Kannattaako kahviloiden ja ravintoloiden nostaa hintoja nyt?

Kahvilat ja ravintolat saavat vihdoin ja viimein avata ovensa asiakkaille koronakevään päätteeksi ensi maanantaina eli kesäkuun ensimmäisenä päivänä.

Moni kahvila-ja ravintola-alan yrittäjä pohtii parhaillaan hintojen nostoa.

Kassat ammottavat tyhjyyttä ja velat painavat

Koronakevät on ollut monelle kahvila-ja ravintola-alan yrittäjille painajaismainen. Usealla alan yrityksellä kassavirta on loppunut kuin seinään, kun korkeammalta tuli käsky panna ovet säppiin koronaepidemian leviämisen ehkäisemiseksi. Kahviloiden ja ravintoloiden puskurit on syöty nopeasti. Kustannukset ovat juosseet, vaikka toimipaikat ovatkin olleet suljettuina take away-myyntiä lukuunottamatta. Moni on joutunut rahoittamaan yrityksensä olemassaolon lisälainalla. Minua haastateltiin toukokuussa ravintoloiden koronatilanteeseen liittyen Wihuri Oy Aarnio Metro-tukun eMetro-sivustolle ja uutiskirjeeseen..

Kahvilat ja ravintolat saavat taas avata ovensa kesäkuun ensimmäisenä päivänä.

Rajoitukset hankaloittavat monen liiketoimintaa

Kohta onneksi myynti taas starttaa, mutta monella ei läheskään samalla volyymilla kuin ennen korona-aikaa. Rajoituksia ja sääntöjä on meinaan roppakaupalla. Kahvilat ja ravintolat saavat täyttää vain puolet sisätiloissa olevista asiakaspaikoistaan ja aukioloaika on rajattu klo 06.00-23.00 välille ja anniskelu on sallittua vain klo 09.00-22.00. Erilaiset hygienia-ohjeistukset rajoittavat myös käytännön toimintaa ja tuovat jopa lisäkustannuksia. Parhaillaan terassien pinta-aloja kasvatetaan, buffet-linjastoja puretaan, suojapleksejä asennetaan ja käsidesipulloja hankitaan. 

Ravintoloiden ja kahviloiden terasseille saa ottaa normaalimäärän asiakkaita kunhan huolehtii hygienia-ja turvaohjeistuksista.

Paineet hintojen nostolle on suuret

Monella yrityksellä paineet hintojen nostolle juuri nyt ovat suuret. Kuumeisesti mietitään miten toiminta saadaan kannattavaksi. Yksinkertaisesti rahaa tarvitaan paljon ja nopeasti. Helppo ratkaisu olisi siis nostaa hintoja kunnolla.

Asiakkaat ovat nyt avainasemassa

Hintojen nostaminen tässä tilanteessa ei kuitenkaan ole järkevää. Moni asiakas on saanut lomautuslapun tai jäänyt työttömäksi, joten heidänkin rahatilanteensa saattaa olla heikko. Ihmiset ovat myös tottuneet koronakeväänä laittamaan ruokaa ja juhlimaan kotona eli heidät tulee tavallaan opettaa pois tästä tavasta. Se pitää tehdä tietenkin niin, että hinnatkin houkuttelevat. Moni kanta-asiakas saattaa suuttua, jos kantakapakassa oluttuopin tai lempikahvilassa kahvikupin hinta nousee edes joitakin kymmeniä senttejä. Pahimmassa tapauksessa ihmiset jatkavat kotoilua ja säästävät ulkona syömisestä. 

Kauniina kesäpäivänä terassilla maistuu cappuccino.

Kesäsää ratkaisee monen ravitsemisalan yrittäjän kohtalon

Jännityksellä odotamme millainen kesä 2020 on ilmojen puolesta tulossa. Kaunis, aurinkoinen ja lämmin kesä olisi pelastus monelle alan yrittäjälle, jotka voivat hyödyntää terasseja myyntialueena. Vastaavasti huono kesäsää on valitettavasti usealle se viimeinen niitti arkkuun ja tulee lopettamaan monen ihanan kahvilan ja ravintolan liiketoiminnan lopullisesti.

Perheyrityksemme piti viiden kesän ajan Helsingin Uimastadionin kahvila-ravintolaa ja kioskia. Toiminta oli sään armoilla.

Kolikon toinen puoli

Asioilla on yleensä aina kaksi puolta ja suuressa mittakavaassa katsottuna Koronaviruksen ja talouden romahdus tuo myös positiivisia vaikutuksia kahvila-ja ravintola-alalle. Tästä kriisistä selviää monet yritykset. Omalta osaltani olen auttanut useita ravitsemusliikkeitä kehittämään liiketoimintaansa koronakeväänä ja teen sitä jatkossakin. Ota ihmeessä yhteyttä, mielelläni konsultoin kahvilat ja ravintolat kukoistukseen ja autan yrittäjiä voimaan paremmin.

Rakastan hyviä kahviloita ja ravintoloita ja mielelläni olen asiakkaana nautiskelemassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *