Kaikki me olemme jo omin silmin nähneet viimeisen parin vuoden aikana koronamääräysten tuomat dramaattiset seuraukset kahvila-ja ravintola-alalle. Määräykset, suositukset, rajoitukset, sulut, kiellot, koronapassi ja moni muu asia on hankaloittanut ravitsemusliikkeiden toimintaa.
Seuraan aitiopaikalta kahvila-ja ravintolayrittäjien korona-ahdinkoa
Maaliskuussa 2020 kirjoitin artikkelin aiheesta ”Koronaviruksen ja talouden romahduksen tuomat positiiviset vaikutukset kahvila-ja ravintola-alalle”. Paljon on tapahtunut sen jälkeen. Näin vuoden 2021 päättyessä yritykset ottavat myynneistä vuosiraportit ja miettivät miten on mennyt. Osalle kahviloista ja ravintoloista vuosi 2021 on ollut ihan ok, koska kesä pelasti paljon ja ne ovat mahdollisesti saaneet kivasti tukia. Mutta kaikilla ei valitettavasti tilanne ole tämä. Kahvila-ja ravintola-alan konsulttina ja kouluttajana olen koko tämän pandemian aikana kohdannut todella surullisiakin tapauksia.
Ravintola-alan on vallannut negatiivisuus
Media ja päättäjät syyttävät koronaviruksen leviämisestä isolla sormella ravintola-alaa. Alaa, joka on laaja ja tiukasti kontrolloitu jo ennestäänkin. Moni asiakkaani on kertonut, että kun mediassa vasta aletaan puhua uusista rajoitteista tai virusmuunnoksista, niin sen sileän tien iso osa asiakkaista jo kaikkoaa kahviloista tai ravintoloista. Lehdistä saa yhtenään lukea artikkeleita, missä kerrotaan ravitsemusliikkeistä, joissa asiakkaat ovat saattaneet altistua koronalle.
Negatiivista asennetta ja jopa suoraa vihapuhetta saa kuulla ihan päin näköäkin, kun tyytymättömät asiakkaat purkaavat pahaa oloaan kahvila-ja ravintola-alan henkilöstölle ja yrittäjille. Moni tuomitsee kokonaan ravitsemusliikkeiden toiminnan korona-aikana. Osa asiakkaista on suorastaan raivona rajoituksista ja määräyksistä, etenkin koronapassi on saanut monen tunteet kuohumaan. Huono ilmapiiri tarttuu herkästi ja näköjään kielteinen ajattelu kuuluu tähän aikaan. Ravintoloiden tähtiluokitukset netissä putoavat, kun vihaiset ihmiset jättävät julkisia huonoja arvosteluita ihan tahallaan.
Sairauspoissaolot, lomautukset ja työttömyys ovat tätä päivää kahvila-ja ravintola-alalla
Kahvila-ja ravintola-alalla henkilöstökustannukset ovat nousseet merkittävästi tämän pandemian aikana joillain toimipaikoilla. Työntekijät jäävät pois töistä pientenkin flunssaoireiden ilmaannuttua ja altistuneet ovat tietenkin heille määrätyn ajan kokonaan poissa.
Uusia päätöksiä, toimia ja rajoituksia laitetaan täytäntöön todella lyhyillä varoitusajoilla ja ravintoloiden ja kahviloiden on sopeuduttava muutoksiin nopeasti. Sääli, että lakisääteisesti työvuorolistat on usein tehty jo hyvissä ajoin ja nopeat muutokset koituvat usein yrityksen tappioksi.
Ravintola-alalle hakeutuu usein töihin ahkeria ja reippaita työntekijöitä, jotka todellakin haluavat tehdä mielellään kovasti töitä. Niinpä moni alan ammattilainen on lomautuslapun tai irtisanomistodistuksen käteen saatuaan lähtenyt kokonaan jollekin toiselle alalla, missä työtä on vielä tarjolla. Tämä taas väistämättä on johtanut siihen, että esim. Helsingissä voi joutua hyvälle kokille maksamaan jo todella kovaa palkkaa, koska tulijoita avoinna oleviin tilapäisiin työtehtäviin ei välttämättä ole.
Taloudellista ahdinkoa, maksuvaikeuksia, lainoja, velkasaneerauksia ja konkursseja
Moni kahvila ja ravintola on käyttänyt aikoja sitten puskurit ja monella kassavirta on hiljaista tai jopa kokonaan tyrehtynyt. Mietitään kuumeisesti miten saada kahvila tai ravintola enää kannattavaksi. Yhteiskunnan maksamat tuet eivät kaikkia pelasta ja kaikki niistä eivät edes pääse nauttimaan. Toisinaan päätökset tehdään juurikin niin, etteivät kahvilat ja ravintolat edes ole rajoituksista huolimatta oikeutettuja tukiin. Moni roikkuu löysässä hirressä tahtomattaan.
Jotkut kahvilat ja ravintolat ovat tällä hetkellä syvässä taloudellisessa ahdingossa. Yrittäjät ovat ottaneet valtavasti lisälainaa, jolla ovat rahoittaneet vaikeaa aikaa. Monilla on maksuvaikeuksia ja maksuhäiriömerkintöjä. Yhdet ihanat asiakkaani joutuivat tekemään koronan takia konkurssin. Se on minusta niin väärin. Heillä oli ihan mieletön konsepti ja upea ravintola. Kassa vain yksinkertaisesta loppui koronamäärysten seurauksena ja tyhjästä on vähän paha nyhjäistä.
Samaan aikaan isot toimijat tarjoutuvat ostamaan isolla kädellä konkurssipesiä, että pääsevät laajentamaan toimintaansa. Viime päivinä SoMessa on tästä aiheesta erään toimijan kohdalta noussut oikein kunnon paskamyrsky. Aikoinaan minulle opetettiin Haaga Instituutin ammattikorkeakoulussa (nyk. Haaga-Helia AMK), että nopeat syövät hitaat, eivät suuret pieniä. Tässä tilanteessa asia taitaakin olla niin, että isot nimenomaan syövät pienet. Suuntaus on surullinen ja toteutuessaan se tulee tekemään kahvila-ja ravintola-alan kulttuurillemme hallaa.
Stressiä, masennusta, terveysongelmia ja henkilökohtaisia tragedioita
Monet kahvila-ja ravintola-alan yrittäjät kokevat paineita ja stressiä vallitsevasta tilanteesta. Joillakin pienillä ravitsemisalan yrittäjillä ei enää ole voimia pitää omia puoliaan. Synkkä aika on tuonut monille ylipainoa ja terveysongelmia. Valitettavasti henkilökohtaisilta tragedioiltakaan ei ole vältytty. Eräs asiakkaani luovutti ja teki itsemurhan. Rauha hänen muistolleen ja voimia omaisille. Tämä on niin surullista.

Onnellista uutta vuotta 2022!
Synkkyydestä huolimatta rakastan yli kaiken työtäni ja teen sitä antaumuksella myös näinä vaikeina aikoina. Kohtelen aina asiakkaitani ymmärtävästi, positiivisesti ja kunnioittaen. Mottoni on ”Tule asiakkaana, lähde ystävänä”. Olen kiitollinen kaikista töistäni ja mielelläni autan kahvila-ja ravintola-alan yrittäjiä tai yrittäjiksi haluavia. Toivotan kaikille oikein hyvää uutta vuotta 2022! Olisi mahtavaa, jos tämä pandemia päättyisi ja vihdoin viimein olisi aika luopua kaikista koronamääräyksistä.