Vanhan Porvoon Kummitusten Yön kahvila-ja ravintolakokemuksia

Porvoon Vanhassa kaupungissa vietettiin eilen perjantaina 29. lokakuuta 2021 klo 17.00-21.00 perinteistä Kummitusten Yötä. Kävin poikani kanssa kerryttämässä Kummitusten Yön kahvila-ja ravintolakokemuksia. Kesällä kävimme samalla kokoonpanolla tutustumassa Linnanmäen kahvila-ja ravintolatarjontaan.

Porvoon Vanhassa kaupungissa vietettiin perjantaina 29. lokakuuta 2021 klo 17.00-21.00 perinteistä Kummitusten Yötä.

Mikä on Vanhan Porvoon Kummitusten yö?

Vanha Porvoo on ollut kauppapaikka 1200-luvulta lähtien. Alueen talot on rakennettu vuoden 1760 suuren palon jälkeen. Vanhasta Porvoosta löytyy yli 50 erilaista yritystä ja noin 700 asukasta.

Vanha Porvoo on ollut kauppapaikka 1200-luvulta lähtien.

Vanhan Porvoon Kummitusten yö on Halloween-henkinen koko perheen tapahtuma, jonka ajatuksena on elävöittää Porvoon Vanhaa kaupunkia Halloween juhlan iltana. Tapahtuman päätuottajina toimivat Vanhan Porvoon Kauppiasyhdistys, Porvoon Museotori ry ja Porvoon kaupunki. Kummitusten Yössä Vanhan Porvoon pienet suloiset putiikit ovat shoppailua varten avoinna iltaan asti. Liikkeissä oli erikoistarjouksia. Alueen kahvilat ja ravintolat tarjosivat ihania herkkuja myöskin myöhäiseen iltaan saakka.

Vanhan Porvoon pienet suloiset putiikit olivat shoppailua varten avoinna Kummitusten Yönä iltaan asti.

Hurjia hahmoja ja upeita valo-ja ääniesityksiä

Kummitusten yön upeita valo-ja äänikohteita sai ihastella ympäri Vanhaa Porvoota. Vanhoja rakennuksia oli valaistu upeilla valoilla ja hurjat äänitehosteet vahvistivat pelottavaa tunnelmaa.

Vanhoja rakennuksia oli valaistu upeilla valoilla.

Ohjelmassa oli myös Kummituskilpailu, jossa parhaiten pukeutunut naamiaisasu palkittiin. Tapahtuman yhtenä osallistujana oli Porvoon Teatteri ja heidän upeat näyttelijät olivat laittaneet ylleensä hurjimmista hurjimpia asukokonaisuuksia ja rakentaneet uskottavan karmaisevat roolihahmot. He kiertelivät koko illan kaduilla ihastuttamassa ja pelottelemassa.

Porvoon Teatterin upea näyttelijä.

Raatihuoneen torilla oli Kekrijuhla

Tapahtuman pääpaikkana toimi Raatihuoneen tori. Porvoon Museo oli avoinna koko illan ja sieltä löytyi kummitustunnelmaa koko perheelle. Jono museoon oli pitkä, joten tällä kertaa jätimme sen suosiolla väliin. Raatihuoneen torilta löytyi teltta, jossa Porvoon Steinerkoulu eli Porvoon Fredrika-koulu loihti makeita ja suolaisia kekriherkkuja. Illan päätti valoshow, jonka esitti Showryhmä Belenos. Tarjolla oli siis maksutonta ja maksullista tapahtumaa.

Porvoon Fredrika-koulu loihti makeita ja suolaisia kekriherkkuja.

Sää suosi tapahtumaa ja paikalle saapui paljon osallistujia

Eilen oli vuodenaikaan nähden hyvä ilma, ilta oli lämmin ja sadeton. Sää suosi tapahtumaa. Tulimme kello kuuden jälkeen pelipaikoille ja jätimme auton keskustaan vähän kauemmas ihmismassoista. Väkeä oli paikalla paljon ja se loi hienon fiiliksen. Pitkän Korona-ajan jälkeen tällaiset tilaisuudet tuntuvat todella tärkeiltä.

Sää suosi Vanhan Porvoon Kummitusten Yön tapahtumaa.

