Viisi vinkkiä hyvän hotellin valintaan

Kerron omakohtaiset viisi vinkkiä hyvän hotellin valintaan niin kotimaassa kuin ulkomailla. Minulla kertyy jonkin verran työni puolesta hotelliöitä ympäri Suomea ja lomalla tykkään myös reissata. Ulkomailla lempikohteeni löytyvät Kaakkois-Aasiasta. Matkakokemuksiani olen jakanut aiemmin mm. Malesiasta mauista ja Thaimaan Koh Makin saarelta.

Kirjoitan tätä artikkelia Naantalissa, jossa olen parhaillaan työkeikalla. Yövyn Naantali Spa & Hotelsissa eli Naantalin Kylpylässä. Hotelli on minulle ennestään tuttu. Tämä on todella mukava ja hyvä hotelli. Se sopii loistavasti työ-ja vapaa-ajan matkailuun niin kesällä kuin talvella. Mielestäni hyvässä hotellissa kaikki asiat toimivat ja onhan ripaus luksusta aina tervetullutta. Aloitin täällä hotellimajoitukseni kylpyläosastolta ja oloni on nyt ihanan rentoutunut.

Naantalin kylpylä on mielestäni hyvä ja toimiva hotelli.

1. Vinkki: Käytä aikaa hyvän hotellin valintaan ja suunnittele varausasiat hyvissä ajoin

Jos tiedät, että sinulle, työporukallesi tai perheellesi on tulossa matka, aloita majoitusvaihtoehtoihin tutustuminen ajoissa. Jos päädytte yöpymään hotellissa, katso laajasti mitä eri hotelleja on määränpäässäsi tarjolla. Usein valitsen jo hyvissä ajoin joitain hotelleja, joiden pohjalta teen lopullisen päätöksen lähempänä matkustusajankohtaa. En suosittele jättämään hotellin valintaa ihan viime tippaan, paitsi siinä tapauksessa, jos majoitusliikkeen suhteen ei ole erityisiä vaatimuksia. 

Hyvän hotellin valintaan kannattaa käyttää aikaa ja nähdä vaivaa.

2. Vinkki: Kysele vinkkejä, suosituksia ja lue arvosteluita

Luotan hotellin valinnassa usein muiden kokemuksiin. Laajaa verkostoani hyödynnän kyselemällä majoitusvinkkejä ja suosituksia. Ensisijaisesti käännyn paljon matkustavien tai paikallisten tuttujeni puoleen. Vuonna 2020 olin syyslomalla Lapissa. Olin saanut reissua varten majoitusvinkkejä ystäviltäni ja tutuiltani. En olisi muutoin varmaankaan varannut huonetta Rovaniemeltä Hostel Cafe Kodista.

Luotan hotellin valinnassa usein muiden kokemuksiin.

Jos en tavoita ketään joka on aiemmin vieraillut hotellissa, niin tyydyn lukemaan hotelliarvosteluita internetistä. Tripadvisor ja muut sovellukset ovat mainioita. Niissä en koskaan kiinnitä huomiota yksittäisiin palautteisiin, vaan nimenomaan haen, mitä suuri yleisö on paikasta mieltä. Massan ääni kertoo usein totuuden mahdollisista epäkohdista tai loistavasti toimivista asioista.

Kun löydän hyvän hotellin tai ketjun, suosin niitä jatkossa. Pidän paljon Suomessa Lapland Hotelsin hotelleista ja mahdollisuuksien mukaan yövyn aina ensisijaisesti niissä. Suosittelen lemppareitani myös muille.

Lapland Hotels Tampereen kattoterassita on huikeat maisemat.

3. Vinkki: Sijainti, sijainti ja sijainti

Hyvän hotellin varmaan valintaan liittyy suuresti majoitusliikkeen sijainti. Miten hotelli on saavutettavissa? Onko se lähellä paikkoja, joissa haluat käydä? Häiritseekö liikenne ja muut kaupungin äänet pahasti vai sijaitseeko se rauhallisessa paikassa ehkäpä jopa meren rannalla. Työ-ja vapaa-ajan aktiviteetit ja tarpeet ovat usein hyvinkin erilaiset.

Työmatkalla ollessani arvostan usein hotellin toimivaa pysäköintimahdollisuutta, koska olen liikenteessä usein autollani. Toivon hotellin sijainnilta, että se on mahdollisimman lähellä konsultointi-tai koulutuspaikkaani. En mielelläni kanna läppäriä ja muita työssäni tarvittavia välineitä kauheaa matkaa, vaan arvostan helposti saavutettavaa sijaintia. Minusta on hyvä, jos auton voin jättää hotellinparkkiin työpäiväni ajaksi.

Työmatkalla ollessani arvostan usein hotellin toimivaa pysäköintimahdollisuutta.

5. Vinkki: Löydä paras hinta sovellusten kautta tai suoraan hotellista

Kun omaan tarpeeseen löytynyt mieluinen ja hyvä hotelli on löytynyt, kannattaa etsiä sille paras mahdollinen hinta. Kannattaa aina kysyä hintaa suoraan hotellista. Usein valitettavasti paremman hinnan saa hotellisovellusten kuten Trivagon kautta. Käytän kotimaassa matkatessani hotellisovelluksista eniten Hotels.com:ia ja Kaakkois-Aasiassa Agodaa. Suomessa minulla on myös joitain yhteistyökumppanihotelleja, joista saan hyvän sopimushinnan.

Olen lähdössä pian joogamatkalle Intiaan ja reissuun valmistautumisen olen jo aloittanut hyvissä ajoin. Sinne tosiaan minun ei tarvitse huolehtia hotellivalinnoista, koska kaikki on tehty jo etukäteen puolestani järjestäjän tomesta.

Hotellihuoneelle kannattaa etsiä paras hinta sovelluksista tai suoraan hotellista.

5. Vinkki: Tarkista lisäpalveluiden saatavuus ja itselle merkitykselliset asiat

Viides vinkkini hyvän hotellin valintaan liittyy lisäpalveluiden saatavuuteen ja itselle merkityksellisiin asioihin. Nämä ovat henkilökohtaisia. Toivon usein, että hotellissa tai sen välittömässä läheisyydessä on hyvä ravintola. En aina jaksa lähteä kauhean pitkälle metsästämään hyvää ruokaa. Minulla tulee työni puolesta syötyä paljon hyvissä ravintoloissa ja kahviloissa, joten ehdoton plussa on, jos ei tarvitse kovin kauas yöpymispaikasta heti lähteä ainakaan työmatkalla ollessa.

Arvostan työmatkalla ollessani hotellini läheisyydessä olevaa hyvää ravintolaa.

Henkilökohtaisesti arvostan hotelleja, joissa on hyvä aamupala. Tällä en välttämättä tarkoita notkuvaa buffetpöytää. Minulle maistuu parhaiten korkeista raaka-aineista kuten kotimaisista luomuelintarvikkeista valmistetut sokerittomat herkut. Aamukahviksi nautin kofeiinitonta luomukahvia, jota valitettavasti monien kahviloiden ja ravintoloiden tapaan hotelleissakin saa Suomessa vielä verrattain huonosti.

Arvostan laajaa hedelmävalikoimaa aamupalalla ja kofeiinitonta luomukahvia.

Minulle hotellin kuntosalilla ei ole merkitystä. Enemmän arvostan uintimahdollisuutta. Mahtavaa on, jos hotellihuoneeni on niin tilava ja mukava, että pystyn levittämään helposti sen lattialle oman joogamaton. 

Voisin kirjoittaa myös tulevaisuudessa vinkkejä miten hotellissa kannattaa toimia. Mitä kannattaa tehdä ja mitä ei? Sisältyihän aikoinaan restonomiopintoihini myös hotellipuolen esimiestyöt. Kokemusta löytyy siis myös vastaanottotiskin toiseltakin puolelta.

Hotellihuoneissa toimin aina tietyllä tavalla ja vältän joitain asioista. näistä voisin kertoa myöhemmin.

Hyvää tulevaa isänpäivää kaikille isille! Jos meinaatte viettää sitä ravintolassa tai hotellin ravintolassa isänpäivälounasta syöden, tulee kiire pöytävarauksen suhteen..

Kespron Budjetointipäivä

Toimin kouluttajana Kespron Budjetointipäivissä ja kerron mistä konseptissa on oikein kyse ja kenelle koulutus on tarkoitettu.

Koulutan Kespron Budjetointipäivissä.

Monissa ravintoloissa ja kahviloissa budjetointi on hoidettu huonosti

Valitettavan monissa -etenkin pienissä- ravintoloissa ja kahviloissa budjetointi on hoidettu huonosti tai sitä ei tehty ollenkaan. Yhtenä syynä on se, ettei budjetoinnille tai liiketoiminnan kehittämiselle ole aikaa. Monet ravintola-ja kahvila-alan esimiehet ja yrittäjät joutuvat tekemään tällä hetkellä suorittavaa työtä, koska alalla on paikoin huutava työvoimapula.

Uskallan väittää, että monilta ravintola-alan yrityksiltä puuttuu tulosbudjetti sen takia, ettei sitä yksinkertaisesti osata tehdä. Monelta pienemmältä ravintola-alan toimijalta puuttuu osaamisen lisäksi välineet sen tekoon.

Moni ravintola-alan yritys ei osaa tai ehdi tehdä tulosbudjettia.

Kespro on kehittänyt tulosbudjetoinnin työkalun

Tunnetusti kaupan alalla budjetointi on hoidettu paremmin kuin ravintola-alalla. Kesprolla on valtavasti osaamista ja kokemusta kaupan alan budjetoinnista. Kespro on nyt kehittänyt toimivan ravintolan ja kahvilan tulosbudjetoinnin työkalun ja he haluavat tarjota sen ravintola-alan asiakkailleen helpottamaan budjetoinnin haasteita.

Kespro on kehittänyt toimivan tulosbudjetoinnin työkalun.

Marraskuussa 2021 järjestettiin Kespron Budjetointipäivän pilotti

Kespro halusi löytää yhteistyökumppaniksi ravintola-alan asiantuntijan, joka hoitaisi tulosbudjetoinnin työkaluun liittyvän opastuksen ja koulutuksen omille asiakkailleen. Kespron edustajat ottivat minuun yhteyttä viime vuonna ja lähdimme yhdessä rakentamaan Kespron Budjetointipäivän ohjelmaa ja sisältöä. Viime vuoden 2021 marraskuussa järjestimme ensimmäisen pilottikoulutuksen Helsingissä Kespron K-Kampuksella. Tilaisuus sai todella lämpimän vastaanoton ja kaikki osapuolet olivat erittäin tyytyväisiä päivään ja konseptiin. Siitä alkoi hedelmällinen yhteistyöni Kespron kanssa.

Yritykseni Malifood Oy on Kespron yhteistyökumppani Kespron Budjetointipäivissä.

Syksyn 2022 Kespron Budjetointipäivän koulutukset

Tämän vuoden keväällä olen ehtinyt kiertää kouluttamassa kolmessa eri kaupungissa ja nyt syksyllä 2022 jatkan Kespron Budjetointipäivän koulutuksia ympäri Suomea. Ohessa syksyn Kespron Budjetointipäivät ja paikat:

10.10. Lahti (Foodsteri Kespro Lahti noutotukku)

12.10. Helsinki (Foodsteri K-Kampus)

1.11. Turku (Kårkafe Arken)

2.11. Kuopio (Ravintola Isä Camillo)

8.11. Rovaniemi (Kespro Rovaniemi noutotukku)

9.11. Oulu (Kespro Oulu noutotukku)

Kespron Budjetointipäivän Helsingin koulutuspaikkana toimii K-Kampuksen Foodsteri Kalasatamassa.

Kespron Budjetointipäivän sisältö

Kespron Budjetointipäivän sisältö on monipuolinen. Pidän alussa pohjustuksena päivän aiheelle lyhyen luennon aiheesta ravintolan kannattavuus. Vastaan luennossani kysymykseen: ”Miksi budjetointi on tärkeää?”. Tulosbudjetin täyttämisen jaamme kolmeen eri osioon ja jokaiseen niistä on varattu hyvin aikaa. Budjetointipäivän lomassa keskustelemme ja jaamme kokemuksia. Osallistujat ovat olleet ihanan aktiivisia.

Kespron Budjetointipäivissä on mukana aina myös Kespron alueen edustaja/t. On ollut kerrassaan mahtavaa tutustua mukaviin kesprolaisiin ympäri Suomea. Kespron Budjetointipäiviin kuuluu aina ruhtinaalliset tarjoilut. Herkuttelemme aamiaisen, lounaan ja iltapäiväkahvien merkeissä.

Kespron Budjetointipäivän lounaan alkukeitto Tampereella keväällä 2022 oli todella herkullinen.

Tässä ajassa kannattaa ehdottomasti osallistua Kespron Budjetointipäivään

Ukrainan sota, kallistuneet raaka-aineet, polttoaineen hinnan nousu ja mahdollisesti hyvinkin kallis talvisähkö tuovat epävarmuutta ja lisäkustannuksia varmasti lähes jokaiselle ravintola-ja kahvila-alan yritykselle. Nyt jos koskaan kannattaa alan yrittäjien, omistajien, ravintola- ja vuoropäälliköiden ja myös muun henkilökunnan oppia tekemään toimipaikkansa tulosbudjetti ja osallistua Kespron Budjetointipäivään.

Kespron Budjetointipäivän maittavaa juomaa Helsingissä syksyllä 2022.

Kespron Budjetointipäivä on saanut loistavan hyvää palautetta

Tähän asti Kespron Budjetointipäivä on saanut osallistujilta ja järjestäjiltä loistavan hyvää palautetta. Osallistujat ovat oppineet käyttämään työkalua ja saaneet tehtyä toimipaikalleen mahdollisimman realistisen tulosbudjetin, jota on tarvittaessa helppo päivittää. On niin suuri ilo olla näissä päivissä mukana. Julkaisen Kespron luvalla erään asiakkaan antaman palautteen:

”Hyvä persoona vetämässä koulutusta. Loistava työkalu budjetoinnin tekemistä varten.”

Minä Malina Pursiainen toivotan Sinut tervetulleeksi Kespron Budjetointipäivään!

Toivottavasti nähdään Kespron Budjetointipäivillä!

Viisi nyt ärsyttävää asiaa kahviloissa ja ravintoloissa

Nostan esille viisi eniten ärsyttävää asiaa kahviloissa ja ravintoloissa tässä ajassa. Kerron myös syitä, mistä nämä ilmiöt johtuvat. Yhtenä suurena juurisyynä ja pohjana negatiivisten asioiden ilmentymiseen ravintola-alalla ovat taannoiset koronanapandemian epäreilut ravintolarajoitukset ja niistä poikineet seuraukset.

Tässä ajassa on näkyvissä valitettavasti ärsyttäviä asioita kahviloissa ja ravintoloissa.

1. Hintojen kallistuminen ärsyttää kahviloissa ja ravintoloissa

Itsekin olen kevään, kesän ja syksyn mittaan kehottanut kahvila-ja ravintola-alan yrityksiä nostamaan hintojaan. Vähäinenkin hintojen nousu ärsyttää suunnattomasti asiakkaita. Etenkin sellaisia asiakkaita, joilla itsellään on talous tiukilla. Jos hinnat karkaavat saavuttamattomiksi ja muut kustannukset jatkavat vielä nousuaan, on selvää, että kuluttajat karsivat usein ensimmäisenä kahvila-ja ravintolapalveluista ja siirtyvät syömään ja juomaan kokonaan kotioloihin. 

Hintojen kallistuminen ärsyttää kahviloissa ja ravintoloissa.

2. Kahviloiden ja ravintoloiden aukioloaikojen supistuminen ärsyttää

Jotkut kahvilat ja ravintolat ovat alkaneet viime aikoina supistamaan aukioloaikojaan. Tämä johtuu osittain siitä, että alalla on paikoin huutava työvoimapula. Yksinkertaisesti osaavia ihmisiä ei saada tarpeeksi töihin. Jos liiketoimintaa joudutaan pyörittämään minimimiehityksellä, on toisinaan aivan pakko tinkiä aukioloajoista. Työvuorot järjestetään niin, että aina paikalla on ainakin se määrä henkilöstöä, jolla minimipalvelutaso taataan. Moni kahvila ja ravintola on nykyään kiinni sunnuntaisin – ainakin täällä Porvoossa. Ja jotkut myös monta muutakin päivää viikossa.

Täällä Porvoossa on harmiksi moni hyvä kahvila ja ravintola suljettuina sunnuntaisin.

Ajan hengen mukaisesti sattaa ravintolan tai kahvilan ovi olla huonolla tuurilla myös luvattuina aukiolopäivinä suljettuna. Ovessa saattaa tällöin olla lappu: ”Valitettavasti joudumme olemaan tänään suljettuina henkilökunnan sairastumisen takia.” Sijaisia ja korvaavaa työvoimaa on hankala saada ja olosuhteiden pakosta monet joutuvat toimimaan asiakkaan näkökulmasta näin tökeröllä tavalla.

Kahviloiden ja ravintoloiden aukioloaikojen supistuminen ärsyttää.

3. Ruokalistojen muuttuminen ja annoskokojen pienentyminen ärsyttää kahviloissa ja ravintoloissa

Ukrainan sodalla on ollut monia tuhoisia vaikutuksia muun muassa kahvila-ja ravintola-alan tuotteiden saatavuuteen ja hintojen kallistumiseen. Kaikkia raaka-aineita ei ole enää saatavilla entiseen malliin tai ne ovat kallistuneet yli äyräiden. Tällöin kahviloiden ja ravintoloiden on ollut pakko muuttaa ruokalistojen annoksia kokonaan tai pienentää annoskokoja. Se on aivan selvää, että asiakkaita ärsyttää, jos lempiannos muuttuu huonommaksi tai pienemmäksi hinnan pysyessä samana tai kallistuessa. 

