin mahdollista, sinne voisi kirjata kohdan, että vuokranantaja ei peri vuokrakuluja tai perii vain pienen osan ajalta, jolloin ravitsemusliike ei saa toimia normaalisti koronapandemia takia. Reilut vuokranantajat toivottavasti suostuvat tällaiseen lisäehtoon.

On myös syytä miettiä vuokrasopimuksen päättymiseen liittyviä asioita. Kuinka pitkä vuokrasopimus on ja kuinka nopeasti siitä pääsee tarvittaessa eroon. Jos korona-tilanne vaikka tästä vielä valtavasti pitkittyy ja pahentuu, voi olla joissain tilanteissa uudenkin yrittäjän parempi lopettaa yrittäminen liikevaihdon romahdettua tai loputtua kuin kituutella pitkään maksaen suurta vuokraa suhteessa myyntiin.

Vuokrasopimus on usein yksi kaikista tärkeimmistä sopimuksista kahvila-ja ravintola-alalla. Se tulee laatia huolella.

3. Alkamisajankohdan miettiminen

Kenelläkään meistä ei ole kristallipalloa, josta näkisi milloin koronapandemia päättyy. Niinpä jokaisen tulee itse puntaroida, mikä olisi paras ajankohta avata uusi kahvila tai ravintola. 

Henkilökohtaisesti uskon, että alkuvuonna 2021 menee valitettavasti moni matkailu-ja ravintola-alan yritys nurin ja konkurssiin. Silloin todennäköisesti hyviä toimitiloja ja käytettyjä ravintolalaitteita-ja kalusteita tulee markkinoille uudestaan myytäväksi.

Perinteisesti tammi-helmikuu on ravintola-alalla hiljaista aikaa ihmisten viettäessä tipatonta tammikuuta, laihduttaen ja rahaa säästäen. Ehkäpä pahin flunssakausi ja koronapiikkikin tullaan näkemään näinä vuoden kylmimpinä kuukausina. Näiden syiden johdosta itse lähtisin aikaisintaan keväällä 2021 perustamaan uutta kahvilaa tai ravintolaa. Mutta sitten taas toisaalta, jos hyvä paikka osuu hyvillä ehdoilla kohdille vaikka nyt, tarttuisin varmasti tarjoukseen. 🙂

Marraskuussa olen kouluttanut kahvilan ja ravintolan avaamiseen liittyvistä asioista.

4. Hyvä liikeidea ja ulosmyynnin mahdollistaminen

Uuden ravintolan tai kahvilan on syytä miettiä liikeidea toimivaksi. Olen auttanut montaa kahvila-ja ravintola-alan yrittäjää tai yrittäjäksi aikovaa koko konseptin luomisen tai kehittämisen kanssa. Näinä aikoina pärjäävät ennenkaikkea hyvät, persoonalliset ja vahvat ideat. Jos suinkin mahdollista, lisäisin nouto-ja ulosmyyntimahdollisuudet heti avaamisesta lähtien osaksi kahvilan tai ravintolan toimintaa.

On tärkeää keksiä hyvä liikeidea.

5. Rajoitusten noudattaminen ja muutoksen pohtiminen etukäteen 

Näinä aikoina järjestäisin turvavälit ja hygieniasäädökset heti kuntoon huomioiden ne muun muassa ravitsemusliikeen asiakaspaikkojen sijoittelussa. Miettisin myös miten alkoholin yömyyntikielto vaikuttaa ja voiko tehdä joitain varasuunnitelmia. 

Väistämättä tästä korona-ajasta jää myös joitain pysyviä käytäntöjä. Esimerkiksi etätyösuosituksen tuoma muutos tulee viemään varmasti tulevaisuudessakin osan työpaikkaruokailijoista. 

Toivotan kaikille uusille ja olemassa oleville kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille oikein paljon tsemppiä, jaksamista ja kaikkea hyvää. Pyytäkää rohkeasti apua, jos sitä tarvitsette.

Ensi viikolla alkaa huikea Black Fridayn tarjoukseni alkaville ja jo toimiville kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille. Seuraa Malifood Oy:n Facebook-sivua tai Instagram-tiliä, niin tarjous tavoittaa varmasti sinut.

Ensi viikolla kerron huikean Black Fridayn tarjoukseni. Stay tuned!

Lapin matkailu-ja ravintola-ala on pulassa

Syyslomalla viime viikolla suuntasin Lappiin katsomaan omin silmin missä tilassa Lapin matkailu-ja ravintola-ala tällä hetkellä on.

Saana-tunturi on todella kaunis.

Ulkomaiset turistit puuttuvat

Haastattelin matkani aikana useita Lapin matkailu-ja ravintola-alan yrittäjiä ja työntekijöitä. He kaikki olivat hyvin huolissaan vallitsevasta tilanteesta ja tulevaisuudesta. Lapista puuttuu oikeastaan kokonaan ulkomaalaiset turistit. Toki esimerkiksi Kilpisjärvellä näin monia Norjan kilvissä olevia ajoneuvoja, mutta nämä matkailijat eivät valitettavasti ole niitä, jotka pitävät Lapin matkailun-ja ravintola-alan talouden pyörät pyörimässä.

Kesällä ja nyt syksyllä oli onneksi kotimaisia matkailijoita, mutta ei valitettavasti läheskään siinä määrin kuin tarvittaisiin. Oli omituista vierailla lähes tyhjässä Joulupukin Pajakylässä Napapiirin kohdilla Rovaniemellä.

Joulupukin Pajakylässä pääsin tervehtimään tonttuja ja Joulupukkia.

Negatiivinen uutisointi karkottaa osan tulijoista

Koronaviruksen uutisointi on ihan kamalaa seurattavaa. Suomessa ilmoitetaan päivittäin mm. Koronavirukseen kuolleiden ja altistuneiden lukumäärä, jonka tarkoituksena on pelotella ihmisiä. Lehdistö myös puhuu yökerhoista koronalinkoina, vaikka juuri ravintola-alaa kohtaan on tehty taas kovia rajoitteita ja uusia on tulossa. Negatiivinen uutisointi karkottaa osan potentiaalisista herkistä tulijoista kokonaan. 

Lapin luonto on satumaisen upeaa.

Ylläs-tunturilla oli hiljaista

Yövyin yhden yön Ylläksellä isossa hotellissa ja kovin oli sielläkin hiljaista. Tilaa oli ja turvaväleistä ei tarvinnut huolehtia kylpyläaluetta lukuunottamatta. Illalla hotellin ravintolassa pöytäseurueeni lisäksi oli samaan aikaan vain kaksi perhettä. Jätin illalla taas mukavat tipit hyvästä palvelusta tarjoilijalle.

Poronkäristys on Lapin perinneruokaa.

Palveluelämys kärsii maskien takia

Melkein kaikkialla, missä Lapissa vierailin, oli horeca-henkilökunnan kasvojen suojina maskit. Siitä tulee minulle asiakkaana jotenkin epäluotettava olo, vaikka maskien käytön ideana pitäisi olla juurikin turvallisuudentunteen lisääminen. On ikävä kommunikoida palvelualan henkilön kanssa, jonka ilmeitä ei näe silmien ympäristöä lukuunottamatta. Olisin niin paljon mieluummin katsonut tarjoilijan kasvoja ja tulkinnut ilmeitä, kuin arvuutellut mielessäni asioita. Palveluelämyksestä tulee hyvin helposti kasvoton, kun yli puolet naamasta on peitetty. Tämä taitaa olla nyt se ”uusi normaali”, johon on vaan totuttava.

Maskin takaa on vaikeaa tulkita ilmeitä.

Valtion koronakorvaukset eivät paljoa auta

Valtio lupaa auttaa ja tukea Lapin matkailua ja ravintola-alan yrityksiä. Totuus kuitenkin on, ettei koronakorvaukset oikeasti paljoa auta. Rahoja on jaettu kovin avokätisesti myös sellaisille yrityksille, jotka niitä eivät edes olisi tarvinneet. Toisaalta moni alan yrittäjä, joka olisi kipeästi korvauksia tarvinnut, ei niitä olekaan saanut. Jaetut korvaukset ovat aiheuttaneet joidenkin yrittäjien keskuudessa ahneutta, kateutta ja katkeruutta. Totean heti tähän perään, että minä eikä minun yritykseni ole saanut euroakaan koronatukia tai-rahoituksia.

Kello neljän ruuhkaa Lapissa.

Luvassa raskaat ajat

Talvesta ja vuodesta 2021 on tulossa monelle raskas. Useat matkailu-ja ravintola-alan yrittäjät joutuvat koville. Olen aiemmin antanut viisi vinkkiä koronakesään 2020 ja pohtinut kannattaako kahvila-ravintola-alan yrittäjien nostaa hintoja nyt. Luvassa on tätä menoa konkursseja, massatyöttömyyttä ja talouden romahdus. Toki asioilla on myös positiiviset puolet.

Hieno auringonnousu Kilpisjärvellä.

Rovaniemeltä muutama suositus

Suosittelen lämpimästi käymään Lapissa ja nostan muutaman paikan, missä kannattaa vierailla. Tämä ei ole maksettu mainos, vaan vilpittömästi haluan sydämestäni suositella seuraavia paikkoja ilman taloudellista tai muuta hyötyä.

