Viisi vinkkiä kahvila-ja ravintolayrittäjille poikkeuskesään 2020

Kahvilat ja ravintolat ovat saaneet olla avoinna poikkeuksellisen koronakevään jälkeen kesäkuun 2020 alusta rajoitusten sääteleminä. Monien kahviloiden ja ravintoloiden on otettava kaikki irti tästä kesästä, jotta voivat myös tulevaisuudessa toimia.

Olin kouluttamassa aiheesta NewCo Helsingissä 3. kesäkuuta. Referoin tähän aiemmin antamani viisi vinkkiä, joihin kahvila-ja ravintola-alan yrittäjien kannattaa nyt keskittyä. Yleisiä vinkkejä on hieman haastava antaa, koska alan yritykset ovat niin erilaisia ja eri tilanteissa.

Minä Malina Pursiainen lähdössä kouluttamaan NewCo Helsinkiin 3. kesäkuuta 2020.
  1. Noudata sääntöjä, rajoituksia ja ohjeita

Hallitus on asettanut useita rajoituksia kahvila-ja ravintola-alan yrityksille koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Rajoitukset vaihtuvat vallitsevan tilanteen mukaan ja uudet päätökset voivat tulla varsin nopealla aikataululla voimaan. Ajantasaiset säännöt ja rajoitukset löytyy AVI:n sivulta. Myös Mara ry:n jäsensivuilta voi lukea korona-aiheiset jäsenohjeet, uutiset ja lomakkeet. 

Sääntöjä tulee noudattaa, vaikka viranomaiset eivät teekään tehostettua valvontatyötä. Me suomalaiset olemme hyvin kuuliaista kansaa ja tykkäämme noudattaa annettuja ohjeita. Mahdollisista sääntörikkomuksista käräyttävät erittäin herkästi kilpailijat ja jopa omat asiakkaat. Nyt ei siis ole aika sooloilulle rajoitusten noudattamisen suhteen, koska meitä tarkkaillaan koko ajan. Varustaudu sen mukaisesti, että voit henkilökuntasi kanssa noudattaa kaikkia annettuja ohjeita.

Tällä hetkellä alkoholia saa myydä klo 01 saakka, kun kesäkuun alun anniskelu on pitänyt lopettaa jo klo 22. Ravitsemusliikkeet saavat olla avoinna klo 02:een saakka, kun aiempien rajoitusten mukaan klo 23:een.

Baaritiskeillä ei saa viettää aikaa seisoskellen vaan jokaisella asiakkaalla on edelleen oltava ravintolassa oma istumapaikka. Ravitsemusliikkeen sisätilaan sallitaan enintään 75 prosenttia normaalista asiakamäärästä, kun kesäkuun alun oli sallittu vain 50 prosenttia. Buffetpöydät sallitaan taas tänään kesäkuun alun kiellon jälkeen. 

Herkullinen take away-annos.
  1. Älä nosta tuotteiden hintoja

Moni kahvila-ja ravintola-alan yrittäjä miettii hintojen nostamista yhtenä keinona saada enemmän euroja kassaan näinä poikkeuksellisina aikoina. Rahaa tarvitaan nyt mahdollisimman paljon ja mahdollisimman nopeasti. Hintojen nosto ei kuitenkaan useimmiten tässä hetkessä ole hyvä ajatus, koska monien asiakkaiden henkilökohtainen tulotaso on laskenut esimerkiksi työttömyyden takia. Ihmisiä kismittää hintojen nosto ja valitettavasti kahvila-ja ravintolapalvelut ovat ensimmäisiä asioita mistä karsitaan, jos halutaan säästää. Olen laajemmin pohtinut kannattaako kahviloiden ja ravintoloiden nostaa hintoja juuri nyt?

Juustobuffet on taas sallitu.
  1. Kasvata myyntimääriä eli lisää volyymia

Koska hintojen nostoa en suosittele, tulisi myytävien tuotteiden myyntimääriä nostaa. Tämä on osaltaan hankala yhtälö, kun ravitsemusliikkeiden sisätilojen asiakasmääriä on rajoitettu.

Avainasemassa tulee olemaan take away-myynti. Ulosmyyntiin kannattaa panostaa ja se tulee tehdä houkuttelevaksi ja helpoksi. Monet pelkäävät vielä koronatartuntaa eivätkä halua viettää ravitsemusliikkeissä aikaansa ja nauttivat mieluusti ravintolaherkut mukaan otettuina. 

Kahvilan ja ravintolan toiminta-aluetta kannattaa laajentaa mahdollisuuksien mukaan. Helsingin kaupunki edesauttaa kahviloita ja ravintoloita kasvattamaan terassialueitaan ja levittäytymään puistoihin, toreille ja jopa parkkipaikoille. Nyt kannattaa miettiä kaikki keinot myyntialueen laajentamisen suhteen. Voisitteko vuokrata piknic-koreja tai tehdä valmiita kasseja, joissa olisi kaikki tykötarpeet valmiina?

Inkivääri-jääteessä on hyvä kate.
  1. Katteet kohdilleen

Tuotteen myyntikate lasketaan niin, että arvonlisäverottomasta myyntihinnasta (liikevaihto) vähennetään raaka-aineiden ostohinta ja hävikki. Mitä suurempi luku on prosentuaalisesti, sitä parempikatteinen tuote on kyseessä. Kahvilassa ja ravintolassa myyntikatteet vaihtelevat tuotteiden ja tuoteryhmien sisällä joskus paljonkin. 

Hyväkatteisten tuotteiden myyntiä kannattaa nyt lisätä. Tällaisia tuotteita ovat usein alkoholi ja kahvituotteet. Niiden myynti kannattaa tehdä houkuttelevaksi. Luovuus käyttöön tuotesuunnittelussa ja laskin käteen katelaskuissa.

Jotkut ravintolat ovat joutuneet vaihtamaan poikkeuksellisesti liikeideaansa tilapäisesti. Fine dining-ravintola on saattanut alkaa myymään hampurilaisia asiakkaille mukaan otettavaksi. Alkuperäisellä liikeidealla ja konseptilla on ollut rajoitusten mukaan liian haastavaa toimia ja pärjääminen on ollut kyseenalaista.

Minihampurilaisia myydään mukaan otettavaksi.
  1. Hallitse kokonaisuutta ja pyydä apua

Monilla kahvila-ja ravintola-alan yrittäjillä on takana unettomia öitä, huolia ja stressiä pärjäämisestä. Useat yritykset ovat ottaneet lisälainaa. Olen viimeaikoina konsultoinut monia kahvila-ja ravintola-alan yrityksiä ja jotkut ovat olleet todella haastavassa tilanteessa. Surullisia tapauksia ja kohtaloita on mahtunut joukkoon.

Raskaasta ajasta huolimatta, pidä huolta itsestäsi ja ajattele positiivisesti. Koeta tsempata, tehdä työtä hyvällä fiiliksellä ja elää hetkessä. Monelle ravintola-alan yrittäjälle tämä kesä 2020 on se viimeinen oljenkorsi ja näytönpaikka. Seuraa rehellisesti ja kriittisesti yrityksesi kehitystä lukujen valossa. Kahvila-ja ravintola-alan yrittäjänä pidä kaikki narut käsissäsi ja hallitse kokonaisuutta.

Jos tarvitset ulkopuolista apua, käänny esimerkiksi oman alueesi uusyrityskeskuksen, yrittäjäjärjestösi, Mara ry:n tai vaikka minun puoleen. Yksin ei kannata jäädä. Hae kaikki mahdolliset tuet ja rahalliset avustukset. Ole luottavaisin mielin. Loppupeleissä tällä koronavirusepidemialla ja mahdollisella talouden romahduksella on myös positiivisia seurauksia kahvila-ja ravintola-alalle pitkällä tähtäimellä.

Kannattaako kahviloiden ja ravintoloiden nostaa hintoja nyt?

Kahvilat ja ravintolat saavat vihdoin ja viimein avata ovensa asiakkaille koronakevään päätteeksi ensi maanantaina eli kesäkuun ensimmäisenä päivänä.

Moni kahvila-ja ravintola-alan yrittäjä pohtii parhaillaan hintojen nostoa.

Kassat ammottavat tyhjyyttä ja velat painavat

Koronakevät on ollut monelle kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille painajaismainen. Usealla alan yrityksellä kassavirta on loppunut kuin seinään, kun korkeammalta tuli käsky panna ovet säppiin koronaepidemian leviämisen ehkäisemiseksi. Kahviloiden ja ravintoloiden puskurit on syöty nopeasti. Kustannukset ovat juosseet, vaikka toimipaikat ovatkin olleet suljettuina take away-myyntiä lukuunottamatta. Moni on joutunut rahoittamaan yrityksensä olemassaolon lisälainalla. Minua haastateltiin toukokuussa ravintoloiden koronatilanteeseen liittyen Wihuri Oy Aarnio Metro-tukun eMetro-sivustolle ja uutiskirjeeseen..

Kahvilat ja ravintolat saavat taas avata ovensa kesäkuun ensimmäisenä päivänä.

Rajoitukset hankaloittavat monen liiketoimintaa

Kohta onneksi myynti taas starttaa, mutta monella ei läheskään samalla volyymilla kuin ennen korona-aikaa. Rajoituksia ja sääntöjä on meinaan roppakaupalla. Kahvilat ja ravintolat saavat täyttää vain puolet sisätiloissa olevista asiakaspaikoistaan ja aukioloaika on rajattu klo 06.00-23.00 välille ja anniskelu on sallittua vain klo 09.00-22.00. Erilaiset hygienia-ohjeistukset rajoittavat myös käytännön toimintaa ja tuovat jopa lisäkustannuksia. Parhaillaan terassien pinta-aloja kasvatetaan, buffet-linjastoja puretaan, suojapleksejä asennetaan ja käsidesipulloja hankitaan. 

Ravintoloiden ja kahviloiden terasseille saa ottaa normaalimäärän asiakkaita kunhan huolehtii hygienia-ja turvaohjeistuksista.

Paineet hintojen nostolle on suuret

Monella yrityksellä paineet hintojen nostolle juuri nyt ovat suuret. Kuumeisesti mietitään miten toiminta saadaan kannattavaksi. Yksinkertaisesti rahaa tarvitaan paljon ja nopeasti. Helppo ratkaisu olisi siis nostaa hintoja kunnolla.

Asiakkaat ovat nyt avainasemassa

Hintojen nostaminen tässä tilanteessa ei kuitenkaan ole järkevää. Moni asiakas on saanut lomautuslapun tai jäänyt työttömäksi, joten heidänkin rahatilanteensa saattaa olla heikko. Ihmiset ovat myös tottuneet koronakeväänä laittamaan ruokaa ja juhlimaan kotona eli heidät tulee tavallaan opettaa pois tästä tavasta. Se pitää tehdä tietenkin niin, että hinnatkin houkuttelevat. Moni kanta-asiakas saattaa suuttua, jos kantakapakassa oluttuopin tai lempikahvilassa kahvikupin hinta nousee edes joitakin kymmeniä senttejä. Pahimmassa tapauksessa ihmiset jatkavat kotoilua ja säästävät ulkona syömisestä. 

Kauniina kesäpäivänä terassilla maistuu cappuccino.

Kesäsää ratkaisee monen ravitsemisalan yrittäjän kohtalon

Jännityksellä odotamme millainen kesä 2020 on ilmojen puolesta tulossa. Kaunis, aurinkoinen ja lämmin kesä olisi pelastus monelle alan yrittäjälle, jotka voivat hyödyntää terasseja myyntialueena. Vastaavasti huono kesäsää on valitettavasti usealle se viimeinen niitti arkkuun ja tulee lopettamaan monen ihanan kahvilan ja ravintolan liiketoiminnan lopullisesti.

Perheyrityksemme piti viiden kesän ajan Helsingin Uimastadionin kahvila-ravintolaa ja kioskia. Toiminta oli sään armoilla.

Kolikon toinen puoli

Asioilla on yleensä aina kaksi puolta ja suuressa mittakavaassa katsottuna Koronaviruksen ja talouden romahdus tuo myös positiivisia vaikutuksia kahvila-ja ravintola-alalle. Tästä kriisistä selviää monet yritykset. Omalta osaltani olen auttanut useita ravitsemusliikkeitä kehittämään liiketoimintaansa koronakeväänä ja teen sitä jatkossakin. Ota ihmeessä yhteyttä, mielelläni konsultoin kahvilat ja ravintolat kukoistukseen ja autan yrittäjiä voimaan paremmin.

Rakastan hyviä kahviloita ja ravintoloita ja mielelläni olen asiakkaana nautiskelemassa.

Näin rakennat hyvän myyntipuheen

Autan toimialasta riippumatta yrittäjiä tai yrittäjiksi aikovia rakentamaan hyvän myyntipuheen. Kaikilta sen tekeminen ei välttämättä suju kylmiltään omin avuin luontevasti. Onneksi hyvillä neuvoilla ja myyntipuheen pitämisen harjoittelulla on mahdollista oppia ja kehittyä hyväksi myyjäksi.

Myyntipuhe koostuu monesta asiasta

Myyntipuheen rakenteen ja sisällön miettiminen on tärkeää. Myyntipuheessa on tultava kaikki asiakkaan kannalta oleelliset asiat esiin. Hyvän myyntipuheen pitäminen ei ole tuotteen tai palvelun tyrkyttämistä, vaan asiakkaan ongelman ratkaisemista. Henkilökohtainen suoramyynti on ehdottomasti yksi tehokkaimpia myyntikeinoja. Myyntipuheen tarkoitus on usein tehdä välittömästi kauppaa tai avata potentiaalinen asiakassuhde.

Myyntipuheen sisältö ja rakenne on syytä miettiä hyvin.

Korona-aika on hyvää aikaa ravitsemisalan yrittäjille myyntipuheen rakentamiseen

Monelle kahvila-ja ravintola-alan yrittäjälle tämä korona-aika on yhtä piinaa, koska myynti on tilapäisesti loppunut kokonaan tai on paljon hiljaisempaa. Toimipaikat on suljettu määräajaksi ja tulevaisuus näyttää epävarmalta. Tämä hiljainen aika kannattaa kuitenkin käyttää hyödyksi liiketoiminnan kehittämisen suhteen tai hioa omia henkilökohtaisia taitoja kuten myyntipuheen pitämistä. Kun rajoitukset taas poistuvat, on lähdettävä myymään ja isosti.

Nyt on hyvä aika rakentaa myyntipuhe valmiiksi.

Mikä tekee minusta myyntipuheen rakentamisen asiantuntijan?

Rakastan myynti-ja neuvottelutilanteita ja minulla on konkreettista asiantuntemusta aiheesta. Olen henkilökohtaisesti neuvonut toistatuhatta yrittäjäksi alkavaa ja jo toimivaa yrittäjää. Työskentelin yritysneuvojana Helsingin kaupungilla NewCo Helsingissä kuusi vuotta ja minut valittiin vuoden yritysneuvojaksi 2015.

Osallistuin aktiivisesti Yrityspalvelut-yksikön kehitystyöhön ja loin uusia palveluja kuten MyyntiMyllyn. MyyntiMylly oli toimivien yrittäjien maksuton myyntipuheen workshop. Olen kuullut satojen yrittäjien myyntipuheita ja auttanut heitä rakentamaan niistä parempia. MyyntiMyllyssä sain itse arvokasta oppia siitä, mistä loistava myyntipuhe koostuu.

Toistaiseksi toimin Startti Plus 2.0 asiantuntijana Helsingin Uusyrityskeskus ry:llä ja teen tarpeen mukaan myös yritysneuvojan keikkaa NewCo Helsingissä.

Vuoden yritysneuvoja 2015.

”Malinan Myyntipuheen rakentaminen”-e-opas

Kirjoitin ”Malinan Myyntipuheen rakentaminen”-e-oppaan sillä ajatuksella, että se sopii kaikille yrittäjille tai yrittäjiksi aikoville toimialasta riippumatta. E-oppaassa ohjeistan rakentamaan myyntipuheen yhdeksän pienen tehtävän avulla. Sisältö on tuotettu ytimekkäästi, tekstiä ei ole paljoa ja se on kevyt lukea ja helppo omaksua. Tiedän, että yrittäjille aika on rahaa ja asiat on pystyttävä tekemään nopeasti ja tehokkaasti. Voit ostaa e-oppaan saman tien verkkokaupastani tarjoushintaan 9,80€ (sis. Alv 24%) ja alkaa rakentamaan omaa myyntipuhettasi sen pohjalta heti.

Jos markkinointi kiinnostaa laajemmin, olen kirjoittanut ravitsemisalan yrittäjille suunnatun ”Kahvila-ravintolan markkinointi”e-oppaan.                                    

Malinan Myyntipuheen rakentaminen e-opas on heti käytettävissä.

Myyntipuheen sparraus-palvelu

Jos haluat tekemääsi myyntipuheseesi palautteeni, se onnistuu helposti. Videoi esittämäsi myyntipuhe älypuhelimella ja lähetä video WhatsAppin välityksellä minulle katsottavaksi. Lähetän kolmen vuorokauden kuluessa sinulle WhatsAppissa viestinä palautteeni ja mahdolliset kehitysehdotukseni. Huomioi, ettei videosi kesto ylitä kolmea minuuttia. Myyntipuheen sparraus-palvelun hinta on 49,00€ (sis. Alv 24%) ja se ostetaan kätevästi Malifood Oy:n verkkokaupasta.

Olen opiskellut esiintymistä Kallion ilmaisutaidon lukiossa. Suoritin aikoinani mm. puheilmaisun, kirjallisen ilmaisun ja näyttämöilmaisun kurssit kiitettävin arvosanoin. Kouluttajana tänä päivänä esiinnyn isojenkin yleisöjen edessä luontevasti. Näin ollen pystyn antamaan hyödyllisiä vinkkejä myös itse esiintymiseen myyntitilanteessa.

”Tuntui kivalta, kun Malina aidosti kuunteli ideani ja antoi vinkkejä myyntipuheeseeni. Hän myös hienosti kommentoi sitä mikä oli hyvää ja sai sopivasti rivien väliin myös niitä asioita, joissa voisin tsempata. Arvostava asenne loi molemminpuolisen kunnioituksen.”

Myyntipuheen rakentaminen-koulutukseen osallistunut
Myyntipuheen henkilökohtainen sparraus tapahtuu kätevästi etänä.

Myyntipuheen rakentaminen-koulutus

Koulutan ja luennoin mielelläni myyntipuheen rakentamisesta. Kohderyhmäksi sopivat parhaiten toimivat ja/tai alkavat yrittäjät, aikuisopiskelijat tai myynnin parissa työskentelevät. Koulutuksen räätälöin aina tilaajan toiveiden mukaan. Lisää tarjoamistani koulutuspalveluistani voit lukea kotisivuiltani. Koulutuspalvelut ovat ajankohtaisia korona-ajan jälkeen.

Syyskuussa 2018 vedin Helsingin Yrittäjänaisten tilaisuudessa ”Loistavan myyntipuheen pitäminen ja verkostoituminen”-koulutuksen. Olen ottanut alla olevan yrittäjä Kira Tiivolan kirjoittaman tekstin ”Inspiraatiota naisyrittäjäverkostosta” suoraan Helsingin Yrittäjänaisten kotisivuilta.

Suosittelen muuten lämpimästi Helsingin Yrittäjänaisten jäsenyyttä Helsingin alueella toimiville naisyrittäjille. Olen ollut yhdistyksen jäsenenä toistakymmentä vuotta ja toiminut aikoinaan sen hallituksessa ja Rauha Hasselblattin rahastotoimikunnassa. Yhdistyksessä on aivan mielettömän ihania naisia ja verkostoituminen heidän kanssaan on antoisaa myös ihan bisneksen kannalta. Siellä olen monet kerrat pitänyt onnistuneesti oman myyntipuheeni.

Koulutan mielelläni myymisestä ja tarvittaessa kokousherkkujenkin tekeminen onnistuu.

Inspiraatiota naisyrittäjäverkostosta 

Terveisiä ”Loistavan myyntipuheen pitäminen ja verkostoituminen” -aamutilaisuudesta. Moni meistä varmasti samaistuu ajatuksiini inspiroivasta ja ajatuksia herättävästä aamusta. Aamu alkoi hyvinvointia hellivällä Metsän aamiaisella, johon kahvila-ja ravintola-alan konsultti ja kouluttaja Malina Pursiainen oli poiminut Suomen superfoodit, marjat ja sienet, itse. Lue lisää kouluttajastamme täältä http://malifood.fi/

Kun Malina oli jakanut oman yrittäjätarinansa hän jakoi meille omat vinkkinsä tuloksekkaan myyntipuheen rakentamiseen. Sen jälkeen oli itse käytännön vuoro: tilan täytti energisoiva puheensorina, kun pääsimme toteuttamaan omaa myyntipuhettamme speed dating -menetelmällä. 

On voimaannuttavaa, miten erilaisia yrittäjänaisia ja tarinoita samaan tilaan mahtuu!

Tapahtumat, joissa pääsee tapaamaan muita naisyrittäjiä sekä laajentamaan verkostoaan ovat etujärjestötoiminnan ydintä. Tiedät, että et ole yksin: saat erinomaista tukea yrittäjäpolullasi.

Oli liiketoimintasi millä alueella tahansa, niin meitä kaikkia yhdistää yksi voima: yrittäjäsielu. Yrittäjää voi ymmärtää vain toinen yrittäjä ja voimme jokainen inspiroitua toinen toistemme yrittäjätarinoista. Kuin myös voimme kannustaa ja antaa toisillemme kiitosta hyvin tehdystä työstä ja menestyksestä.

Jokaisesta tapahtumasta jää sydämeeni lämpö. Koska olemme omiemme joukossa, on ajatusten ja mielipiteiden vaihto helppoa. Ja se vie meidät kaikki kohti tuloksellista liiketoimintaa.

Näin kauniisti kirjoitti jäsenemme 4.9.2018 koulutustapahtumasta inspiroituneena.”

Teksti terveysvalmentaja, hyvinvointibloggaaja, Kira Tiivola
Myyminen on hauskaa silloin, kun myyntipuhe on hyvin tehty ja opeteltu.

Koronaviruksen ja talouden romahduksen tuomat positiiviset vaikutukset kahvila-ja ravintola-alalle

Koronavirus-epidemia on jo lyhyessä ajassa tehnyt paljon pahaa kahvila-ja ravintola-alalle. Maaliskuun aikana on tapahtunut kamalia asioita ja ravitsemisalan yrittäjät panikoivat.

Koronaviruksen tuomat dramaattiset seuraukset kahvila-ja ravintola-alalle

Ei tarvitse omata kovinkaan kummoista kristallipalloa, että osaa ennustaa ravitsemisalan karut tulevaisuuden kuvat. Lomautuksia, työttömyyttä, sairauspoissaoloja, asiakaskatoa, toimitusvaikeuksia, maksuvaikeuksia, velkasaneerauksia, konkursseja, terveysongelmia, henkilökohtaisia tragedioita. Asiaa on ihan turha kaunistella. Me kaikki tiedämme totuuden, missä kohta mennään. En kuitenkaan halua velloa negatiivisuudessa tai maalata yhtään enempää piruja seinille. Jokaisella asialla on yleensä myös hyvät puolet ja niinpä mietin mieluummin mitä positiivisia seurauksia koronavirusepidemialla ja mahdollisella talouden romahduksella on kahvila-ja ravintola-alalle pitkällä tähtäimellä.

Koronavirus tuo dramaattiset seuraukset ravintola-alalle.

1. Ravitsemisalan työvoimapula helpottaa

Ravitsemisalaa on vaivannut jo pitkään muun muassa pääkaupunkiseudulla, kasvukeskuksissa ja turistikohteissa paha työvoimapula. Osaavaa henkilökuntaa ei yksinkertaisesti ole ollut saatavilla tarpeeksi. Tilanne tulee muuttumaan, kun osaavia alan ammattilaisia lomautetaan ja kohta irtisanotaan isolla kädellä. Ravintola-ala houkuttelee myös muiden toimialojen työttömiä työnhakijoita. Tulevaisuudessa motivoitunutta ja ammattitaitoista henkilökuntaa on varmasti markkinoilla riittämiin.

Alan työvoimapula helpottuu.

2. Alan kauppahinnat kohtuullistuvat ja vuokrat laskevat

Varsinkin Helsingin keskustassa ravitsemisalan yritysten liiketoimintakaupoista maksetut kauppahinnat ovat olleet useiden viime vuosien ajan tähtitieteellisen korkeita ja kuukausivuokrat jäätävän suuria. Hyvällä sijainnilla olevista surkeista toimitiloista on saatettu maksaa toistasataatuhatta euroa, jotta on päästy vuokrasopimuksiin kiinni. Mopo on siis karannut ”kynnysrahojen” osalta jo täysin käsistä. Koronaviruksen tuomat ravitsemusliikkeiden lopettamiset ja konkurssit vapauttavat hyviäkin liiketiloja ja myyntihinnat varmasti kohtuullistuvat. Uskon paikoin myös vuokrien laskevan, jos vuokralaisia on tarjolla vähän.

Toivottavasti vuokrat laskevat ja kauppahinnat kohtuullistuvat.

3. Kilpailu vähenee ja toiminta tehostuu

Koronakonkurssien myötä moni kahvila ja ravintola joutuu laittamaan lapun luukulle ja uusia tulokkaita ei välttämättä ole entiseen malliin. Niinpä kasvukeskuksissa alan kilpailu tulee vähentymään ja vahvat toimijat pärjäävät.

Koronaviruksen mukanaan tuomat kurjat ajat myös pakottavat osittain ravintoloitsijoita tehostamaan toimintojaan. Automatisaatio, digitalisaatio ja robotiikka saattavat hyvinkin olla joissain tapauksissa varteenotettava ratkaisu. Alalla tullaan näkemään varmasti ennennäkemätöntä uutta innovatiivisuutta.

Käsidesi ja suojamaskit ovat kovassa käytössä.

4. Lisääntynyt kotimaan matkailu pitää ihmiset Suomessa

Koronaviruksen tuomat matkustusrajoitukset ja ihmisten kurjistunut henkilökohtainen taloudellinen tilanne pitävät ihmiset ainakin lähitulevaisuudessa pääosin Suomessa. Kotimaan matkailu takaa siis suomalaisia ja paikallisia asiakkaita. Kanta-asiakkuus nousee varmasti keskiöön ja ravitsemusliikkeet panostavat laatuun.

Lentoliikenne on vähentynyt merkittävästi ja osa lentokentistä on jo suljettu.

5. Ruoan ja juoman take away-myynti kasvaa ihmisten kotoillessa ja etätöitä tehdessä

Koska ihmiset suljetaan nyt pakosti koteihinsa, tulee tavasta varmasti myöhemminkin osittainen ilmiö. Kotoilu tulee siis lisääntymään ja etätöiden teko yleistymään. Ravitsemusliikkeet kehittävät siis ruoan ja juoman ulosmyyntiä ja take away-tuotteita. Verkkokaupoista tulee ravintoloille tavallisia.

Take away-tuotteiden myynti lisääntyy.

Auttamistalkoot ravitsemisalan hyväksi

Nyt jos koskaan on kahvila-ja ravintola-ala avun tarpeessa. Asiakkaiden kannattaa tukea lähikahviloita ja ravintoloita vaikkapa take away-tai lahjakortti-ostoilla. Syödä ja juoda meidän kaikkien kuitenkin päivittäin pitää epidemiasta huolimatta. Toivon sydämestäni, että päättäjät tekevät nyt järkeviä ratkaisuja ravitsemisalan hyväksi. Nyt tarvitaan ennen kaikkea suoraa taloudellista apua! Käyttöpääomat on monilla alan yrityksillä kohta jo syöty ja kassavirta hiipuu hiipumistaan.

Kahvila-ja ravintola-alan konsulttina ja kouluttajana haluan kantaa oman korteni kekoon. Niinpä tarjoan huhtikuun ajan muutamaa palveluani tarjoushintaan. Olen myös suunnittelemassa kokonaan uutta konseptia, johon rahoitushakemukseni olen jo Business Finlandille jättänyt. Jos ideoimani hanke saisi rahoituksen, pääsisin silloin konkreettisesti auttamaan monia kahvila-ja ravintola-alan yrittäjiä todellisessa hädässä. Jos tarvitset apua yrityksesi Business Finlandin rahoitus-hakemusten täyttämisessä tai uuden palvelun kehittämisessä, käänny ihmeessä puoleeni.

Verkkokurssin alehinta -50% voimassa huhtikuun 2020 loppuun asti.

Kahvila-ravintola kannattavaksi-verkkokurssini huhtikuun ajan -50%

Olen tehnyt ”normaalioloihin” suunnatun ”Kahvila-ravintola kannattavaksi”-verkkokurssin. Se on positiivinen ja rehellinen verkkokurssi, joka voi auttaa hädän hetkellä yrittäjää. Verkkokurssilla tarjoan vertaistukea. Kerron muun muassa miten perheeni selvisi 1990-luvun lamasta, kun yksi ravitsemisalan yrityksistämme teki konkurssin. Verkkokurssissa ei mainita kertaakaan sanaa koronavirus, koska se on tarkoitettu ajattoman ajankohtaiseksi. 

Koodilla Malina saat -50% alennusta verkkokurssin normaalihinnasta 30.4.2020 asti. Eli 89,00 euron verkkokurssin nyt vain 44,50 € (sis. Alv 24%) hintaan. Joitain oivalluksia voi löytyä maksutta aiemmin kirjoittamastani ”Kahvila-ravintola-kannattavaksi”-artikkelista tai maksullisesta (9,80 €) ”Kahvila-ravintola-kannattavaksi” e-oppaasta.

Pikakonsultaation alehinta -50% kymmenelle ensimmäiselle.

Pikakonsultaatio 60 min. WhatsAppilla kymmenelle ensimmäiselle -50%

Tarjoan kymmenelle ensimmäiselle 60 minuutin pikakonsultaation WhatsApp-videon tai puhelun välityksellä -50% alennusta normaalihinnasta. Eli 186,00 euron (sis. Alv 24%) pikakonsultaatio nyt puoleen hintaan vain 93,00 € (sis. Alv 24%). Palaveri on pidettävä 30.5.2020 mennessä. Ota yhteyttä suoraan sähköpostitse malina@malifood.fi tai WhatsApp-viestillä +358 41 523 0593 niin lähetän tarkemmat ohjeet.

Koronavirus kurittaa myös minun liiketoimintaani. Palasin maaliskuun lopussa Kaakkois-Aasiasta takaisin Suomeen ja jouduin välittömästi perheeni kanssa 14 vuorokauden kotikaranteeniin. Näin ollen en pääse heti fyysisesti kentälle auttamaan, mutta etänä puhelimen päästä tarjoan apuani ja tukeani sitä tarvitseville. Voimia ja tsemppiä kaikille näinä vaikeina aikoina. Jos näistä ajoista selviää, niin selviää vahvempana kuin koskaan mistä vaan. 

Olen matkani jälkeen kotikaranteenissa yhteensä 14 vrk.

Ravintola-alan huippukouluttajat ja-konsultit ovat laittaneet hynttyyt yhteen

Julkaisin alunperin tämän blogikirjoituksen vanhoilla kotisivuillani 16.10.2018. Koska kotisivu-uudistuksen yhteydessä kirjoittamani vanhat artikkelit poistuivat kokonaan, päätin julkaista tämän edelleen ajankohtaisen artikkelin uudelleen päivitysten kera..

Miksi Malifood Oy:n kahvila-ja ravintola-alan konsultti ja kouluttaja Malina Pursiainen Espoosta ja Koutsit Group Oy:n toimitusjohtaja ja bisneskoutsi Markus Apuli Vaasasta aloittivat hedelmällisen yhteistyön?

Markkinoilta löytyy konsultteja joka junaan 

Ravintola-alan konsultointibisnes ei ole toimialan korkealla ammattilaistasolla kovinkaan kilpailtua. Liikkeenjohdon yleiskonsultteja, sparraajia ja muutosprosessien neuvojia löytyy markkinoilta pilvin pimein ja he mieluusti haluavat ravitsemisalan yrityksiä asiakkaikseen vailla toimialan tuntemusta. Olen omilta asiakkailtani kuullut todella härskejä ja surullisia tarinoita, joissa kovamaineisina konsultteina itseään pitävät henkilöt ovat tulleet pariksi päiväksi ravitsemusliikkeeseen, piirtäneet korkealentoisia käppyröitä kaavioihin, laskuttaneet tuhansia euroja ja kaikonneet paikalta auton perävalot vilkkuen. Kahvila-ja ravintolayrittäjät kaipaavat apua liiketoimintansa kehittämiseen juurikin oman toimialansa asiantuntijoilta yleiskonsulttien sijaan.

Ravitsemisala on hyvin laaja 

Alana ravitsemisala on hyvin laaja ja pitää sisällään monia osa-alueita. On hyvin haastavaa olla kaikessa huippu. Sanotaan, että asiantuntija on henkilö, joka on tehnyt vähintään 10 000 tuntia työtä juuri omalla sektorillaan. Koen olevani rautainen kahvila-ravintola-alan osaaja, koska kokemusta siitä minulle on kertynyt vuosien varrella niin työn, yrittäjyyden, mentoroinnin, opiskelujen, opettamisen, konsultoinnin kuin harrastuneisuudenkin kautta reilusti yli kymmenentuhatta tuntia.

Minä Malina Pursiainen Malifood Oy:stä.

Ravintola-alan ammattilaisten verkosto Koutsit.fi löysi minut

Syyskuussa 2018 minuun otti yhteyttä ravitsemisalan koulutuspuolen kilpailijani Markus Apuli Vaasasta. Hän on perustanut yrityksensä Koutsit Group Oy:n samoihin aikoihin vuonna 2017 kuin minä ponkaisin oman konsultointi-ja koulutusbisnekseni käyntiin. Markukselta löytyy asiantuntijuutta erityisesti baari-ja yökerhotoiminnan puolelta. Oman sektorinsa työkokemusta ja osaamista hänelle on kertynyt yli 10 000:n tunnin verran muun muassa ravintolajohtajan työstä ja konseptiuudistusten suunnittelusta. 

Markus Apuli Koutsit Group Oy:stä.

Siinä kuin minä olen toiminut Malifood Oy:ssä yksin, Markus alkoikin keräämään ympärilleen vakuuttavaa ravitsemisalan asiantuntijoiden joukkoa. Hänen verkostostaan löytyy muun muassa olutpuolen osaaja ja cocktailasiantuntija. Toiminta on nimetty hauskasti urheilutermejä mukaillen ravintola-alan koutseiksi. Tiimistä puuttui syksyllä 2018 kahvila-ravintola-alan osaaja ja Markus lähti googlettamaan. Kiitos yhteistyössä IT-alan asiantuntijan kanssa tekemäni hakukoneoptimoinnin, yritykseni Malifood Oy löytyi heti ensi klikkauksella. Markus vakuuttui nettisivujeni sisällöstä, otti minuun yhteyttä ja ehdotti tapaamista. Markuksen tavoitteena on kasvattaa ympärilleen uudenlainen valmentajaverkosto, joka tarjoaa ratkaisuja ravintola-alan työhyvinvointiin ja liiketoimintaan. Koutsit Groupin yhteiskunnallisena tavoitteena on lisätä ravintola-alan houkuttelevuutta työnantajana, tehdä nuorten työllistymisestä alalle mahdollisimman sujuvaa ja kehittää alan työhyvinvointia.

Kilpailijoiden ensi kohtaaminen 

Ensitapaamisemme Markuksen kanssa syyskuussa 2018 oli mielettömän inspiroiva. Oli kerrassaan mahtavaa saada keskustella kollegan kanssa omasta työstä ja peilata ajatuksia hengenheimolaisen kanssa. Olemme molemmat hyvin avoimia ja juttumme meni heti syvälliseksi. Jos joku ulkopuolinen olisi keskusteluamme sivusta silloin kuunnellut, ei varmaankaan olisi ikinä uskonut, että olemme toistemme kilpailijoita ja tapasimme tuolloin vasta ensimmäistä kertaa. Ajattelemme monista asioista samalla tavalla, olemme saman ikäisiä ja sattumalta luimme molemmat ensitapaamisemme aikaan samaa kirjaakin, ”Aki Hintsan – Voittamisen Anatomiaa”, jonka on kirjoittanut Oskari Saari.

Meillä on Markuksen kanssa useita samoja mielenkiinnon kohteita.

Isot asiakkaat ympäri Suomen hoidamme yhdessä 

Markuksen kanssa olemme todenneet, että pienen ravintola-alan konsultti- ja koulutusyrittäjän on vaikea hanskata isoja asiakkaita, jos toiminta-alueena on koko Suomi. Markkinoilla saamme valtavaa etua, koska yhdessä pystymme ottamaan haltuun koko Suomen alueellisesti ja tavoittelemaan näin aidosti myös isoja asiakkaita. Valtaosan tekemästäni kahvila-ja ravintola-alan konsultointityöstä teen tällä hetkellä pienille yrityksille. Yhdessä ammattitaitomme, aikamme ja sijaintimme mahdollistaa korkealaatuisen kehittämistyön tekemisen myös suurille ravitsemisalan asiakkaille.

Digitalisaation tuomat mahdollisuudet 

Maantieteellisesti ei ole aina järkevää olla fyysisesti paikalla vaan asiat voi tehdä helposti nykyään digitalisaation avulla etänä. Aikataulut voivat myös asettaa omia haasteitaan, jotka voidaan digituotteiden ja-palveluiden avulla unohtaa.

Minulla on pelkästään positiivisia kokemuksia toteuttamistani ”Ravintolan ja kahvilan perustajan”-verkkokurssista, ”Kahvila-ravintola-kannattavaksi”-verkkkurssista ja kirjoittamistani kahvila-ja ravintola-alan e-oppaista. Myös Markus on tehnyt useita verkkovalmennuksia asiakkailleen. Haluamme Markuksen kanssa kehittää digipalveluitamme ja tehdä niitä lisää kysynnän mukaan. Olemme myös kiinnostuneet mobiilisovellusten eli appsien maailmasta.

Yhteiset askeleet ja tulevaisuuden näkymät

Olemme tavanneet Markuksen kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti ja puhuneet monet kerrat puhelimessa. Haaveenamme on löytää yhteinen iso ravitsemisalan asiakas, kenelle voimme räätälöidä yhdessä osittain digitaalisen koulutusohjelman esim. yrityksen henkilöstön perehdytykseen, motivaation nostamiseen tai jatkokoulutukseen liittyen. Markuksen kanssa olemme molemmat hyvin tehokkaita, joustavia ja idearikkaita. Uskon, että saamme vielä paljon yhdessä aikaan. 

Lähdemme Suomen valloituksesta liikkeelle ja tulevaisuudessa haaveenamme on tehdä myös kansainvälistä bisnestä. Minusta on ollut järkevää lyödä hynttyyt yhteen osaavan kumppanin kanssa. Opin itse paljon ja saan uusia näkökulmia. Töitä on paljon hauskempi tehdä yhdessä kivan tyypin kanssa kuin pakertaa yksikseen. 

”Jyrki Sukula pistää Kuppilat Kuntoon, Malina Pursiainen laittaa Kahvilat Kasvuun ja Markus Apuli pistää Baarit pystyyn.”

Thaimaan Koh Makin ihanin kahvila

Thaimaan Koh Makin ihanin kahvila

Olen parhaillaan viettämässä talven kylmimmät talvikuukaudet täällä Kaakkois-Aasian lämmössä lomaillen ja etätöitä tehden. Kahvila-ja ravintola-alan konsulttina ammennan aina paljon ulkomaan reissuiltani. Aiemmin olen kirjoittanut miksi ylipäätään kahvila- ja ravintolayrittäjän kannattaa lähteä opintomatkalle.

Nyt olen Thaimaan Koh Makin ihanalla saarella kaksi viikkoa. Pieni Koh Makin saari sijaitsee Kaakkois-Thaimaassa lähellä Kambodzan rajaa. Merimatka pikaveneellä Tratilta Koh Makin saarelle kestää alle tunnin. Koh Makin saarelta löysin jo viime reissullani vuosi sitten kerrassaan ihanan kahvilan Thaidaho Vistan.

Thaidahon Cafe Latte maistuu niin hyvältä terassilla.

Kahvilalla on oma tarina

Ihmiset rakastavat yritysten tarinoita. Monet kahvila-ja ravintola-alan yrittäjät eivät jostain syystä halua tulla omilla kasvoillaan esille yrityksensä takaa. Omaa toimipaikkaa esitellään kyllä mielellään, mutta omaa persoonaa ei jostain syystä haluta laittaa peliin.

Toisin on Koh Makin ihanimmassa kahvilassa. Kahvilan omistavat thaimaalainen Kat ja Idahosta kotoisin oleva Allen. Yhdessä heidän kotipaikkojensa nimistä muodostuu hauskasti kahvilan nimi Thaidaho. Molemmat omistajat ovat töissä kahvilassa ja he juttelevat mieluusti asiakkaiden kanssa. Kat ja Allen ovat rohkeasti kirjoittaneet kahvilansa tarinan pitkästi hinnaston yhteyteen ja sitä on todella mielenkiintoista lukea.

Tässä hyvä vinkki suomalaiselle kahvila-ja ravintola-alan yrittäjälle: printtaa oma yrittäjätarinasi ja pidä se ravitsemusliikkeessä nähtävillä. Asiakkaat eivät aina jaksa etsiä tietoa netistä, vaan tiedon voi tuoda heille suoraan pöytään samalla, kun he nauttivat herkkujasi.

Suussa sulavia makeita herkkuja mielettömän upeissa maisemissa.

Ei samaa mitä kaikilla muilla

Thaimaa on valitettavasti tunnettu siitä, että kahvila-ja ravintolapuolen tarjonta on joka paikassa lähes samaa. ”Same, same, same”. Alkuviehätyksen jälkeen alkaa usein varsinkin pitkällä matkalla kyllästyttää tarjolla olevat samanlaiset ruoka-ja juoma-annokset.

Thaidahon kahvilan keittiö oli siisti.

Thaidahon yrittäjäpariskunta päätti tehdä toisin. He halusivat luoda ainutlaatuisen tuotetarjonnan, perustaa toimintansa arvojensa ympärille ja huomioida uniikin ympäristön. Kahvilatuotteet tehdään itse parhaista raaka-aineista tilauksesta. Oli ihanaa odottaa oman Café Latte-tilaukseni saapumista ja samalla kuulla, kun kahvipavut jauhettiin tuoreeltaan. Ihanat leivonnaiset tehdään itse ja päivittäin niiden saatavuus hieman vaihtelee, joka on asiakkaalle piristävää. Tarjolla on myös hyvä valikoima vegaanituotteita. Ainoan miinuksen annan suppeasta suolaisten herkkujen tarjonnasta. Koska en syö valkoista sokeria, joudun valitettavan usein ravitsemusliikkeissä skippaamaan kaikki makeat herkut ja tyytymään pelkästään suolaisiin vaihtoehtoihin. Tässä muuten toinen hyvä idea kaikille kahvila-ravintolayrittäjille, lisätkää edes yksi sokeriton makeinen ruokalistoillenne.

Käsitöitä myynnissä Thaidahossa.

Thaidahossa oli myös ihania käsityötuotteita myynnissä. Ostin sieltä kauniin batiikkivärjätyn kangaskassin ja nilkkakorun. Tuin ostoksillani vastuullisesti paikallista käsityötä maksamalla työstä kunnon korvauksen estäen näin rahojeni menon jättiläismäisiin tehtaisiin, joissa ehkä lapsityövoimalla tehdään halpoja ”same, same, same” laukkuja, joita on lähes joka kojussa ympäri Thaimaata myynnissä.

Jätteiden kierrätysastioita kahvilan ulkopuolella.

Ympäristöasioista huolehtiminen ja kierrättäminen

Thaidaho kantaa kortensa kekoon ympäristöasioiden suhteen ja kierrättää esimerkillisesti jätteensä. Ulkona kahvion päätyseinän vieressä oli omat keräysastiat eri jätteille. Kahviossa olevat astiat ovat oikeat ja myös juomapillit ovat kestopillejä, jotka pestään. Näin kertakäyttöistä muovijätettä ei synny astioista. Kahvila suosii lähiruokaa ja luomua, mikä osaltaan kuormittaa vähemmän ympäristöä.

Thaidaho sijaitsee keskeisellä paikalla ja on helposti saavutettavissa.

Mitä loistavin sijainti ja henkeäsalpaavan upea maisema

Turhaan ei sanota, että kahvila-ravintolan kolme menestystekijää ovat usein sijainti, sijainti ja sijainti. Näin oli myös Thaidahossa. Se sijaitsi keskeisellä paikalla Koh Makilla, lähellä rantakatua ja monia hotelleja. Skootterin sai näppärästi parkkiin kahvilan edustalle. Kahvilan terassilta aukesi aivan uskomattoman hieno näköala. Maisemaa merelle olisi voinut jäädä ihastelemaan vaikka koko päiväksi.

Ammennan näistä maisemista niin paljon.

Tupakointi kielletty

Thaidaho on savuton kahvila ja niinpä tupruttelu on kiellettyä myös terassilla. Tämä kruunasi ainakin oman kahvinautintoni, kun sain hengitellä raikasta ja puhdasta ilmaa, eikä haisevia tuhkakuppeja lojunut missään. Kokonaisuudessaan Thaidaho on tarjonnut minulle useamman kerran kaikkia aisteja kutkuttavan kahvilaelämyksen, joka ehdottomasti kannattaa kokea, jos matkustelee lähiaikoina täälläpäin maailmaa.

Tuorepuristettu porkkanamehu oli ihanan virkistävää.

Kahvila lopettaa toimintansa

Luin Thaidahon Facebook-sivuilta, että Kat ja Allen lopettavat ihanan kahvilatoimintansa Koh Makilla. Koh Mak on valitettavasti muuttumassa ihanasta pienestä paratiisisaaresta turistirysäksi. Thaidahon omistajat haluavat tulevaisuudessa suunnata mahdollisesti johonkin rauhalliseempaan paikkaan tai ehkä he avaavat catering-palvelun. Toivottavasti he myyvät ihanan Thaidahon liiketoiminnan ja kahvila jatkaisi samalla konseptilla. Aika näyttää.

Thaidahon herkkuja moneen makuun.



Miten saada kahvila-ravintola kannattavaksi?

Monilla yrityksillä on tilikausi kalenterivuosi ja niinpä näin vuoden viimeisenä päivänä on ajankohtaista kirjoitella ravitsemusliikkeiden kannattavuudesta. 

Ravintola-alan haasteet 

Ravintola-ala on toisinaan hyvinkin haastava. Olen nähnyt urani varrella lukuisia kahvila-ravintoloita, jotka kamppailevat kannattavuuden kanssa. Kilpailua on paljon, kustannukset ovat korkeat, katteet ovat pienet, toimitilakustannukset ovat suuret ja ala on hyvin työvoimavaltainen. Joskus täysin itsestä riippumattomat tekijät, kuten sää, vaikuttavat kahvila-ja ravintolayrittäjien tulokseen.

Kahvilan pitäminen voi olla haastavaa ja raskasta.

Top 10 listani Kahvila-ravintolan kannattavuuteen vaikuttaviin tekijöihin

  1. Suuret alkuinvestoinnit
  2. Suuret kiinteät ja muuttuvat kulut
  3. Suuret toimitilakulut
  4. Pienet yksikköhinnat
  5. Pienet katteet
  6. Suuri arvonlisävero esimerkiksi alkoholijuomissa
  7. Työvoimavaltainen ala
  8. Kova kilpailu
  9. Suuri hävikki ja varasto
  10. Pyhätyö-korvaukset
Autan kahviloita ja ravintoloita parantamaan kannattavuutta konsultoimalla.

Konsultointi ja ulkopuolinen apu

Monilla kahvila-ravintolayrittäjillä on taipumusta ”urautua” ja kulkea samoja polkuja vuodesta toiseen. Toisinaan omalle toiminnalle tulee sokeaksi. Muutosprosessin aloittaminen on vaikeaa eikä usein tiedetä mistä aloittaa. Monet kahvilanpitäjät ovat hyvin väsyneitä, kahvila-ravintolan avaaminen ja pyörittäminen on rankkaa. Töitä kannattavuuden parantamiseen on kuitenkin tehtävä paljon.

Kaikista tehokkain tapa saada kahvila-ravintola kannattavaksi ja kasvuun, on tietenkin alan asiantuntijan suorittama kahvila-ravintolan konsultointi. Myyn asiakkailleni kevytkonsultointia tai syvällisempää konsultaatiopalvelua. Ammattilaisena bongaan epäkohdat ja ongelmat yleensä heti. Kun kehitettävät kohteet on tiedossa, mietitään seuraavaksi ratkaisuja ja konkreettisia toteutustapoja.

Aina yrittäjällä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta henkilökohtaiseen maksulliseen konsultaatioon. Silloin voi miettiä muita mahdollisuuksia. Tarjoaisiko oman alueesi uusyrityskeskus tai yrittäjäjärjestö mahdollisesti ilmaiseksi neuvontaa? Olisiko hyödyllistä hankkia yrityskummi? Olisiko ravitsemisalan koulutuksista tai kirjallisuudesta apua?

Pidän kahvilan ja ravintolan liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä koulutuksia monissa organisaatioissa ja oppilaitoksissa.

”Kahvilan ja ravintolan liiketoiminnan kehittäminen”-koulutus

Pidän NewCo Helsingissä (Ensi Linja 1) torstaina 9.1.2020 klo 17-20 ”Kahvilan ja ravintolan liiketoiminnan kehittäminen”-koulutuksen. Luvassa on tehokas kolmen tunnin tiivis paketti ravitsemisalan yrittäjille liiketoiminnan kehittämiseen ja myynnin kasvattamiseen. Osallistujat tulevat tekemään omia oivalluksiaan. Koulutukseen mahtuu 30 nopeinta mukaan ja se on osallistujille maksuton. Ilmoittautuminen tapahtuu NewCon sivuilla

Koulutuksessa pohdimme mm:

  • Miten saat uusia asiakkaita ravintolaasi tai kahvilaasi
    ja kassakoneen kilisemään? 
  • Mistä aloittaa kehittäminen ja muutos?
  • Missä asioissa kannattaa säästää ja mitä kuluja ei tule karsia?
  • Miten pitää omasta jaksamisesta huolta ja motivoida henkilökuntaa? 
Olen kirjoittanut suositun e-oppaan kahvila-ravintoloiden kannattavuudesta.

”Kahvila-ravintola kannattavaksi” e-opas

Haluan auttaa mahdollisimman monia kahvila-ravintoloita valtakunnallisesti. Olen kirjoittanut 42-sivuisen e-oppaan ”Kahvila-ravintola kannattavaksi”. E-opas auttaa toimivia kahvila-ja ravintola-alan yrityksiä parantamaan kilpailukykyään. Opas sisältää runsaasti kysymyksiä ja haastaa miettimään miten asioita voisi tehdä paremmin. Kysymysten pohjalta voit miettiä vastauksiasi oman kahvila-ravintolasi liiketoiminnan kehittämiseen. Käytännönläheiset aiheet esitellään ytimekkäästi ja kauniit kuvat keventävät lukukokemusta. Fokus pidetään kokonaisuudessa, koska jokainen kahvila-ravintola on oma yksilönsä ja haasteet yleensä erilaiset. Mieti miten voit parantaa kilpailukykyäsi ja saada yrityksesi kasvuun. Oppaassa käydään myös kahvila-ravintolan myyntiin ja lopettamiseen liittyviä asioita läpi. Kerron mitä tulee huomioida yrityksen myyntikuntoon saattamisessa. Lupaan, että opas ei ole raskasta luettavaa ja teksti on helposti ymmärrettävää. E-oppaan tarkoitus on herätellä Sinua keksimään ratkaisut itse miten saat kahvila-ravintolasi kukoistukseen. Oppaan hinnan ja tarkemman sisällön löydät Malifood Oy:n verkkokaupasta. Olen myynyt oppaita jo lukuisia kappaleita ja palaute on ollut positiivista. 

Tammikuussa 2020 lanseeraan uuden verkkokurssin.

”Kahvila-ravintola kannattavaksi”-verkkokurssi 

Tammikuussa 2020 lanseeraan uuden ”Kahvila-ravintola kannattavaksi-verkkokurssin”. Rakennan parhaillaan verkkokurssia ja siitä tulee upea. Käytän verkkovalmennuksen pohjana kirjoittamaani ”Kahvila-ravintola kannattavaksi e-opasta”, joka muuten sisältyy verkkokurssin hintaan. Olen tehnyt lukuisia videoita, joissa kerron omakohtaisia kokemuksia ja esimerkkejä oikeasta elämästä. Verkkokurssi tulee toivottavasti toimimaan monen kahvila-ja ravintola-alan yrittäjän viimeisenä oljenkortena ja pelastaa ne kannattamattomuuden suosta menestykseen.

Tulkoon tulevasta yrityksesi tilikaudesta loistava ja tuloksesta voitollinen.

Oikein onnellista ja menestyksellistä uutta vuotta kaikille! 

Kiitos kuluneesta vuosikymmenestä ja ihanaa uutta vuotta 2020 kaikille! <3

Miten rakennan huippukoulutuksen?

Pitämistäni syksyn koulutuksista ja esiintymisistä olen saanut osallistujilta huikean positiivista palautetta ja tilaajat kiittelivät.

”Kiitos Malina, ei tarvitse parantaa mitään.”

Koulutuksen aihe

Mistä ainesosista sitten rakennan loistavan koulutuksen? Kaikista tärkein asia on mielestäni koulutuksen aihe. En koskaan kouluta aiheesta, jossa en koe olevani asiantuntija. Minua pyydettiin hiljattain pitämään puolenpäivän mittainen koulutus aiheesta ”Osuuskunnat yritysmuotona”. Kieltäydyin kohteliaasti, koska en koe olevani osuuskunta-aihealueen mestari. Toki tiedän osuuskunnista paljon. Olen henkilökohtaisesti auttanut kymmeniä alkavia ja toimivia osuuskuntayrityksiä, istunut itse lukuisissa osuuskuntakoulutuksissa oppimassa ja lukenut valtavan määrän osuuskunta-aiheista kirjallisuutta.  Onneksi minulla on laaja verkosto ja tässäkin tapauksessa suosittelin heti osuuskunta-alan gurua kouluttajaksi tuohon tilaisuuteen. Tärkeintä on aina itse tuntea hyvin aihealue ja suostua vain sellaisiin koulutuksiin, joissa on annettavaa muille.

NewCo Helsingin juhlasaliin menossa kouluttamaan sadalle henkilölle ”Ravintolan ja kahvilan perustamisesta”.

Kuulijoiden odotukset

Ihmisten odotukset koulutusten suhteen ovat yleensä varsin korkeat. Siksi on tehtävä paljon työtä, että saa aidosti annettua osallistujille jotain uutta ja hyödyllistä. Mitä paremmin tunnen kohderyhmän, jolle luennoin, sitä parempi. Asettaudun aina ennalta kuulijan asemaan ja mietin, mistä asioista hän mahdollisesti haluaa tietää ja mitä oppia koulutuksestani. Jos suinkin mahdollista, teen etukäteen kyselyn, jolla selvitän mahdollisia tarpeita, mielenkiinnon kohteita ja odotuksia koulutukseni suhteen. Jos kuulijakunta on hyvin heterogeeninen, on tämä usein haastavaa, kun kaikille pitäisi kuitenkin kyetä tarjoamaan jotain.