Annoskokojen pienentyminen ärsyttää kahviloissa ja ravintoloissa.

Olin loppukesällä syömässä eräässä helsinkiläisessä ravintolassa. Pääruoaksi syömäni härän ulkofile oli niin pieni, että jäin vähän nälkäiseksi ruokailun jälkeen. Hinta oli annoksessa kuitenkin aika suolainen, joten olin kokemuksen jälkeen syystäkin pettynyt. Jos säästetään lihasta, niin olisiko annokseen voinut laittaa vaikka sesongin vihanneksia tai juureksia enemmän, että ainakin nälkä lähtisi kokonaan.

Kaikkia raaka-aineita ei ole enää saatavilla entiseen malliin.

4. Kahviloiden ja ravintoloiden huono palvelu ärsyttää asiakkaita

Joissain kahviloissa ja ravintoloissa saa näinä aikoina luokattoman huonoa palvelua. Koska alalla on valtava työvoimapula, joudutaan toisinaan kahviloihin ja ravintoloihin rekrytoimaan alalle pätemättömiä henkilöitä. Valitettavasti kokemattomille henkilöille sattuu virheitä, he eivät tiedä tarpeeksi edes perusasioista, he eivät näe asioita, he saattavat olla todella hitaita ja jotkut tuntuvat olevan ihan hukassa ja meininki sen mukaista. Asiakkaiden kärsivällisyys ja ymmärrys riittää usein tiettyyn pisteeseen asti. Jos perusruokaravintolassa joutuu normi-iltana odottamaan annostaan lähemmäs tunnin, jonka aikana ei asiakasta tiedoteta tai huomioida mitenkään, aletaan olla jo todella huonon palvelun puolella. Näin kävi minulle seurueineen hiljattain ja se kiukutti kovasti.

Kahviloiden ja ravintoloiden huono palvelu ärsyttää asiakkaita.

5. Kahviloiden ja ravintoloiden siisteyden puute ärsyttää asiakkaita

Joissain kahviloissa ja ravintoloissa on viime aikoina ollut havaittavissa siisteyden puutetta. Tämäkin asia on valitettavasti usein linjassa suoraan henkilöstövajeeseen ja epäpätevään henkilökuntaan. Valitettavan usein nipistetään juurikin siisteydestä ja kahvilan tai ravintolan siisteystasosta joudutaan tinkimään. Asiakastiloissa likaisuus näkyy tietenkin suoraan asiakkaille. On vastenmielistä istua epäsiistissä kahvilan tai ravintolan salissa tai joutua käymään likaisessa saniteettitilassa. 

Kahviloiden ja ravintoloiden siisteyden puute ärsyttää asiakkaita.

Kahvilat ja ravintolat kiinnittäkää näihin edellä mainittuihin asiakkaita ärsyttäviin asioihin huomiota ja mahdollisuuksien mukaan prepatkaa näissä asioissa. Jos haluatte tässä haastavassa ajassa puuttua kahvilanne tai ravintolanne toimintoihin ja kehittää niitä, olen mieluusti käytettävissä. Pystyn lyhyelläkin varoitusajalla järjestetään esimerkiksi kevytkonsultoinnin yritykseenne. Tarvittaessa konsultoin mieluusti myös syvällisemminkin tai kirjoitan esimerkiksi kahvilaanne tai ravintolaanne manuaalin, joka helpottaa henkilökunnan perehdytystä ja toimintaa. Työntekijät haluavat töihin kahviloihin ja ravintoloihin, joissa hommat toimivat.

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuus

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuus on asia, jota mietitään usein ravitsemusliikettä perustettaessa tai sitten, jos jotain paloturvallisuuteen liittyvää tapahtuu.

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuus on ajankohtainen aihe.

Porvoossa paloi elokuussa 2022 ravintola ja kahvila

Vanhassa Porvoossa paloi viime viikolla suosittu ravintola Meat District ja kahvila Ani`s Cafe. Molemmissa kotikaupunkini ravitsemusliikkeissä olen käynyt useamman kerran asiakkaana. Tulipalo sai ilmeisesti alkunsa Meat Districtin keittiön liesituulettimesta, josta se levisi hormiin. Sieltä palo levisi yläpohjarakenteisiin ja muualle taloon. Palokunta teki parhaansa, mutta liikehuoneistot kärsivät sen verran pahoista tuhoista, että menee arviolta ainakin noin vuosi, ennen kuin toimintaa voidaan näissä tiloissa taas ajatella.

Ani`s Cafen rauniot tulipalon jälkeisenä päivänä.

Porvoon tulipalo koskettaa monia

Porvoon tulipalossa menetti myös asuntonsa yksi Meat Districtin omistaja ja samassa kiinteistössä sijaitseva keittiötarvikeliike Wellmans kärsi myös vahinkoja. Tulipalo on koskettanut monia Porvoossa. Facebookin keskusteluryhmissä on mietitty miten ihmiset voisivat mahdollisesti auttaa tai piristää tulipalon uhreja. Tällä hetkellä väistötilojen etsintä on varmasti yrittäjille kaikkein ajankohtaisinta.

Meat Districtin yläpuolella olleen asunnon palanut katto.

Ravintoloiden ja kahviloiden pelastuslaki

Ravintolan omistaja ja/tai haltija on pelastuslain ja -asetuksen mukaan ravintolassaan ja toiminnassaan velvollinen ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä sekä varautumaan henkilöiden, omaisuuden ja ympäristön suojaamiseen vaaratilanteissa. Varautumisella pyritään omatoimisesti ehkäisemään, rajoittamaan sekä vähentämään vahinkoja välittömästi vahingon tapahduttua. 

Ravintoloiden ja kahviloiden pelastussuunnitelma

Lisäksi yli 50 asiakaspaikkaisten ravintoloiden pitäjien on laadittava pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelma on tarkoitettu yrityksen henkilökunnalle ohjeeksi päivittäiseen toimintaan. Pelastussuunnitelma on kirjallinen kuvaus siitä, miten yritys on järjestänyt omatoimisen varautumisen ja siinä on selvitettävä alla olevat asiat. 

Surullinen näky Porvoon Vanhan kaupungin elokuun 2022 tulipalon jälkeen.

1) ennakoitavat vaaratilanteet ja niiden vaikutukset

2) toimenpiteet vaaratilanteiden ehkäisemiseksi

3) ohjeet onnettomuus-, vaara- ja vahinkotilanteita varten

4) poistumismahdollisuudet, kuten uloskäytävien sijainnit sekä sammutus- ja pelastustehtävien järjestelyt

5) turvallisuushenkilöstö, sen varaaminen ja kouluttaminen sekä muun henkilöstön perehdyttäminen suunnitelmaan sekä muihin turvallisuusasioihin

6) väestönsuojan sijainti, varusteet ja suojeluhenkilöstön varaaminen

7) miten suunnitelmaan sisältyvät tiedot saatetaan asianomaisten tietoon

Pelastussuunnitelma on pidettävä ajan tasalla ja siitä on tiedotettava ravintolan työntekijöille. Kuntasi pelastuslaitos valvoo ravintoloiden paloturvallisuutta.

(Pelastuslaki 8§ ja 9§ ja Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 9§ ja 10§) 

Yli 50 asiakaspaikkaisten ravintoloiden pitäjien on laadittava pelastussuunnitelma

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuuteen liittyvät vakuutukset

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuuteen liittyvissä vakuutusasioissa kannattaa aina kääntyä vakuutusyhtiöiden edustajien puoleen. He osaavat kertoa tuotteistaan ja palveluistaan. Vastaavasti yrityksen taloushallintoasioissa käännytään hyvän kirjanpitäjän puoleen

Kehotan yrittäjiä aina pyytämään useammalta eri vakuutusyhtiötä tarjoukset ja vertailemaan niitä keskenään. Toisinaan vertailu voi olla hieman haastavaa, kun eri yhtiöillä voi olla erinimisiä ja erisisältöisiä vakuutustuotteita ja omavastuu-osuudet voivat myös vaihdella suuresti. Mielelläni autan asiakkaitani tässä prosessissa. esim. Kevytkonsultointi-palvelun puitteissa.

Kehotan aina asiakkaitani kilpailuttamaan vakuutuspalvelut.

Ravintolan ja kahvilan omaisuusvakuutukset

Ravintolalle tai kahvilalle otettavat vapaaehtoiset yrityksen omaisuusvakuutukset korvaavat esim. rakennuksiin, työkoneisiin, rahaan ja myytäviin tavaroihin kohdistuvia vahinkoja. Vahinkojen aiheuttaja voi olla esim. ihminen, luonnonilmiö tai muu ilmiö kuten tulipalo. Kun puhutaan yrityksen omaisuusvakuutuksista, se on usein vain yleisnimike, joka pitää sisällään mahdollisesti useita pienempiä vakuutuskokonaisuuksia. Tällaisia voivat olla esimerkiksi yrityksen palovakuutus, murtovakuutus ja tavarankuljetusvakuutus. Ravintolan ja kahvilan omaisuusvakuutuksesta käytetään myös nimeä yrityksen irtaimistovakuutus. Se voi olla osana yrityksen vakuutuspakettia, jossa on mukana muitakin vakuutustuotteita kuten yrityksen oikeusturva- ja vastuuvakuutukset.

Yrityksen omaisuusvakuutus on usein yleisnimike.

Ravintolan ja kahvilan keskeytysvakuutus

Jos ravintolan tai kahvilan liiketoiminta joudutaan keskeyttämään jonkun äkillisen sattumuksen kuten tulipalon johdosta, yrityksen keskeytysvakuutus voi korvata menetyksiä. Korona kuritti pahasti ravintola-alaa ja julkisuudessa olleen tiedon mukaan ravintola-alan yritysten keskeytysvakuutukset eivät kuitenkaan ole korvanneet menetettyjä myyntejä. Yrityksen keskeytysvakuutus voi olla myös niin sanottu yleisnimike, jonka alla voi olla esim. omaisuuskeskeytys-, riippuvuskeskeytys- ja tapaturmakeskeytysvakuutukset.

Ravintolan ja kahvilan liiketoiminnalle kannattaa mielestäni ottaa keskeytysvakuutus.

Ravintoloiden ja kahviloiden paloturvallisuuden parantaminen

Jokaisen ravintolan ja kahvilan työntekijän tulee kiinnittää paloturvallisuusasioihin huomiota ja parantaa käytäntöjä, jos mahdollista. Ravintoloiden ja kahviloiden asiakaspöydissä poltettavat kynttilät kannattaa laittaa palamisen kestävään astiaan ja suojata näin palavaa liekkiä. Tällöin kynttilä ei pääse kaatumaan helposti pöydällä. 

Ravintoloissa ja kahviloissa olevat tekstiilimateriaalit tulisi olla paloturvallisia. Näin esimerkiksi vahingossa kynttilästä syttyvä verho ei liehahda roihuun vaan palo tyrehtyy paloturvalliseen kankaaseen. 

Keittiöiden liesituulettimet tulee pestä rasvasta pois säännöllisesti. Mahdollisten tulisijojen säännöllisestä lakisääteisestä nuohoamisesta tulee aina huolehtia.

Ravintoloissa ja kahviloissa olevat tekstiilimateriaalit tulisi olla paloturvallisia.

Pidätän tässä artikkelissa kertomiini asioiden paikkaansa pitävyyteen oikeuden. Lait, nimikkeet ja vakuutukset saattavat muuttua eli tarkista aina virallisesta lähteestä kulloinkin asioiden oikeellisuus.

Kahviloissa ja ravintoloissa saa huonosti kofeiinitonta kahvia

Viimeisen parin vuoden aikana kokemukseni mukaan Suomessa kahviloissa ja ravintoloissa saa verrattain huonosti kofeiinitonta kahvia. Olisiko aika tehdä asialle jotain?

Kofeiinitonta kahvia on paikoin vaikea saada kahviloista ja ravintoloista.

Ennen vanhaan riitti kahviloissa ja ravintoloissa tavallinen suodatinkahvi ja siihen normilisukkeet

Ennen vanhaan riitti mainiosti, että kahviloissa ja ravintoloissa oli tarjolla ainoastaan tavallista suodatinkahvia. Siihen lisukkeeksi sai halutessaan maitoa tai kermaa ja sokeria tai hyvällä tuurilla makeutusainetta. Erikoiskahveja ei Suomessa juurikaan ollut ”fiinejä” ravitsemusliikkeitä lukuunottamatta. 

Pannukahvin voi valmistaa myös kofeiinittomana.

Onneksi kahvila-ja ravintolakulttuuri on kehittynyt paljon noista ajoista ja kahvitarjonta monipuolistunut ja lisääntynyt kotimaassamme. Nykyään melkein jokaisessa kahvilassa on ainakin jonkinnäköistä erikoiskahvitarjontaa ja kahvin sekaankin on tarjolla erilaisia kahvimaitoja ja muita valmisteita esim. ”kauramaitoa”. Etenkin kasvipohjaisia juomia on markkinoilla vaikka kuinka paljon ja lisää tulee koko ajan.

Minä Malina New Yorkissa vuonna 2015.

New Yorkissa sai jo vuonna 2015 hyvin kahviloissa ja ravintoloissa kofeiinitonta kahvia

Kahvila-ja ravintola-alan yrittäjien kannattaa lähteä aina tilaisuuden tullen opintomatkalle. Olin ystäväni kanssa New Yorkissa vuonna 2015. Tein jo silloin ilahduttavan havainnon. Paitsi että Iso Omena oli täynnä mitä ihanimpia luomu-vegaani-kahvila-ravintoloita, sai niistä monesta myös kofeiinitonta kahvia. NYCin matkastani on kulunut siis seitsemän vuotta ja täällä härmässä alkaa oikeastaan vasta nyt näkyä vastaavaa kahvila-ravintola-kulttuuria. Kunpa vielä isommin suomalaisetkin kahvilat ja ravintolat möisivät kofeiinitonta kahvia ja mieluiten vielä luomuna.

NYCin matkallani bongasin monta ihanaa luomukahvilaa ja-ravintolaa.

Miksi juoda kofeiinitonta kahvia?

Viimeiset pari vuotta olen juonut ainoastaan kofeiinitonta kahvia ja välttelen kofeiinia myös kaikessa muussa kuten teessä, limonadeissa ja suklaassa. Kofeiinin haitoista on internet pullollaan tietoa. Henkilökohtaisesti haluan olla vapaa ylimääräisistä piristeistä kuten aamukahvin kofeiinista. Se helpottaa myös oman aamujoogaharjoitukseni tekoa. Kuitenkaan en halua kokonaan kahvin juonnista luopua, koska minusta se on mukava tapa sosiaalisesti muiden kanssa tai nautinto yksinään. Niinpä kofeiiniton kahvi on minulle loistava vaihtoehto.

Ystävien ja asiakkaiden kanssa on mukava käydä kahvilla.

Muita kofeiinittomia kahvin korvikkeita 

Joissain kahviloissa ja ravintoloissa olen nauttinut muita kahvin korvikkeita kuten sikurikahvia, viljajuomaa ja voikukanjuurikahvia. Olen näitä kotiinkin ostanut. Mielestäni kofeiiniton luomukahvi on paljon paremman makuista kuin maistamani korvikkeet. Joissain kahviloissa näitä juomia ei ole osattu valmistaa oikein. Mikään ei ole pahempaa kuin liian laihaksi jäänyt kahvinkorvike. Mielelläni tällaisia kahvila-ravintoloita konsultoisin ja kirjoittaisin heille hyvät perehdytysoppaat koskien myös kaikkien kahvijuomien valmistusta.

Markkinoilla on erilaisia kahvinkorvikkeita.

Mikä kofeiiniton kahvi on suosikkini?

Olen kokeillut erilaisia kofeiinittomia kahveja kahvila-ravintoloissa ja kotona. Suosikkini tällä hetkellä on Clipperin Super Special Organic Decaf. Se on keskipaahtoinen kofeiiniton pakastekuivattu luomu-pikakahvi. Se on erittäin helppo ja nopea valmistaa ja pidän sen mausta. Sekaan tosin lorotan valtavan määrän kookos-tai kaurajuomaa.

Suosikkini tällä hetkellä on Clipperin Super Special Organic Decaf.

Hotelleissa ja majoitusliikkeissä saa myös huonosti kofeiinitonta kahvia

Jos yövyn kotini ulkopuolella, otan melkein aina varalta oman kofeiinittoman luomupikakahvipurkin mukaani. Kokemukseni mukaan Suomessa hotelleissa ja muissa majoitusliikkeissä saa valitettavasti huonosti kofeiinitonta kahvia esim. aamiaisella. Toisinaan tarjolla on ollut erään suuren yhtiön valmistamaa, mielestäni täysi ala-arvoisen makuista, kofeiinitonta pikakahvia. Niinpä oma kofeiiniton luomukahvi takaa minulle aamuisen nautinnon reissun päällä. Olen aina kysynyt henkilökunnalta erikseen luvan oman juoman nauttimiselle ja asiaan on aina suhtauduttu erittäin ymmärtävästi ja positiivisesti.

Britakakku maistuu hyvin kofeiinittoman kahvin kanssa.