Pettymykseksi jotkut Vanhan Porvoon ravitsemusliikkeistä olivat suljettuina

Olimme poikani kanssa nälkäisiä ja pohdimme mihin ihanaan paikkaan suuntaisimme syömään. Pettymys oli suuri, koska jotkut Vanhan Porvoon kahviloista ja ravintoloista olivat kokonaan suljettuina. Kahvila-ja ravintola-alan konsulttina ihmettelin tätä kovasti. Mikä järki on pitää yhden talvikauden parhaimmista myyntiajankohdista ravitsemuspaikka kiinni? Silloin kannattaa myydä ja rahastaa, kun asiakkaita on tulossa ovista ja ikkunoista.

Jotkut Vanhan Porvoon kahviloista ja ravintoloista olivat kokonaan suljettuina.

Pöytävarauksen tekeminen etukäteen olisi kannattanut

Koska ihmisiä oli valtavasti liikenteessä, minuun iski huoli pääsemmekö minnekään syömään. Näin yhden ravintolan edessä lapun ”Vain pöytävarauksella sisään”. Siinä vaiheessa olin jo hyvin epätoivoinen ja koetin tehdä netissä kolmeen eri ravintolaan hätäpäissäni pöytävarausta. Se ei kuitenkaan onnistunut, koska kyseiset ravintolat olivat jo siltä illalta täynnä ja sulkeneet koko illan pöytävarausmahdollisuuden kotisivuillaan.

Ihmisiä oli valtavasti liikkeellä Kummitusten Yössä.

Ravintola Zum Beispieliin sisään lyhyellä jonottamisella

Kävelimme noin klo 18.45 aikoihin ravintola Zum Beispielin ohi ja huomasin, että siellä oli vain lyhyt jono. Kyselin vapaata pöytää ja ilokseni kuulin, että ennen meitä oli paikan päällä jonossa vain yksi seurue. Eivät tietenkään voineet luvata meille pöytää, mutta uskoivat, että hetken odottelun jälkeen saattaisi hyvinkin ruokailu onnistua. Koska meitä oli vain kaksi ja kahden hengen pöytä on yleensä helppo järjestää, päätimme poikani kanssa odotella tovin. Loppupeleissä odotimme vain vartin verran ja meille järjestyi ikkunanäkymällä mahtava pöytä.

Pääsimme Ravintola Zum Beispieliin sisään lyhyellä jonottamisella.

Ravintola oli ihan täynnä, mutta palvelu todella ystävällistä ja kiireetöntä. Mielestämme juomat ja ruoat tulivat olosuhteisiin nähden nopeasti ja ne olivat varsin herkullisia. Olimme todella tyytyväisiä ravintolaelämykseemme ja täysillä vatsoilla jatkoimme iltaa.

Minä Malina Pursiainen Ravintola Zum Beispielissä Vanhan Porvoon Kummitusten Yönä 2021.

Herkuttelua Cafe Funnyssa juuri ennen sulkemisaikaa

Päätimme nauttia jälkiruuat Cafe Fannyssa Raatihuoneen torilla. Käymme mielellään Cafe Funnyssa myös koiranpentumme kanssa, jonka saa tuoda kahvilaan. Jouduimme taas jonottelemaan tovin, ennen kuin pääsimme sisään. Teimme tilauksemme vasta klo 20.45 eli varttia ennen kahvilan sulkemisaikaa. Vitriinistä oli jo myyty suurin osa Kummitusten Yön herkuista. Onneksi meille molemmille löytyi vielä mieluista syötävää ja saimme suut makeiksi.

Runebergintorttu maistuu myös Halloweenina.

Kaiken kaikkiaan Kummitusten Yö 2021 oli oikein onnistunut tapahtumat ja meille jäi vierailemistamme liikkeistä, kohteista ja ravitsemusliikkeistä pelkästään positiiviset muistot. Näimme myös paljon tuttuja. Ensi vuonna tosin teen ravintolan pöytävarauksen jo hyvissä ajoin etukäteen.

Vanhan Porvoon Kummitusten Yö 2021 oli onnistunut tapahtuma.

Yksi vastaus artikkeliin “Vanhan Porvoon Kummitusten Yön kahvila-ja ravintolakokemuksia”