”Malinan pitämä koulutus ylitti odotukseni, en odottanut näin paljoa.”

Esiintyminen

Esiintymistyylini on hyvin käytännönläheinen ja kerron aina paljon tarinoita. Minulta ei voi tilata teoreettista yrittäjyyden professorin tasoista luentoa. Lavalla pyrin aina olemaan oma itseni ja mahdollisimman luonteva, enemmänkin juttelen ja kerron asioista kuin väkisin opetan. Pyrin olemaan selkosanainen ja tästä olen saanut paljon kiitosta. Osaan selittää vaikeitakin asioita ymmärrettävästi. Luonnollisuuteni kumpuaa kokemuksesta, olenhan ollut satoja kertoja lavalla. Rakastan esiintymistä ja kouluttamista.

”Malina luennoi käytännönläheisesti ja ymmärrettävästi. Esimerkit olivat mielestäni hyviä.”

Englanninkielisissä koulutuksissa on usein hyvä vuorovaikutus.

Koulutuksen rakenne

Hyvän koulutuksen rakentaminen on kuin taidetta. Mietin aina sisällön huolella, mitä asioita otan mukaan ja mitä jätän kertomatta. Tarkasti pidän mielessäni koulutuksen tavoitteet ja tilaajan toiveet. Rakennan usein pienen draaman kaaren. Osallistujat pitää saada heti mukaan, mutta koko pajatsoa ei kannata alussa tyhjentää. Herkullisia asioita ja tarinoita pitää ripotella myös koulutuksen keskelle ja loppuun, se ei saa lässähtää missään vaiheessa. Sisällön rakennan ensin post-it-lappujen avulla. Kirjoitan aina yhdelle lapulle yhden dian asian ja sitten ranskalaisilla viivoilla sisällön siihen. Näiden lappujen paikkaa vaihtelen tarpeen mukaan ja kun olen tyytyväinen järjestykseen ja rakenteeseen, kokoan esityksen. 

”Olin tyytyväinen koulutuksen sisältöön ja sain motivaatiota.”

Esityksen kuvat ja diat

Esitykseni koostan post-it lappujen sisällöistä koneelle ja teen sen Keynotella tai Powerpointilla. Kansikuvan tulee olla puhutteleva, mielenkiintoinen ja tunteita herättävä, näin saan kuulijat heti kiinnostumaan. Dioissa käytän yleensä lähinnä otsikoita, paljon isoja kauniita kuvia ja vain vähän tekstiä. Kuvien ympäriltä kerron tarinoita elävästä elämästä, koska ne jäävät usein parhaiten osallistujien mieleen. Joskus näytän myös muutaman aihetta tukevan lyhyen videon. Koulutuksen tekee mielenkiintoiseksi, kun osallistujat eivät oikein tiedä mitä seuraavaksi tulee, yllätykset ovat piristäviä. Tavoitteeni on, ettei koulutukseni ole tylsä, osallistujat pysyvät hereillä ja kaikki oppivat edes jotain uutta. 

”Esityksessä oli kauniita kuvia ja hyviä tarinoita.”

Olen hyvin ilmeikäs esiintyjä.

Harjoittelua etukäteen

Harjoittelen esitystä peilin edessä monta kertaa ja kellotan käyttämääni aikaa. Hion, parantelen, muokkaan, muutan ja harjoittelen. Harjoittelen niin kauan, kunnes esitys alkaa sujumaan luontevasti. Koskaan en opettele kaikkea ulkoa, koska pelisilmälle on myös jätettävä tilaa. Kun olen tyytyväinen suoritukseeni, kirjoitan diojen sisällöistä ranskalaisin viivoin yhden ison A4-kokoisen lunttilapun, jonka otan kouluttaessa mukaani. Siitä seuraan luentoni kulkua ja muistan aina mitä kertoa minkäkin dian kohdalla. Mitä kauemmin saan valmistella esitystä, sitä paremmin sen aina osaan. Pyrin aina siihen, että viimeistään viikkoa ennen olen hionut koulutuksen valmiiksi, jolloin keskityn vain sen kertaamiseen.

Muistiinpanot

Koska esitykseni sisältävät vain vähän tekstiä, jaan usein osallistujille muistiinpanovälineet ja toisinaan teen heille valmiin muistiinpanopohjan, johon he voivat kirjoittaa esimerkiksi otsikoita ja itselle tärkeitä asioita muistiin. Usein sisällytän koulutuksiini 1-4 tehtävää ja näihinkin teen valmiit vastauskohdat muistiinpanopohjaan. Haluan, että osallistujat kirjoittavat itse muistiinpanonsa, koska tällöin he imevät itselleen hyödyllistä tietoa ja oppivat parhaiten. Kehoitan heitä myös ottamaan älypuhelimillaan valokuvia mielenkiintoisista dioista esimerkiksi tekemistäni taulukoista tai kaavioista.

”Opin paljon aiheesta uutta, oli oikein hyödyllistä.”

Messukeskuksessa luennoin ”Alkavan yrittäjän kompastuskivistä.”

Vuorovaikutus kuulijoiden kanssa

Vuorovaikutus osallistujien kanssa on tärkeää. Pyydän ihmisiä kyselemään ja kommentoimaan, usein joukossa on aina muutama aktiivinen, jotka haluavat tietää mahdollisimman paljon ja ovat tarpeeksi rohkeita kyselemään. Tällöin saadaan usein toivomani positiivinen vuorovaikutus. Aina välillä yleisön joukkoon eksyy jokunen ”Besserwisser” eli henkilö, joka tietää kaikesta kaiken ja haluaa päteä omilla tiedoillaan usein kouluttajan kustannuksella. Nämä tilanteet ovat yleensä haastavia ja ärsyttäviä, mutta ne pitää hoitaa kärsivällisesti ja koittaa itse oppia niistä. Jotkut rakastavat omaa ääntään ja tällöin pitää koittaa rauhallisesti ja asiallisesti hiljentää heidät. Jos en jotain asiaa tiedä, sanon ottavani siitä selvää. Yleisöä tulee koko ajan tarkkailla, jos heissä alkaa näkyä levottomuutta, on aika pitää pieni tauko.

Tekniikka ja valmistelut

Suosin isoissa tiloissa headset-mikrofonia eli ”Madonna-mikkiä”, joka jättää kädet vapaiksi. Mikrofoniin puhumista tulee myös harjoitella ja ennalta testata, miten oma ääni toimii tilassa. Saavun aina esiintymispaikalle hyvissä ajoin. Jos MacBook Air-koneeni liitetään koulutustilan projektoriin, pyydän aina järjestäjältä ennalta teknistä apua ja tukea.

Puen kauniit ja mukavat vaatteet, yleensä sellaiset, joihin saan kivasti mahdollisen mikrofonin paristo-osan taskuuni. Varaan vielä vesilasin luentosalin pöydälle, jos jostain syystä kuiva sisäilma alkaa yskittämään. Pieni jännittäminen mielestäni kuuluu asiaan, mutta se ei saisi koskaan näkyä yleisölle. Tässäkin harjoitus tekee mestarin ja kokemus kerryttää esiintymisvarmuutta.

”Malina antoi paljon motivaatiota ja häntä oli mukava kuunnella.”

Rakastan esiintymistä ja lavalla olemista.

Palaute


Koulutuksen jälkeen pyrin aina keräämään osallistujilta palautetta ja tilaajalta referessin. Tarkoitukseni on parantaa ja kehittää koulutuksiani. Onnistuneen koulutustilaisuuden jälkeen tulee todella hyvä olo ja kiitokset lämmittävät mieltä. Omasta menestyksestä pitää myös osata nauttia.

Marja Kasasen Kollega.fi-sivustolle tekemässä haastattelussa ”Mahdollisuuksia manifestoiva konsultti” olen sanonut: ”Koulutuksia pitäessäni olen kuin rokkistara, joka kerää kaiken energian, valmistautuu ja latautuu ja antaa sitten kaikkensa. Koulutustilaisuuden jälkeen olenkin yleensä ihan puhki. Sen jälkeen menen aikaisin nukkumaan ja olen seuraavana aamuna taas kuin uusi ihminen.”

”Kiitos hyvästä koulutuksesta! Suosittelen lämpimästi!

On ihanaa esiintyä täydelle tuvalle ja isolle yleisölle.

Jos haluat, että rakennan tulevaan tilaisuuteenne huippukoulutuksen, ota ihmeessä yhteyttä malina@malifood.fi, niin katsotaan miten voin auttaa. Vuodenvaihteen molemmille puolin kalenteriini mahtuu vielä muutama koulutus ja sitten seuraava mahdollinen ajankohta onkin vasta huhtikuussa 2020.

Kahvila-ja ravintola-alan konsultin havainnot Tallinnan kahvilakierrokselta

Syyslomalla tein antoisan matkan Tallinnaan. Aiemmin olen kertonut miksi kahvila-ja ravintola-alan yrittäjän kannattaa lähteä opintomatkalle.

Kahvila on viroksi Kohvik ja niitä löytyy runsaslukuisesti Tallinnan keskustasta ja Vanhasta kaupungista. Keskustan kahvilat ovat mielestäni yleisilmeeltään moderneja ja pelkistettyjä, kun taasen Vanhasta kaupungista löytää todella suloisia ja tunnelmallisia kahvila-ravintoloita.

Suorastaan syötävän herkullisen näköinen kokonaisuus.

Yleisesti ottaen kahviloiden tuotetarjonta on Tallinnassa monipuolista ja runsasta, monissa oli vitriinit täynnä leivonnaisia jo heti aamusta. Etenkin marsipaanisia leivoksia ja kakkuja näkyi paljon. Sanotaan, että virolaiset ovat kakkukansaa. On upeaa, että niin monet kahvilat leipovat Tallinnassa itse herkkunsa, näin ollen persoonallinen maku ja tyyli erottavat positiivisesti kilpailijoista. Alkoholia oli myös myynnissä kahvijuomien ohessa useissa kahvila-ravintoloissa. Brunssit ovatkin suosittuja etenkin viikonloppuisin.

Ihania tuoreita korvapuusteja ja muita leivonnaisia.

Tallinnassa monet kahvilat ovat miettineet hyvin liikeideansa ja uskaltaneet erikoistua rohkeasti. Löysin mm. Tallinnan vanhimman kahvilan, luomukahvilan, kirjakahvilan, vegaanikahvila-ravintolan, jäätelökahvilan ja taidekahvilan. Sisustuksella ja henkilökunnan työasuilla oli monesti viimeistelty lopullisesti ilme ja tyyli.

Tämän kahvilan sisustus, miljöö ja työasut ovat kerrassaan ihastuttavat.

Palvelukulttuuri Viron kahviloissa ei valitettavasti ole aina paras mahdollinen ja asiakas voi saada tylyäkin palvelua. Tämän on sanottu johtuvan osin palvelualojen matalasta palkkatasosta. Virossa keskimääräinen bruttokuukausipalkka on noin 1 300 euroa ja kahvila-ravintola-alalla usein paljon pienempi. Palkka ei siis varsinaisesti houkuttele palvelemaan korkeatasoisesti. Onnekseni sain useimmissa kahvila-ravintoloissa hyvää ja joissain jopa loistavaa palvelua. Varmasti paljon on itsestäkin kiinni minkälaista asiakaspalvelua ansaitsee. Henkilökunnan tippaaminen nostaa palvelun laatua huomattavasti ja hymyyn vastataan herkästi. Ravintoloissa ja kahviloissa, joissa oli pöytiintarjoilu, jätin tippiä noin kymmenisen prosenttia laskun loppusummasta.

Kauniissa lasipurnukoissa on makoisia keksejä.

Euron myötä hintataso on Virossa ja varsinkin Tallinnan keskustan alueella noussut paljon. Mielestäni Tallinnan kahvila-ravintoloissa hinnat olivat kohtuullisia, osin edullisiakin näin suomalaisen silmin. Helsingin keskustassa saa keskimäärin pulittaa kupillisesta kuumaa kahvia enemmän kuin eteläisen naapurivaltion pääkaupungissa. Kahviloissa on katteet kohdillaan Tallinnassakin. Jos rahaa haluaa säästää, niin kakkuja voi ostaa edullisesti tavallisista ruokakaupoista ja kondiittoreilta suoraan.

Kahvilan näyteikkuna Vanhassa kaupungissa.

Tunnelma oli monissa kahviloissa kerrassaan ihastuttava. Asiakkaita oli kahvilakierrokseni aikana kahviloissa mukavasti ja ihmiset nauttivat ilmapiiristä. Juttelin monen paikallisen kanssa englanniksi ja he olivat hyvin ystävällisiä ja avuliaita.

Monissa kahviloissa oli maksuton wi-fi-yhteys tarjolla asiakkaille.

Tallinnan keskusta on mielestäni niin kompakti, että kävellen ehtii yhden päivän aikana näkemään paljon. Välillä on hyvä pitää pieniä taukoja ja nautiskella kauniista kahviloista. Visit Tallinnan sivuilta löytyy kattava lista kahviloista. Nämä ihanat kahvila-ravintolat ovat todellakin vain alle kolmen tunnin merimatkan päässä Helsingistä. 

Kahviloissa oli runsaasti tarjontaa.

Jos haaveilet oman kahvila-ravintolan avaamisesta Suomessa, suosittelen lämpimästi opinto-ja ideointimatkaa Tallinnaan. Lisäksi kannattaa ehdottomasti lukea kirjoittamani ”Kahvila-ravintolan perustaminen”-opas tai osallistua pitämälleni ”Ravintolan ja kahvilan perustajan verkkokurssille”.

Onnellinen kahvila-ja ravintola-alan konsultti ja kouluttaja Malina Pursiainen Tallinnassa lokakuussa 2019.

Miksi kahvila-ja ravintola-alan yrittäjän kannattaa lähteä opintomatkalle?

Matkustelu avartaa.

Toimiessani kahvila-ravintolayrittäjänä tein usein opintomatkoja ja suosittelen matkustamista niin kotimaassa kuin ulkomailla oppimistarkoituksessa kaikille toimiville yrittäjille. Olen matkustanut mm. Chilessä ja Argentiinassa, jossa vierailin kahdellatoista eri viinitilalla. Viinitiloilla osallistuin ohjattuihin viinitastingeihin ja sain tutustua viinin tuotantoprosessiin laajasti. Las Vegasissa puolestaan osallistuin maahantuomamme amerikkalaisen elintarvikkeen omistajan järjestämään upeaan seminaariin. Tuon reissun ehkä mieleenpainuvin muisto oli hotelli ja kasino MGM Grand:n tiloissa illalla järjestetty cocktail-tilaisuus, joka oli suureksi yllätykseksi kokonaan alkoholiton. 

Suurkaupungeissa on ravitsemusliikkeitä laidasta laitaan.

Ideoita huipputuotteista

Opintomatkoilla olen saanut valtavasti ideoita. Uusia ajatuksia olen saanut ennen kaikkea tuotteiden osalta. Erilaiset ruoat ja eksoottiset maut maailmalla pistävät tuotekehittelyprosessin toimintaan. Mietin tuolloin, voisinko mahdollisesti valmistaa kahvila-ravintolassani jotain tämän paikallisen herkun kaltaista. Makumaailmaa kannattaa mielestäni usein tuunata suomalaiseen suuhun sopivaksi. Yksi perheyrityksistämme, Russian Fastfood, valittiin vuonna 1990 City-lehden vuoden parhaaksi Fastfood-ravintolaksi Helsingissä. Yrityksemme ehdoton hittituote oli zebureki, venäläinen lihapiirakka. Tuote oli loppupeleissä täysin meidän kustomomoima eikä muistuttanut paljoa alkuperäistä versiotaan, mutta sillä ei ollut väliä, koska suomalaiset asiakkaat rakastivat sitä.

Paikalliset ruoat ja juomat ovat usein eksoottisia.

Palvelukulttuurista oppia maailmalta

On opettavaista nähdä, miten eri lailla asioita tehdään maailmalla. Ekskursioilla olen mm. ihaillut miten monta asiakaspalvelijaa onkaan Thaimaan Bangkokin kahvila-ravintolassa yhtä asiakasta kohden tai ihmetellyt miten pitkälle itsepalvelu onkaan viety Brasiliassa Riossa ns. kiloravintoloissa. Oman kahvila-ravintolan palvelukulttuuria voi aina muuttaa, muotoilla ja kehittää, henkilökuntaa kouluttaa ja opettaa. Sanotaan, että vain muutos on pysyvää.

Rakastan paikallisia luonnontuotteita ja hyvää palvelua.

Mikä opintomatkan kohteeksi?

Jos toimit kahvila-ravintolayrittäjänä ja mietit kuumeisesti ensimmäisen opintomatkasi kohdetta, suosittelisin todennäköisesti Sinulle matkaa joillekin ravitsemisalan kansainvälisille isoille messuille. Ulkomailla ruokamessut ovat usein valtavan suuria ja nähtävää riittää monelle päivälle. Olisiko mahtavaa tutustua erikoisiin elintarvikkeisiin, innovatiivisiin ravitsemisalan laitteisiin ja huipputyövälineisiin maailmalla? Voisit verkostoitua kansainvälisten toimijoiden kanssa. Mikset ehkä toisi tuliaisena esimerkiksi erikoisia työasuja tai uutta sisustusrekvisiittaa omaan ravitsemusliikkeeseesi Suomeen? 

Aamukahvimaisemat ovat matkoilla toisinaan kohdillaan.

Kotona ajatukset junnaavat paikoillaan

On usein hyvä irtautua hetkeksi tutusta arjesta ja tarkastella asioita matkan päästä. Omassa kahvila-ravintolassa koko ajan ollessa ei välttämättä edes näe mahdollisia epäkohtia. Saattaa olla haasteellista päästä työntouhussa tavoiteltuun flow-tilaan, jossa uudet ideat pulpahtelevat solkenaan. Joskus pitää mennä kauas, että näkee lähelle. Tarjoan Kahvila-ravintolayrittäjän sijaispalvelua, joten nyt on reissuun lähteminen monelle kahvilan pitäjälle helpompaa kuin koskaan ennen. Kannattaa muuten aina ennen matkan varaamista selvittää oman kirjanpitäjän kanssa miten opintomatka kirjataan mahdollisesti yrityksen kuluihin.

Parasta on, kun pääsee näkemään ruoan tai tuotteen kasvuolosuhteet paikan päällä.