Vinkkejä kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille

Jos kahvila-tai ravintola-alan yrittäjänä haluat minusta (ja kaltaisistani ”kofeiinittomista”) tyytyväisen asiakkaan, niin kasvata ravitsemusliikkeesi varastosi kokoa sen verran, että saat jokusen 100 g purkin Clipperin kofeiinitonta luomupikakahvia tai jotain muuta kofeiinitonta luomukahvia hankittua. Niin tulen oikein mieluusti kahville ja maksan ilolla sen hinnan mitä kupillisesta kuumaa pyydät. Jos vielä pystyt valmistamaan minulle kofeiinittoman Cafe Latten tai Cappuccinon, olen todella onnellinen ja kiitollinen.

Kofeiiniton Cafe Latte on ihanaa.

Uusia tuotteita hinnoitellessa kehotan kaikkia ravitsemusliikkeitä käymään samalla koko hinnaston läpi. Kahviloilla ja ravintoloilla on nyt paineita nostaa hintoja, elleivät ne hintojen korotuksia jo ole tehneet.

Nautitaan vielä kesästä ja terassikeleistä. Mikäs sen mukavampaa kuin istua ihanan kahvilan tai ravintolan terassilla aurinkoisena päivänä tai iltana ja nauttia kupillinen herkullista kofeiinitonta kahvia.

Kofeiiniton kahvi maistuu minulle etenkin kesäaamuisin terassilla.

Kahvilat ja ravintolat kasvattavat nyt varastojaan

Uskotteko, että monet kahvilat ja ravintolat kasvattavat nyt varastojaan? Tähän ilmiöön olen törmännyt kiertäessäni tämän kevään aikana ympäri Etelä-Suomea kouluttamassa ja konsultoimassa eri kahviloita ja ravintoloita. Kerron kolme syytä, mistä varastojen kasvattaminen johtuu.

Monet kahvilat ja ravintolat kasvattavat nyt poikkeuksellisesti varastojaan.

Kahviloiden ja ravintoloiden varaston arvo näkyy kirjanpidossa

Joka ikisellä kahvilalla ja ravintolalla on varasto. Useimmiten se on pieni, mutta joillain se voi olla hyvinkin suuri. Varastoon on aina sidottu rahaa eli sillä on arvo. Varaston arvo huomioidaan aina kirjanpidossa. Taseessa ja tuloslaskelmassa näkyvät kahvilan tai ravintolan varaston arvo sekä arvon muutos. Taseessa varaston arvo merkitään yrityksen varat eli vastaavaa -puolelle. Varaston muutos sen sijaan kirjataan tuloslaskelmaan. 

Kahviloiden ja ravintoloiden varastojen arvo näkyy yritysten kirjanpidossa.

Kahviloiden ja ravintoloiden varaston arvon määrittäminen eli inventaario

Kahvilat ja ravintolat tekevät inventaarion eli laskevat varaston arvon vähintään kerran vuodessa saadakseen varastossa olevien tuotteiden arvon ja mahdollisen muutoksen tilinpäätökseen. Jotkut ravitsemusliikkeet inventoivat varaston arvon useammin kuin kerran vuodessa. Joissain kahviloissa ja ravintoloissa tehdään inventaario jopa kerran kuukaudessa. Tällöin varaston arvo on hyvin reaaliaikainen kirjanpidossa.

Kahvilat ja ravintolat tekevät inventaarion eli laskevat varaston arvon säännöllisesti.

Kahvilat ja ravintolat pyrkivät normaalioloissa pitämään pientä varastoa

Normaalioloissa kahviloiden ja ravintoloiden varaston arvoa pyritään pitämään mahdollisimman pienenä. Ei välttämättä ole järkeä varastoida määräänsä enempää elintarvikkeita, juomia, alkoholeja, savukkeita ja kertakäyttöastioita, koska niihin sitoutuu rahaa. On aina vaarana, että varastoitavat tuotteet pilaantuvat tai niitä häviää.

Elintarvikkeiden varastoiminen vie aina neliöitä ja tilaa, jota monella esim. Keskusta-alueen ravintoloilla saattaa olla niukasti käytössään. Usein moni ravintoloitsija ja yrittäjä ajattelee, että antaa tukkujen tehdä säilytystyö. Tukuista ostetaan normaaliaikoina vain tarpeeseen ja monesti usein, koska aina on kuitenkin joku tuote ravitsemusliikkeestä loppu.

Normaalioloissa kahviloiden ja ravintoloiden varaston arvoa pyritään pitämään mahdollisimman pienenä.

Kahvilat ja ravintolat kasvattavat nyt varastojaan kolmesta syystä

Nyt on tosiaan nähtävissä erikoinen ilmiö, että kahvilat ja ravintolat kasvattavat paikoin varastojaan. Tämä johtuu pääosin kolmesta syystä.

Nopea hintojen nousu houkuttelee varastoimaan etenkin kalliita tuotteita

Ensimmäinen syy on se, että hinnat ovat nousseet viime aikoina paljon ja niiden ennustetaan nousevan entisestään lähiaikoina. Moni kahvila ja ravintola haluaa tämän takia varastoida joitain kalliita elintarvikkeita kuten kalaa, lihaa ja kahvia. Toki helposti pilaantuvien elintarvikkeiden osalta tulee aina huomioida, ettei varastointiaika valitettavasti voi olla useinkaan kovinkaan pitkä.

Törmäsin hiljattain ravintoloitsijaan, joka kertoi keväällä ostaneensa kaikki toimipaikkansa pakastimet täyteen naudan sisäfilettä ja lohta. Yrittäjä halusi laittaa rahaa kiinni kallistuviin raaka-aineisiin. Moni kahvila ja ravintola jarruttelee vielä omien hintojen nostossa, koska se on vaikeaa. Tällöin kate voidaan mahdollisesti onnistua pitämään lähemmäs entisenä.

Lohen hinta on noussut paljon viime kevään aikana.

Pelätään mahdollista raaka-ainepulaa

Toinen syy on se, että pelätään tulevaa mahdollista raaka-ainepulaa. Ukrainan sodan vaikutukset ja Koronapandemian jälkeiset logistikkaongelmat ennakoivat joistain elintarvikkeista ja tuotteista olevan ja tulevan pulaa. Tukuilla ja maahantuojilla on paikoin haasteita edes saada joitain tuotteita Suomen markkinoille. Hintojen nousu näkyy tuonnin osalta myös siinä, että joidenkin tuotteiden kohdalla voi olla vain paljon järkevämpää jättää maahantuomatta kokonaan toistaiseksi jotain tiettyä tuotetta tai tuoteryhmää. Euroopassa on puhuttu paljon mahdollisesta vehnäpulasta. 

Eräskin asiakkaani kertoi minulle, että hänen ravintolansa on viime aikoina varastoinut valtavat määrät ruokaöljyä. Asiakkaani ravintolassa valmistetaan herkullinen majoneesi itse, joten he eivät halua joutua tilanteeseen, jossa näin ei jatkossa mahdollisen raakainepulan takia olisi. Logistiikka-ja polttoainekustannusten nousu vaikuttaa väistämättä myös elintarvikkeiden ja tuotteiden hintojen nousuun. Niinpä nyt saattaa saada enemmän -tai ainakin vielä saa- joitain raaka-aineita kuin tulevaisuudessa tarvittavia tuotteita.

Katseeni on tulevaisuudessa, jota on vaikea ennustaa.

Rahan arvo pienenee inflaation seurauksena 

Kolmas syy on tuleva inflaatio. Uskotaan, että raha kallistuu lähitulevaisuudessa. Nykyisellä euron arvolla saa todennäköisesti vähemmän tulevaisuudessa kuin nyt. Se raha mikä on nyt käytettävissä kannattaa monen kahvila-ja ravintolayrittäjän mielestä sitoa tuotteisiin ja kasvattaa näin varastoja. Talouskasvua on tietenkin hyvin vaikea ennustaa. Toki monilla kahviloilla ja ravintoloilla on vieläkin haastavan koronapandemia-ajan jäjiltä puskurit tyhjillään. Monilla kaikki kassavirta menee enemmän tai vähemmän pakollisista kuluista ja maksuista suoriutumiseen eikä valitettavasti ole ylimääräistä sitoa varaston kasvattamiseen. 

Inflaatio nakertaa rahan arvoa.

Trendinä omavaraisuuden lisääminen kahviloissa ja ravintoloissa

Tilanne on johtanut osittain siihen, että kahvilat ja ravintolat haluavat entistä omavaraisemmiksi. Jos on mitenkään mahdollista, kahvilat ja ravintolat toivovat voivansa tuottaa itse edes pienen osan käyttämistään raaka-aineista. Jopa keskusta-alueen ravintoloilla voi olla omia mehiläispesiä hunajantuotantoa varten ja moni kahvila ja ravintola kasvattaa yrttejä itse. Ne kahvilat ja ravintolat, jotka vain mitenkään pystyvät järkevästi lisäämään omavaraisuuttaan, sen varmasti nyt tekevät. 

Mehiläinen ruusussani.