Lapista löytyy mahtavia paikkoja,

Pure Pizza

Söin herkullisen napolilaisen Margherita pizzan Rovaniemen Pure Pizzassa. Ravintolan ruokalista on simppeli ja mutkaton. Alkuruuaksi syömäni alkusalaatti oli todella hyvää ja ruokahalua herättävää. Paikka on persoonallinen ja siisti. Sisustuksessa oli kivoja yksityiskohtia. Palvelu oli todella ystävällistä ja pizzani tuli yllättävän nopeasti. Salista näki, miten pizzat valmistettiin avokeittiössä. Moni osti paikasta myös mukaan pizzoja. 

Napolilainen pizza Margherita oli todella herkullinen.

Hostel Cafe Koti

Pure Pizzan lähettyvillä sijaitsee Hostel Cafe Koti, jossa yövyin yhden yön. Paikka on viihtyisä, lämmin, kotoisa ja siisti. Huoneeni oli varusteltu omalla kylpyhuoneella ja se oli kohtuuhintainen, Suomen mittakaavassa jopa edullinen. Aamiainen oli todella herkullinen ja monipuolinen ja ilokseni huomasin, että moni ulkopuolinen tuli nautiskelemaan aamupalasta. Palvelu oli koko visiittini ajan todella hyvää ja asiakaslähtöistä.

Hostel Cafe Koti on ihana paikka.

Todellakin kannattaa nauttia näistä kaikista ihanista paikoista mitä Pohjois-Suomesta vielä löytyy. Viimeiset parikymmentä vuotta on ollut Suomessa kahvilakulttuurin kasvuaikaa ja Lapin matkailukin on kehittynyt tuona aikana merkittävästi. Nyt jos koskaan matkailu-ja ravintola-alan yritykset kaipaavat suomalaisia asiakkaita. 

Miksi kahvila-ravintolan kannattaa pitää blogia?

Olen käynyt työni puolesta lukemattomia kahvila-ja ravintola-alan yritysten nettisivuja läpi ja harmikseni todennut, että suhteessa vain harva alan yritys pitää kotisivuillaan blogia. Kerron muutaman faktan, miksi kahvila-ja ravintola-alan yrittäjän kannattaisi alkaa bloggaamaan.

Kannustan lämpimästi kahvila-ja ravintola-alan yrittäjiä avaamaan kotisivuilleen blogin.

Markkinointiin voi laittaa joko aikaa tai rahaa

Monella kahvila-ja ravintola-alan yrittäjällä on ollut erittäin haastava vuosi hallituksen asettaessa korona-viruksen leviämisen ehkäisemisen takia alalle erinäisiä määräaikaisia rajoituksia ja ohjeistuksia. Moni alan yritys pystyy nyt maksamaan vain kaikkein tärkeimmät menot ja kaikesta muusta on tilapäisesti karsittava. Valitettavan usein karsinnan kohteeksi joutuu markkinointibudjetti.

Markkinointiin sijoitetut rahat ovat usein ne, jotka tuovat yrityksiin lisää uusia asiakkaita. Markkinointia pystyy tietenkin tekemään onnistuneesti myös ilman rahaa tai pienellä budjetilla. Silloin se vaatii usein kekseliäisyyttä, vaivaa ja aikaa. Blogin avaaminen kotisivujen yhteyteen on yksi tällainen toimenpide, joka vaatii yrittäjän oman aikapanostuksen.

Markkinointiin satsataan usein aikaa ja rahaa.

Google-näkyvyyden tavoitteleminen

Kaikki yritykset haluavat olla Googlen ensimmäisellä sivulla ja mielellään kolmen ensimmäisen hakutuloksen joukossa. Miten sinne sitten pääsee ilman maksullista Google Ads mainontaa? Googlen maailma on hyvin monimutkainen ja sen algoritmit muuttuvat kokoajan. Tärkeintä olisi saada Google arvottamaan orgaanisesti kahvila-ravintolan kotisivut mahdollisimman korkealla. Tähän on muutama maksuton vinkki.

Hakusanojen määrän lisääminen kahvila-ravintolan kotisivuille

Ensimmäinen vinkki on alkaa viljellä kahvila-ravintolan kotisivuille mahdollisimman paljon avainsanoja, joilla uskoo potentiaalisten asiakkaiden etsivän ravitsemusliikettä Googlesta. Tämä on usein aika haastavaa, koska tekstistä tulee äkkiä todella epäluonnollista. Tekstistä saattaa tulla jopa ärsyttävää, jos joka kohdassa koittaa käyttää samoja sanoja. Niinpä ratkaisuksi ongelmaan astuu yrityksen blogi. Sinne voi usein tuottaa helpommin sisältöä, johon saa luonnollisesti upotettua haluttuja avainsanoja.

Millä hakusanoilla asiakkaanne etsivät kahvilaa tai ravintolaa Googlesta?