Myös monet kotitaloudet lähtevät trendiin mukaan. Minulla on tällä hetkellä oma pieni kanala, jossa on kaksitoista suloista tipua. Olen kasvattunut ne itse. Tiput ovat nyt kuusi viikkoa vanhoja ja innolla odotan, kuinka monesta nuorikosta kehittyy kanoja. Tulevaisuudessa perheeni saa toivottavasti syödä omia kananmunia ja olemme kokonaan omavaraisia tämän suhteen.

Kuusi viikkoa vanhat kaksitoista tipuani toivottavasti pitävät perheeni tulevaisuudessa omavaraisina kananmunien suhteen.

Ravintola-alalla on paikoin huutava työvoimapula

Tällä hetkellä Suomessa ravintola-alalla on paikoin huutava työvoimapula. Mistä tämä oikein johtuu ja mikä olisi ratkaisu ongelmaan?

Ravintola-ala Suomessa kärsii paikoin pahasta työvoimapulasta.

Ravintola-alan työvoimapulan syitä

Ravintola-alan työvoimapulaan on monia syitä. Suuri vaikutus on sillä, kun koronapandemian aikana asetettiin sulkuja ravintola-alalle ja ravitsemusliikkeet eivät saaneet harjoittaa liiketoimintaansa normaalisti.

Monet ravintoloitsijat joutuivat lomauttamaan henkilökuntansa. Alalla on paljon ahkeria työntekijöitä, jotka haluavat tehdä paljon töitä. Monelle ravintola-alan ammattilaiselle lomautuslappu oli shokki, koska he eivät halunneet jäädä makaamaan laakereilleen. Osalle taloudellisesti lomautus ei ollut edes mahdollista.

Ravintola-alan työntekijät ovat yleensä kovia tekemään töitä.

Koronapandemian aikana monet ravintola-alan ammattilaiset työllistyivät muille aloille

Monet ravintola-alan rautaiset konkarit päätyivät hakemaan töitä muilta aloilta, koska koronapandemian aikana ravintola-ala pystyi työllistämään vain murto-osan työvoimasta. Kun koronamääräykset purettiin ja ravintolat saivat taas vapaasti pitää oviaan auki, ei moni ennen alalle työllistynyt enää palannutkaan.

He eivät palanneet, koska ravintola-ala on raskas ala. Työ on sekä fyysisesti että psyykkisesti raskasta. Alalla pitää pystyä kestämään stressiä ja paineita. Palkkakaan ei ole sieltä korkeammasta päästä. 

Vallitseva tilanne on aiheuttanut todellista ongelmaa monissa kahviloissa ja ravintoloissa. Työntekijöitä on entistä vaikeampi saada rekrytoitua. 

Koronapandemia on kurittanut ravintola-alaa kovasti.

Ravintola-alan oppilaitoksissa korona-aikana opiskelu oli haastavaa

Alan oppilaitoksissa korona-aikana osa opetuksesta tai jopa koko tutkinto oli järjestetty etäyhteyksin eikä kaikkia harjoitteluita pystytty suorittamaan normaalioloissa. Tämä on valitettavasti vaikuttanut suoraan siihen, ettei vastavalmistuneilla opiskelijoilla ole välttämättä kovin korkeaa osaamista alalle ja taso voi olla heikompi kuin ennen. Opiskelijat voivat olla hyvinkin ”raakileita”, jos eivät ole päässeet näkemään vielä kunnolla työtä kentällä opiskelujen aikana.

Vastasyntynyt tipuni on vielä ihan ”raakile” syntyessään.

Ravintola-alan työntekijät venyvät nyt äärimmilleen

Tilanne on aiheuttanut sen, että moni kahvila ja ravintola on tällä hetkellä alimiehityksellä. Se vaikuttaa entistä enemmän negatiivisesti alaan, koska työntekijät joutuvat aiempaa kovemmille työssään. Tämä on työhyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta huono asia.

Tiedän monia ravintola-alan yrittäjiä ja esihenkilöitä, jotka joutuvat tekemään nyt operatiivista työtä omien töidensä lisäksi. Monet venyvät äärimmilleen ja tekevät pitkiä päiviä vailla vapaita. Ihan vaan sen takia, ettei tekijöitä vaan yksinkertaisesti ole. 

Monet ravintola-alan työntekijät venyvät nyt äärimmilleen.

Ravintola-alan työntekijöitä on vaikea saada

Olen kuullut hyvistä ravintoloista, joilla on on ollut jo parikin kuukautta avoinna kokin paikka ja työhakuilmoitus voimassa, eivätkä he ole saaneet yhtäkään hakemusta. 

Jotkut isommat ravintolat ja ketjut ovat perustaneet ihan omia henkilöstönvuokrausyrityksiä ihan vaan turvatakseen omiin toimipaikkoihinsa työvoiman saatavuuden ja tarpeen.

Tilanne on ajautunut joiltain osin hyvin ikäväksikin. Hyviä ravintola-alan tekijöitä ”varastetaan” suoraan kilpailijoilta. Heitä saatetaan houkutella paremmilla työehdoilla ja palkalla. Nyt jos koskaan työn sujuvuus ja hyvän työilmapiirin merkitys korostuvat, koska ravintola-alan ammattilaiset voivat valita minkälaisiin paikkoihin haluavat töihin

Hyviä ravintolatyöntekijöitä saatetaan ”varastaa” kilpailijoilta.

Mitä seurauksia ravintola-alan työvoimapulalla on?

Pahimmassa tapauksessa hyvät kahvilat ja ravintolat joutuvat supistamaan aukioloaikojaan tai pitkässä juoksussa laittamaan lapun luukulle. Meidän hyvä kahvila-ja ravintolakulttuuri on vaarassa romahtaa, jos korkeatasoiset paikat ja todelliset helmet poistuvat markkinoilta.

Digitalisaatio ja robotiikka tulevat kasvamaan ravintola-alalla, mutta ainakaan toistaiseksi ne eivät korvaa kokonaan ihmistä. Kahvilassa ja ravintolassa henkilökuntaa tarvitaan valmistamaan tuote, tarjoilemaan ja anniskelemaan se, sekä korjaamaan pois. Myös ruoan kotiinkuljetus ja take away tulevat varmasti lisääntymään, uusia ruokakuljetusyrityksiä perustetaan parhaillaan.

Ravintola-alaa on kovasti koeteltu. Ukrainan sodan vaikutuksesta monet kustannukset ovat nousseet radikaalisti ja joista tarvikkeista alkaa jo olemaan saatavuusongelmia. Raaka-ainekustannuksissa tulee säästää. Vaarana on, että kalliita raaka-aineita ei jatkossa käytetä.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että ravintola-alalla saatetaan kohta mennä annoksissa siihen suuntaan, että listalla on tarjolla vain sellaisia annoksia, joita kuka tahansa pystyy tekemään halvoista saatavilla olevista raaka-aineista. Taso laskee väistämättä. 

Ruoan take away tulee lisääntymään ravintola-alalla.

Mikä olisi ratkaisu ravintola-alan työvoimapulaan?

Ravintola-alan työvoimapulaan olisi varmasti monta hyvää ratkaisua. Nosta tähän kaksi ratkaisua, jotka vaativat jo suuria yhteiskunnallisia muutoksia.

Ravintola-alan palkkatason parantaminen

Yhtenä ratkaisuna olisi tietenkin se, että ravintola-alan palkkataso olisi parempi. Se lisäisi alan houkuttelevuutta. Jos alan palkkataso nousee ja alan yrittäjät joutuvat kokonaan kustannukset omista myynneistä maksamaan, tulee monilla alan yrityksillä kannattavuus romahtamaan. Monilla ei yksinkertaisesti ole tähän varaa. Kulurakenne on monilla jo nyt tiukka. Onhan kahviloiden ja ravintoloiden kannattavuusrakenne jo ennestään raskas, katteet pieniä ja kustannuksia (ja byrokratiaa) paljon moniin muihin aloihin verrattuna. Työvoimakustannukset eivät saa viedä leijonanosaa ravintoloiden ja kahviloiden myynneistä.

Se miten alan palkkatasoa voidaan parantaa, tulee olemaan kolmikannan asia. Tarvitaan varmasti paljon laajaa yhteiskunnallista keskustelua.

Ravintola-alan palkkauksen tulisi olla parempaa.

Työttömyysetuuksien heikentäminen ja/tai työvelvoite toisi varmasti työntekijöitä alalle

Toisena radikaalina ratkaisuna olisi työttömyysetuuksien heikentäminen ja/tai työvelvoite. Viime aikoina on ollut julkisuudessa keskustelua työttömistä, joiden ei kannata ottaa matalasti palkattua työtä vastaan, koska yhteiskunnan maksamat edut ovat niin hyvät. Joissain tapauksissa työtä tekemällä jää vähemmän rahaa käyttöön kuin täysin työttömänä ollessa. Tämä on yhteiskunnassamme suuri epäkohta. Työnteon tulisi aina olla kannattavampaa kuin työttömänä olo. Monilla työttömillä on aidosti halu työllistyä ravintola-alalle, mutta raha ja vapaa-aika motivoi monia enemmän. 

Pitäisikö työttömyysetuja leikata, jotta ihmiset työllistyisivät paremmin?

Kesätyöntekijät tuovat onneksi osittain helpotusta työvoimatarpeeseen

Kesä koittaessa opiskelijoista ja nuorista saadaan onneksi hetkeksi apua ravintola-alan paikoin huutavaan työvoimapulaan. Olen aiemmin kirjoittanut artikkelit ”Viisi vinkkiä kahvila-ravintolan kesätyöntekijöiden rekrytointiin” ja ”Kesäsetelillä töihin kahvila-ravintolaan”.

Toivotan kaikille hyvää ja kaunista kesää! Ja tsemppiä jaksamiseen!

Hyvää kesää työvoimapulasta huolimatta!

Kahviloiden ja ravintoloiden kannattaa nyt nostaa hintoja

Maailmalla vallitsevan tilanteen takia monet kustannukset ovat nousseet merkittävästi ja sen takia kahviloiden ja ravintoloiden kannattaa nyt nostaa hintoja Suomessa.

Hintojen nostaminen on nyt ajankohtaista monessa kahvilassa ja ravintolassa.

Kahdessa vuodessa tilanne on muuttunut täysin

Kaksi vuotta sitten kirjoitin blogiini artikkelin ”Kannattaako kahviloiden ja ravintoloiden nostaa hintoja nyt?”. Tekstissä nimenomaan kannustin ravitsemusliikkeitä pitämään silloiset hintansa ja välttämään hinnankorotuksia. Kaksi vuotta sitten elimme Korona-pandemian aikaa ja hintojen nousu ei ollut millään tapaa perusteltua. Ravitsemusliikkeet avasivat kesällä 2020 pikkuhiljaa oviaan sulkujen jälkeen ja halusivat saada asiakkaat palaamaan. Tämän jälkeen on vielä nähty paljon erilaisia määräyksiä ja sulkuja, joista iso osa on kohdistunut juuri ravintola-ja tapahtuma-alalle.

Ravintoloiden ja kahviloiden käyttämien elintarvikkeiden hinnat ovat nousseet osittain paljonkin.

Hintojen nousu johtuu Korona-pandemiasta ja Ukrainan sodasta

Hintojen äkillinen nousu johtuu Korona-pandemiasta ja Ukrainan sodasta. Kirjoitin tämän vuoden helmikuussa blogiini artikkelin ”Ukrainan sodan vaikutukset Suomen ravintola-alalle”. Elämme tällä hetkellä hyvin epävarmoja aikoja ja tulevaisuutta on hyvin vaikea ennustaa. Pahimmat skenaariot arvioivat joistain elintarvikkeista tulevan jopa pulaa markkinoilla.

Hinnasto menee uusiksi monessa kahvilassa ja ravintolassa piakkoin.

Hinnat ovat nousseet rajusti viime aikoina ja lisää hintojen korotuksia on luvassa

Viime aikoina on nähty rajuja hintojen nousuja. Esimerkiksi helmikuusta 2020 helmikuuhun 2021 on sähkön hinta noussut noin 30 %. Ravintoloissa käytettävien elintarvikkeiden arvioidaan nousevan tämän vuoden 2022 aikana noin 10 %. MaRa Ry:n jäsenkyselyn mukaan ”Venäjän sota kurittaa matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alaa – kustannuskurimus voi johtaa ulkomaisten elintarvikeraaka-aineiden käytön kasvuun”.

Hintojen nostaminen kahviloissa ja ravintoloissa ei ole helppoa.

Hintojen nostaminen kahviloissa ja ravintoloissa on vaikeaa, mutta välttämätöntä

Tuntuu ikävältä kannustaa kahviloita ja ravintoloita nostamaan hintojaan. Hintojen nousu ei ole useinkaan kivaa asiakkaiden ja henkilökunnan mielestä. Muistan aikoinani, kun nostin Koskelan sairaalan kahvilassani Cafe Koskelossa kahvikupin hintaa 0,20 euroa. Tuosta kahdenkymmenen sentin hinnan korotuksesta jotkut asiakkaat pahoittivat mielensä ja valitusta aiheesta kuului jonkun aikaa. Pienikin hintojen nostaminen on vaikeaa, mutta tässä tilanteessa se on perusteltua ja välttämätöntä. Hintojen nostamisella voi olla myös kohtalokkaat seuraukset, jos niitä nostaa kerralla paljon. Jotkut asiakkaat voivat pahimmassa tapauksessa äänestää jaloillaan ja olla tulematta enää kahvilaan tai ravintolaan tästä syystä.

Rahapuu tuokoon onnea kahviloille ja ravintoloille näinä haastavina aikoina.

Jotkut kahvilat ja ravintolat ovat jo nostaneet hintoja

Ensimmäiset kahvilat ja ravintolat ovat jo nostaneet hintoja. Kävin eräässä ravintolassa brunssilla 13.3.22 ja 10.4.22. Molempina sunnuntaiaamuina brunssin tarjottavat olivat identtiset eli samanlaiset buffan herkut olivat esillä. Maaliskuussa brunssi maksoi ravintolassa 25,00 euroa henkilöltä ja huhtikuussa 28,00 euroa henkilöltä. Prosentuaalisesti brunssin hinta nousi siis 12 %. Asiakkaana hinnan nousu tietenkin harmitti, mutta ei se jatkossakaan estä minua käymästä herkullisella brunssilla, päinvastoin. Mietin parhaillaan syödäkö tulevan äitienpäivän lounas ravintolassa vai kotona.

Hintoja nostetaan parhaillaan monessa ravitsemusliikkeessä.

Raaka-aineostot hallintaan ja ruokahävikki minimiin

Kahviloiden ja ravintoloiden kannattaa kiinnittää nyt huomiota raaka-aineostoihin ja minimoida ruokahävikki. Kun kate saadaan mahdollisimman hyväksi, on ravitsemusliikkeellä paremmat edellytykset kannattavaan liiketoimintaan näinä poikkeusaikoina.  

Raaka-aineostot hallintaan ja ruokahävikki minimiin.

Toimin Biovaaka Oy:n tuotteiden ja palveluiden uutena jälleenmyyjänä. Kauttani on mahdollista saada erilaisia ruokahävikin mittaamisen ja seurannan mahdollistavia tuotteita kahviloille, ravintoloille ja ammattikeittiöille. Ottakaa ihmeessä yhteyttä, niin sovitaan vaikka videopalaveri, jossa esittelen innovatiivisia ratkaisuja ruokahävikin minimoimiseksi.

Tsemppiä kaikille kahviloille ja ravintoloille, jotka nostatte nyt keväällä hintoja!

Malifood Oy on Biovaaka Oy:n tuotteiden ja palveluiden uusi jälleenmyyjä

Malifood Oy ja Biovaaka Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen: Malifood Oy on Biovaaka Oy:n tuotteiden ja palveluiden uusi jälleenmyyjä. Nyt jos koskaan kahviloiden ja ravintoloiden on syytä keskittyä ruokahävikin pienentämiseen.

Minulla on ilo kertoa, että Malifood Oy ja Biovaaka Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen.

Uusimmassa Aromi-lehdessä julkaistussa artikkelissa on haastatteluni

Uusimmassa Aromi-lehdessä 2/2022 on toimittaja Maria Markuksen kirjoittama upea juttu ”8 tapaa parantaa pienen ravintolan tai kahvilan kannattavuutta”, jossa minua haastatellaan. Artikkeli julkaistiin ”Mestarin käskyt”-palstalla. Siinä kerron kahdeksan tapaa, jotka kannattaa pienten ravintoloiden ja kahviloiden ottaa käyttöön kannattavuuden parantamiseen. Viidenneksi keinoksi sanon: ”Laita hävikki kuriin”. Tässä blogikirjoituksessa kerron kohta yhden käytännön esimerkin miten se tehdään.

Ruoan hinta kallistuu Ukrainan sodan takia Suomessa

Helmikuussa kirjoitin Ukrainan sodan vaikutuksista Suomen ravintola-alalle. Kirjoituksessa nostin yhdeksi tärkeäksi kohdaksi elintarvikkeiden hintojen nousun. Tämä ilmiö on jo nähtävissä, kun elintarvikkeiden hinnat nousevat koko ajan. Koska ruoka tulee entisestään kallistumaan, kannattaa  kahviloiden ja ravintoloiden tehdä kaikkensa, että ne pystyvät vähentämään hävikkiä ja pitämään katteet kohdillaan.

Ruoan hinta tulee kallistumaan Suomessa.

Biovaaka Oy tarjoaa ruokahävikin mittaamiseen ja seurantaan ratkaisuja

Biovaaka Oy:n toimialana on ruokahävikin mittaamisen ja seurannan mahdollistavien tuotteiden, palveluiden ja tietojärjestelmien kehittäminen ja myynti ravintoloille ja ammattikeittiöille. 