Kävijöiden viettämä aika kahvila-ravintolan kotisivuilla

Toinen vinkkini lisätä Googlen arvostusta on koettaa pitää kävijät mahdollisimman kauan omilla kotisivuilla. Tämä onnistuu usein hyvien blogikirjoitusten avulla. Blogikirjoituksethan ovat usein sisällöltään pitkiä ja kävijöillä menee usein kauemmin aikaa niiden lukemiseen kuin kotisivujen perustietojen lukemiseen. Blogikirjoituksessa voi myös helposti linkata asiakas jollekin toiselle kotisivun sivulle, ihan niinkuin minä linkkaan klikeillä tässäkin kirjoituksessani. Google arvostaa sitä, että ihminen viettää aikaa yrityksesi sivuilla ja surffailee niillä sivulta toiselle.

Koeta saada kotisivujen kävijät viettämään mahdollisimman pitkiä aikoja yrityksesi sivuilla.

Kaupallista yhteistyötä kotisivuilla 

Kun saa tarpeeksi paljon kävijöitä kahvila-ravintolan kotisivuille, niillä voi halutessaan alkaa tekemään kaupallista yhteistyötä. Raha-tai tuotekorvausta vastaan voi esimerkiksi nostaa yhteistyökumppaneita tai niiden tuotteita esille. Tässä käyttäisin kuitenkin malttia. Moni karsastaa sellaisia blogeja, joissa tehdään yhtenään kaupallista yhteistyötä. Jos joka toinen blogikirjoitus alkaa otsikolla ”Tuote X ja kokemuksia” tai ”Yritys X ja kokemuksia” niin lukijat saattavat lopettaa sivujen seuraamisen välittömästi. Kaupallista yhteistyötä tehdessä on tämä ilmoitettava lukijoille heti selkeästi eli ns. piilomainonta on kiellettyä. Minä ainakin arvostan enemmän ihmisten aitoja mielipiteitä asioista, tuotteista, palveluista tai yrityksistä silloin, kun he sanovat sen vilpittömästi ilman korvausta. Tällä linjalla koetan itsekin liiketoiminnassani pysyä.

Kotisivuilla voi tehdä myös muunlaista kaupallista yhteistyötä. Sivuille voi myydä esimerkiksi affliate-markkinointia eli kumppanuusmainontaa. Se perustuu tulospohjaiseen palkitsemiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa ennalta sovitun palkkion ainoastaan halutuista toteutuneista tapahtumista, kuten ostoksesta, rekisteröitymisestä tai yhteydenottopyynnön jättämisestä.

Kaupallinen yhteistyö voi joskus mennä överiksi.

Omat kokemukseni

Viime viikolla sain eräältä it-alan ja hakukoneoptimoinnin ammattilaiselta kehuja tästä blogistani. Hänen mielestään olen onnistunut erittäin hyvin monessa asiassa. Olen itsekin hyvin kiitollinen siitä, että blogini on monelta osin täyttänyt sille asettamani tavoitteet. Olen meinaan saanut näiden kirjoitusten seurauksena uusia asiakkaita. Tälläkin viikolla teen konsultointikeikkaa neljässä eri kaupungissa osittain juuri blogini ansiosta. Ihmiset ovat löytäneet näille sivuilleni mitä erilaisemmista paikoista ja erikoisilla hakusanoilla.

Olen kiitollinen tästä blogistani, työstäni ja ihanista asiakkaistani. Rakastan kirjoittamista ja asiakkaiden auttamista.

Blogin aloittamiseen ja pitämiseen saatavilla ammattiapua

Mistä keksiä aiheet ja kuinka usein blogata? Blogin pitämiseen ja moniin muihin käytännön markkinointiasioihin neuvon mielelläni kahvila-ja ravintola-alan yrittäjiä. Minulta voi ostaa markkinointiin monia apuja. Voin auttaa keksimään blogikirjoitusten aiheita ja vaikka kirjoittaa kahvila-ravintolalle ensimmäisen blogikirjoituksen malliksi. 

Olen kirjoittanut ”Kahvila-ravintolan markkinointi”-e-oppaan, josta löytyy tiiviissä muodossa markkinointiin liittyviä tärkeitä asioita. Oppaan hinta on 14,90€ (sis. Alv 24%) ja sen saat ostettua vaikka saman tien Malifood Oy:n verkkokaupasta. Minulla on myös suhteet moniin markkinointialan ammattilaisiin eli pystyn verkostostani suosittelemaan esimerkiksi kahvila-ravintolan valokuvaukseen, graafiseen ilmeeseen tai mainosmateriaaleihin sopivaa ammattilaista. Aloita rohkeasti kahvila-ja ravintola-alan yrityksellesi blogi, se kannattaa aivan varmasti pitkällä aikavälillä.