Biovaaka Oy etsi jälleenmyyjää, joka tavoittaisi pieniä kahviloita ja ravintoloita. He löysivät minut Googlesta ja asiakkuusjohtaja Mattias Green otti minuun yhteyden. Siitä alkoivat meidän mielenkiintoiset keskustelut ja neuvottelut. Tutustuin Biovaaka Oy:n tuotteisiin ja vaikutuin suuresti. Niinpä solmimme nyt maaliskuussa 2022 yhteistyösopimuksen ja toimin Biovaaka Oy:n uutena jälleenmyyjänä nykyisen työni ohessa.

Olen aina uskonut yhteistyöhön. Vuonna 2018 minua pyydettiin koutsit.fi-verkostoon ja siellä toimin kahvila-ja ravintola-alan asiantuntijana. Koutsit Group Oy:n Markus Apulin kanssa teemme yhdessä myös ”Tupla-konsultointia” isoille kahvila-ja ravintola-alan yrityksille.

Miten ruokahävikki laitetaan kuriin kahviloissa ja ravintoloissa?

Ensimmäinen toimi ruokahävikin pienentämiseen kahviloissa ja ravintoloissa on ongelman toteaminen. Pitää tietää kuinka paljon hävikkiä tulee, se tulee kirjata ja sen määrää on hyvä seurata. Näihin tarkoituksiin sopii hyvin Biovaaka Oy:n ratkaisut kuten Biovaaka Flow-palvelu. Palvelun käyttö on helppoa ja seuranta selkeää. Tämän jälkeen on mahdollisuus alkaa pienentämään hävikin määrää ja kiinnittää huomiota katteisiin, ostoihin ja varastoon. Halutessa myös asiakkaat voidaan ottaa mukaan hävikin pienentämistalkoisiin esimerkiksi tekemällä kahvilan ja ravintolan ruokahävikki näkyväksi.

Kahvilan ja ravintolan pitää tietää kuinka paljon hävikkiä tulee, se tulee kirjata ja sen määrää on hyvä seurata.

Ottakaa ravintolat ja kahvilat minuun yhteyttä ruokahävikin pienentämiseksi

Tulen lähiaikoina olemaan eri ravintoloihin ja kahviloihin yhteydessä. Kartotan ravitsemusliikkeiden ruokahävikin seurantaa ja tarjoan Biovaaka Oy:n innovatiivisia ratkaisuja tarpeen mukaan. Minuun saa myös olla yhteydessä. Olen todella innoissani tästä tulevasta yhteistyöstä, joka sopii myös hyvin yritykseni Malifood Oy:n arvoihin

Otan yhteyttä jo lähiaikoina eri kahviloihin ja ravintoloihin.

Koulutus-ja konsultointityö tulee jatkossakin olemaan Malifood Oy:n pääliiketoiminta. Olen päässyt tekemään alkuvuoden aikana mielenkiintoisia konsultointikeikkoja. Keväällä kalenterissani on jo varattuna useita koulutuspäiviä ympäri Etelä-Suomen. Olen todella kiitollinen ihanasta työstäni ja mahtavaa, että nyt saan myös myydä toimivia ratkaisuja ruokahävikin pienentämiseksi. Ja mikä parasta, suurin osa korona-rajoituksista on vihdoin poistunut ravintola-alalla Suomessa ja kevätaurinko paistaa.

Ihanaa kevättä!

Ukrainan sodan vaikutukset Suomen ravintola-alalle

Tällä viikolla on tapahtunut jotain todella hirveää, Venäjä on hyökännyt Ukrainaan ja aloittanut sodan Euroopassa. Ukrainan sodan vaikutukset ulottuvat myös Suomen ravintola-alalle.

Venäjä on hyökännyt 24.2.22 Ukrainaan ja aloittanut sodan.

Ukrainan sota pelottaa ja raivostuttaa Suomessa ja maailmalla

Ukrainan sota herättää valtavasti tunteita niin Suomessa kuin maailmalla. Ihmiset eivät kertakaikkiaan hyväksy Venäjän tekoa, se on niin väärin. Sota on kuin paha painajainen. Meillä suomalaisilla on kaikki sympatiat ukrainalaisia kohtaan ja tietenkin taka-alalla myös pelko siitä, voisiko näin käydä meillekin.

Viikonlopun aikana on järjestetty ympäri Suomea ja maailmaa mielenosoituksia rauhan puolesta Venäjän hyökkäystä vastaan. Helsingissä eilisen lauantain 26.2.22 mielenilmaisuun osallistui arviolta noin 10 000 ihmistä. Suomalaiset ovat surullisia ja järkyttyneitä.

Meillä suomalaisilla on kaikki sympatiat ukrainalaisia kohtaan.

Suomen ravintola-ala on kärsinyt viimeiset kaksi vuotta

Suomen kahvila-ja ravintola-ala, monen muun alan tavoin, on kärsinyt pahasti viimeiset kaksi vuotta Koronapandemian takia. Koronamääräykset ja-rajoitukset ovat tuoneet suorastaan dramaattisia seurauksia ravintola-alalle. Monet kahvilat ja ravintolat, jotka ovat selvinneet koronakurjimuksesta hengissä, kamppailevat nyt ja lähitulevaisuudessa kannattavuuden kanssa.

Jotkut ravintola-alan yritykset kärsivät myös työvoimapulasta. Alalta on lähtenyt paljon huippuammattilaisia kokonaan muihin hommiin. Työntekijät voivat osin jo valita minkälaisiin kahvila-ja ravintola-alan paikkoihin haluavat töihin.

Suomen ravintola-ala on kärsinyt kovasti viimeiset pari vuotta.

Ukrainan sodan vaikutukset Suomen ravintola-alalle

Läntiset maat asettavat pakotteita sodan vuoksi Venäjälle. Uskotaan, että Venäjä vastaa vastapakotteilla. Näillä olisi varmasti suoria seurauksia myös Suomen ravintola-alalle mm. kohonneina kustannuksina. Listaan kolme ehkä merkittävintä vaikutusta, mitä tällä hetkellä spekuloidaan.

Ukrainan sodalla on ja mahdollisilla Venäjän pakotteilla on vaikutusta Suomen ravintola-alalle.

Öljyn hinnan nousu

Suomessa ollaan kuluvan talven aikana kärsitty korkeista energia-ja polttoainemaksuista. Uskotaan, että öljyn hinta tulee nousemaan pakotteiden seurauksena vielä entisestään. Onhan Venäjällä suuret öljyvarannot. Ravintola-alan logistiikkakulut ja mahdollisesti myös energiakulut tulisivat nousemaan.

Todennäköisesti energia-ja elintarvikekustannukset nousevat pian Suomessa.

Elintarvikkeiden hinnan nousu

Ukraina ja Venäjä ovat suuria ruoantuottajamaita mm. vehnän, ohran ja auringonkukkaöljyn suhteen. Sota itsessään jo ravistelee maailman elintarvikkeiden hintoja, voi vaikeuttaa viljelyä ja logistiikkaa. On arvioitu, että Suomessa elintarvikkeiden hinnat nousevat entisestään ja joistain elintarvikkeista voi jopa tulla pulaa. Tämä tekee hallaa ravintola-alan katteille, kannattavuudelle ja saatavuudelle.

Ukrainasta on perinteisesti tullut kesäkaudella Suomeen marjanpoimijoita marjatiloille. Nyt on tämäkin toiminta vaarassa ja moni marjanviljelijä pelkää, että sato jää tulevana kesänä osin poimimatta. Näin ollen kotimaisten marjojen ja marjatuotteiden hinnat voivat kohota.

Kotimaisten marjojen hinnat saattavat kohota tulevana kesänä.

Inflaation kiihtyminen

Uskotaan, että inflaatio tulee kiihtymään monessa maassa, myös Suomessa. Tämä voisi tarkoittaa sitä, että keskuspankit nostavat korkotasoa ja rahan lainaamisesta tulisi entistä kalliimpaa. Kahvilan ja ravintolan perustaminen on usein kallista, kun investointeja pitää tehdä paljon. Monella ravintola-alan yrityksellä on pankkilainaa ja korkojen noustessa monen maksukyky heikkenisi entisestään ja kustannukset nousisivat.

Kahvilaa ja ravintolaa perustettaessa tehdään yleensä isoja investointeja.

Ukrainan sodan vaikutukset Suomessa osin kohtalokkaat ravintola-alalla

Joillekin ravintola-alan toimijoille Ukrainan sodan vaikutukset voivat olla osin kohtalokkaat. Kannustan siksi kaikkia nyt syömään mahdollisuuksien mukaan mieluummin ravintolassa kuin kotona. Näin tuemme omalta osalta osittain vaikeuksissa olevaa Suomen ravintola-alaa. Päättäjiltä soisi myös järkeviä päätöksiä tämän erikoisen ajan aikana. Emmehän enää halua lisää ravintola-alan konkursseja.

Suosittelen kaikkia syömään mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon ravintoloissa ja kahviloissa.